Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych przy współpracy z Polityką Insight opublikowała nowy raport „Ranking elektromobilnych miast. Jak polskie samorządy wprowadzają rewolucję w transporcie?”. Pod lupę wzięto działania w kierunku rozwoju elektromobilności w miastach.
Druga edycja raportu wykazała, że elektromobilność najsprawniej rozwija się:
- w kategorii oceniającej transport elektryczny – w Warszawie i Katowicach,
- pod względem ułatwienia dla elektromobilności – w Poznaniu i Szczecinie,
- w obszarze transportu rowerowego – w Chorzowie i Wrocławiu,
- w kategorii obejmującej transport zbiorowy – w Warszawie i Wrocławiu,
- w zakresie dbałości o czyste powietrze – we Wrocławiu i Poznaniu.
Nagrodę specjalną dla miasta aktywnie działającego we wszystkich analizowanych w raporcie obszarach otrzymał natomiast Lublin.
– Większości miejscowości, które znalazły się na pierwszych miejscach w poprzedniej edycji rankingu, udało się utrzymać lokaty zaledwie w pierwszej dwudziestce. Relatywnie dobrze poradziły sobie duże miasta – Warszawa, Łódź, Wrocław, Szczecin – które w kategoriach odpowiadających ich wcześniejszym sukcesom utrzymały miejsca w pierwszej dziesiątce – czytamy w raporcie.
Ocenie podlegały różnorodne obszary
W zaprezentowanym raporcie porównano 50 największych miast. Każde z nich oceniono pod względem wprowadzanych rozwiązań na rzecz wsparcia elektromobilności i transportu zeroemisyjnego. Pomiaru i subiektywnej oceny jakościowych działań polityki miejskiej dokonano przy pomocy 27 mierników. Podzielono je na pięć obszarów działania samorządów:
- transport elektryczny,
- ułatwienia dla elektromobilności,
- transport rowerowy,
- transport zbiorowy,
- czyste powietrze.
Kategorie oceniające transport rowerowy oraz czyste powietrze znalazły się w raporcie po raz pierwszy – zgodnie z założeniami dopiero w kolejnych latach będą one stanowić punkt odniesienia dla porównań w czasie.
W kategorii obejmującej transport elektryczny sprawdzono m.in. zakres rozbudowania sieci stacji ładowania pojazdów oraz stopień wykorzystania pojazdów elektrycznych. W obszarze ułatwień dla elektromobilności zbadano m.in. strategię rozwoju elektromobilności w mieście, wydatki miasta na transport i plany lokalizacji nowych stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Dostępność hulajnóg i rowerów miejskich i ich liczbę w przeliczeniu na liczbę mieszkańców oraz długość miejskich dróg rowerowych podlegały natomiast ocenie w kategorii obejmującej transport rowerowy, a liczba pojazdów zeroemisyjnych w transporcie zbiorowym oraz jakość i organizacja zbiorkomu – w kategorii transportu zbiorowego. W obszarze dot. czystego powietrza brano pod uwagę działania władz miejskich w kierunku redukcji emisji zanieczyszczeń powietrza.
– Kolejna edycja rankingu pokazuje, że zmiany w miejskiej mobilności idą w dobrą stronę, chociaż jest jeszcze wiele do zrobienia, aby w polskich miastach oddychało się czystym powietrzem – podsumowała Anna Zielińska-Rakowicz, dyrektor zarządzająca fundacji.
Źródło: KRN.pl | 2021-10-04
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)