Nowe zasady będą obwiązywały na terenie całego miasta i wejdą w życie po 90 dniach od wpisania do Dziennika Urzędowego Województwa Mazowieckiego.
Na posiedzeniu, które odbyło się dnia 16.01.2020 r., warszawscy radni znaczną większością głosów opowiedzieli się za wprowadzeniem uchwały krajobrazowej, która pomoże w ujednoliceniu wyglądu stolicy i właściwym wyeksponowaniu zabytków architektonicznych.
Bałagan reklamowy zażegnany
Przyjęta uchwała krajobrazowa ma regulować występowanie oraz wielkość szyldów i reklam, a także usystematyzować elementy tzw. małej architektury. W dokumencie zostały zawarte informacje, jakie reklamy można umieszczać na wystawach i witrynach sklepowych. Znikną wielkie banery zasłaniające budynki oraz duże, migające wyświetlacze. Reklamy wielkoformatowe będzie można stawiać tylko przy drogach wylotowych z Warszawy. Dzięki temu wygląd miasta stanie się bardziej uporządkowany, spójny i estetyczny. Przestrzeń reklamowa dopasowana do miejscowej architektury nie będzie z nią kontrastowała, lecz subtelnie wpasowywała się w otoczenie.
Dużą zmianę zapowiadają również przepisy dotyczące małej architektury – powstaną nowe wytyczne określające wygląd koszy na śmieci, ławek, ogrodzeń oraz innych elementów wystroju stołecznej przestrzeni publicznej. W uchwale zawarto wykaz osiedli, które będzie obowiązywał zakaz grodzenia. Pozwoli to na znaczącą poprawę wyglądu nie tylko centrum, ale również obrzeży miasta.
O tym, jak ważne jest wprowadzenie opisywanych zmian, przekonany jest prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, który podsumował wyniki głosowania słowami: – Ład przestrzenny jest ważny, by go osiągnąć musimy uporządkować świat reklamy, który nie może zawłaszczać przestrzeni publicznych, stanowiących nasze wspólne dobro. Jest miejsce na reklamę w mieście, ale nie może ona przesłaniać architektury, ograniczać światła w budynkach mieszkalnych, zasłaniać zabytków czy zagrażać bezpieczeństwu na drogach.
Zmiany będą następowały stopniowo
Warszawscy radni zdają sobie sprawę z tego, że wprowadzenie w życie uchwały krajobrazowej na terenie całego miasta wymaga odpowiednich nakładów czasu i pracy. Dlatego zniwelowanie chaosu reklamowego nie nastąpi od razu. Nowe szyldy i banery, by zostać powieszone w przestrzeni publicznej, będą musiały spełniać określone w uchwale wymogi, natomiast stare będą znikały stopniowo. Właściciele i zarządcy istniejących już obiektów reklamowych dostaną 2 lata na dostosowanie ich do wymogów. Ujednolicenie szyldów potrwa 3 lata, natomiast elementów małej architektury do 5 lat. Okres ten będzie liczony od momentu, w którym nowe przepisy zaczną obowiązywać – przyjęta uchwała zostanie teraz opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego i uprawomocni się po upływie 90 dni.
Wysokie kary za łamanie przepisów
Firmy, które nie dostosują się do nowych wymogów, będą musiały liczyć się z dużymi konsekwencjami, wprowadzony zostanie bowiem mechanizm naliczania kar w trybie dziennym. W myśl jego działania, nielegalna reklama niewielkich rozmiarów (o powierzchni do 1 mkw.) będzie kosztowała właściciela ok. 112 zł dziennie, natomiast baner wielkoformatowy nawet 4700 zł za każdy dzień. Ma to skłonić firmy reklamowe do zaniechania naginania lub łamania przepisów, a tym samym jak najszybszego uporania się z wizualnym bałaganem, który obecnie można zaobserwować na wielu warszawskich ulicach.
Źródło: KRN.pl | 2020-01-17
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)