Po trwających pięć lat pracach nad ustawą krajobrazową, 26.02.2020 Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę regulującą zasady stosowania reklam w przestrzeni miejskiej oraz stawiania ogrodzeń.
Uchwała w sprawie „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń”, czyli tzw. uchwała krajobrazowa została przyjęta niemal jednogłośnie. Od głosowania wstrzymało się tylko troje z 39 radnych.
Po wejściu ustawy w życie, w stolicy Małopolski zaczną obowiązywać ograniczenia w formatach i lokalizacjach stosowanych reklam, szczególnie jeśli chodzi o reklamy wielkoformatowe. Kraków zostanie podzielony na 3 strefy, specjalne podobszary obejmujące Stare Miasto, Śródmieście i Nową Hutę oraz obszary ulic wylotowych i terenów usługowych, dla których określono odrębne zasady dotyczące reklam, dopasowane do specyfiki oraz potrzeb każdej z części miasta. Poszczególne, dokładnie określone formaty reklam będą mogły być stosowane w zależności od lokalizacji nośników reklam w konkretnych strefach. Nieprzestrzeganie nowych zasad ma wiązać się z dotkliwymi karami, sięgającymi nawet do kilkuset tysięcy złotych miesięcznie.
Tak jak w innych uchwałach podpisanych w innych miastach, dla reklam już istniejących obowiązywał będzie 2-letni okres przejściowy, po którym właściciele reklam będą musieli dostosować je do nowych przepisów.
Uchwała wprowadza także zakaz ogradzania nowych osiedli, dla których pozwolenia budowlane zostaną wydane po 1 lipca tego roku.
Uchwały krajobrazowe od 2015 roku, kiedy to została podpisana „Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu została podpisana" zostały przyjęte zaledwie przez kilka miast w Polsce. m.in. Bochnię, Leszno, Nowy Sącz. W styczniu tego roku swoją uchwałę zatwierdziła również Warszawa — jednak ta została kilka dni temu unieważniona przez wojewodę mazowieckiego Konstantego Radziwiłła, który jako uzasadnienie swojej decyzji podał m.in., że uchwała wykracza poza zakres upoważnień ustawowych.
Przeczytaj także: Koniec ze szpecącymi reklamami w stolicy — uchwała krajobrazowa przyjęta
Źródło: KRN.pl | 2020-02-26
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)