Stworzenie ekologicznego lepiszcza asfaltowego, a następnie mieszanki mineralno-asfaltowej efektywnie oczyszczającej powietrze to kroki w stronę ekologicznej nawierzchni drogowej. Kolejny etap to szczegółowe testy skuteczności ich działania.
Jak poinformował serwis autoexpert.pl, w lipcu br. podczas spotkania przedstawicieli konsorcjum badawczego projektu „Ekologiczne asfalty” zaprezentowano postęp prac badawczych dot. stworzenia nawierzchni asfaltowej, która redukowałaby zanieczyszczenia powietrza. Chodzi przede wszystkim o przestrzenie miejskie i ograniczenie stężenia emitowanych przez pojazdy toksycznych i szkodliwych substancji, które zawarte są w spalinach pojazdów, m.in. benzo(a)pirenu, tlenku azotu (NOX) oraz lotnych związków organicznych.
Nowoczesne urządzenie pomoże w symulacji
Prof. Piotr Jaskuła zaprezentował w Laboratorium Drogowym Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej metody oraz wspomagający je specjalistyczny sprzęt służący do testowania właściwości fizyko-mechanicznych ekologicznych asfaltów oraz mieszanek mineralno-asfaltowych, a także pomagający ocenić skuteczność ich działania podczas eksploatacji. Pokazano również specjalistyczne urządzenie zakupione na potrzeby projektu „Ekologiczne asfalty”, który ma za zadanie przeprowadzić symulacje ścierania asfaltu ogumionym kołem, co pozbawia nawierzchnię powierzchniowej otoczki asfaltu. W tym celu próbki nawierzchni drogowej mają być w warunkach laboratoryjnych, za pomocą tego urządzenia, poddawane przyspieszonemu przecieraniu. Następnie w specjalnej komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń zostaną one poddane pomiarom efektywności redukcji zanieczyszczeń w czasie eksploatacji, w komorze pomiarowej do badania degradacji zanieczyszczeń na Wydziale Chemicznym.
Skład asfaltu musi być optymalny
Z kolei zespół prof. Anny Zielińskiej-Jurek podczas wizyty na Wydziale Chemicznym Politechniki Gdańskiej przedstawił innowacyjny układ do badania degradacji zanieczyszczeń powietrza w obecności lepiszczy modyfikowanych materiałem fotokatalitycznym. Został on skonstruowany właśnie na potrzeby projektu „Ekologiczne asfalty”. Jak mówiła cytowana przez autoexpert.pl prof. Zielińska-Jurek, trwające obecnie prace skupiają się na składzie ekologicznego asfaltu. W celu uzyskania jak najbardziej efektywnej redukcji zanieczyszczeń atmosferycznych składniki preparatu poddawane są modyfikacjom, by uzyskać optymalny związek. W tym celu jej zespół współpracuje z naukowcami z Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska oraz z technologami z gdańskiej rafinerii.
Źródło: KRN.pl | 2021-08-16
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)