Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ciągu kilku nadchodzących tygodni zamierza uruchomić nowy program mający na celu wsparcie elektromobilności. Program ma być kolejnym – po dotacjach dla osób fizycznych – istotnym krokiem w kierunku upowszechnienia korzystania z pojazdów zeroemisyjnych.
Jak podaje portal Biznes Newseria, w najbliższym czasie ruszy program dotacji przeznaczonych na budowę ładowarek do aut elektrycznych. Do firm, które zechcą zainwestować w infrastrukturę ładowania aut elektrycznych ma trafić łącznie 800 mln zł. O przyznanie dotacji będą mogli ubiegać się także inwestorzy indywidualni, którzy zdecydują się na montaż we własnym domu stacji ładowania sprzężonej z panelami fotowoltaicznymi. Jak podkreślił w rozmowie z portalem Artur Lorkowski, zastępca prezesa NFOŚiGW, preferowane będą stacje szybkiego ładowania usytuowane poza terenami zurbanizowanymi i wielkomiejskimi.
– Program wsparcia dla budowy ładowarek chcemy uruchomić w ciągu najbliższych tygodni, po zakończeniu uzgodnień z Komisją Europejską co do warunków udzielania pomocy publicznej. Do przedsiębiorców, którzy chcą zainwestować w budowę stacji ładowania, trafi 800 mln zł. Jest to program priorytetowy, ponieważ sieć szybkich stacji ładowania to punkt wyjścia do upowszechniania elektromobilności w Polsce, szczególnie poza terenami zurbanizowanymi i wielkomiejskimi – zaznaczył w rozmowie z Newseria Biznes Artur Lorkowski.
Kolejny krok w stronę zeroemisyjności
Celem dofinansowania inwestycji w budowę stacji ładowania aut elektrycznych jest rozpowszechnienie transportu zeroemisyjnego. Ponadto, program ma przyczynić się do eliminacji hałasu oraz minimalizacji zanieczyszczeń powietrza. Program skierowany do przedsiębiorców to kolejny krok w tę stronę. Nabór wniosków w ramach programu „Mój elektryk” ruszył bowiem 12 lipca. Zgodnie z planem osoby fizyczne otrzymają dopłaty do zakupu fabrycznie nowych pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, których koszt nabycia nie przekracza 225 tys. zł.
Dofinansowanie będzie wypłacane w wysokości 18 750 zł. Dotacja ma być zależna od kategorii pojazdu i średniorocznego przebiegu. Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dopłata wyniesie natomiast nawet 27 tys. zł. Nie będzie ich też obowiązywać limit ceny pojazdu. Taka bonifikata ma na celu upowszechnienie wśród rodzin wielodzietnych pojazdów elektrycznych.
Budżet naboru dla osób fizycznych wynosi do 100 mln zł, budżet całkowity – 500 mln zł. Realizację programu przewidziano na lata 2021–2026. Nabór ma być prowadzony do 30 września 2025 roku lub do wyczerpania środków.
– Przedsiębiorcy mogą uzyskać wsparcie na podobnym poziomie – 18 750 zł dla tych przedsiębiorców, którzy nie zadeklarują podwyższonego przebiegu, a tych, którzy zadeklarują podwyższony przebieg, będziemy wspierali kwotą 27 tys. zł. Jeżeli chodzi o samochody dostawcze, kwoty te będą odpowiednio wynosiły 50 tys. lub 70 tys. zł – podkreślił Artur Lorkowski.
Zeroemisyjny transport publiczny
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zakłada ponadto, że do 2030 r. wszystkie autobusy jeżdżące w miastach będą zeroemisyjne. W realizacji planu pomóc ma skierowany do samorządów program „Zielony Transport Publiczny”. Samorządy mogą ubiegać się o dotacje na zakup autobusów zeroemisyjnych, elektrycznych i wodorowych oraz rozwój lub modernizację infrastruktury ładowania na własne potrzeby.
Źródło: KRN.pl | 2021-09-14
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)