Jak obecnie kształtuje się profil nabywców mieszkań z rynku pierwotnego? Jaką część spośród wszystkich kupujących stanowią inwestorzy, a ile osób dokonuje zakupu na własne potrzeby? Co jest największą motywacją, aby wejść w posiadanie swojego m2? Na te i inne pytania odpowiedzi udzielili deweloperzy.
Kto obecnie jest klientem firm deweloperskich?
- Sytuacja na rynku nieruchomości mieszkaniowych jest wyjątkowa. Z jednej strony mamy bardzo duży popyt ze strony obywateli Ukrainy, ale także wielu klientów z Polski, którzy chcą kupić mieszkanie i czekają na możliwości finansowania. Z drugiej strony podaż zmniejszają wciąż zbyt wolne procedury administracyjne – przyznaje Eyal Keltsh, prezes zarządu Grupy Robyg.
Co najczęściej motywuje ludzi do zakupu nieruchomości?
- Kluczową grupę klientów stanowi obecnie tzw. mały inwestor, który pragnie ulokować swoje oszczędności w nieruchomościach. Ten sposób inwestowania kapitału pozostaje niezmiennie jednym z najlepiej ocenianych i preferowanych. Nieruchomości nie tracą na wartości, dają stały dochód w postaci najmu, którego stawki znacznie wzrosły w ostatnich latach, szczególnie w największych polskich miastach. Dla klienta indywidualnego motywacją jest między innymi chęć zabezpieczenia wolnej gotówki czy obawa przed dalszym wzrostem cen mieszkań na rynku pierwotnym. Często klient wskazuje także na lokatę kapitału oraz poprawę standardu życia. Wśród kupujących lokale mieszkaniowe są oczywiście też tacy klienci, którzy szukają ich dla siebie i swoich rodzin – mówi Marcin Michalec, CEO Okam.
W jakim wieku są statystyczni nabywcy lokali mieszkaniowych?
- Najmniej jest transakcji zakupu mieszkań realizowanych przez kupujących poniżej 30 roku życia. Brak dostępności kredytów dotknął przede wszystkim nabywców z najmłodszego segmentu wiekowego i sytuacji tej nie poprawił program rządowy Mieszkanie bez wkładu własnego, praktycznie niedostosowany do sytuacji rynkowej. Dlatego też wśród nabywców mieszkań dominują osoby między 30 a 50 rokiem życia – twierdzi Małgorzata Ostrowska, dyrektor Pionu Marketingu i Sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Źródło: KRN.pl | 2023-06-07
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)