Według danych GUS w latach 2017–2018 w sektorze instytucji sprzedano niemal 134 tys. lokali.
Niemal cały obrót na polskim rynku nieruchomości generują mieszkania sprzedawane przez deweloperów na rynku pierwotnym oraz osoby fizyczne na rynku wtórnym. Jednak nie tylko te podmioty zbywają swoje mieszkania. Pewien udział ma również instytucjonalna sprzedaż nieruchomości. W 2017 roku oraz 2018 roku w tym sektorze sprzedano niemal 134 tys. lokali.
Instytucjonalna sprzedaż mieszkań w Polsce
Sprzedaż mieszkań może być realizowana przez różnego rodzaju instytucje, w tym gminy oraz spółdzielnie. Eksperci z branży najczęściej jednak analizują umowy zawierane wyłącznie pomiędzy klientami a deweloperami (rynek pierwotny) lub osobami fizycznymi (rynek wtórny).
Jak podaje "Rzeczpospolita" na podstawie danych GUS, różnego typu instytucje w latach 2017–2018 sprzedały niemal 134 tys. mieszkań.
Sprzedaż mieszkań przez instytucje w latach 2017–2018
Według dokładnych danych opublikowanych przez GUS łączna sprzedaż lokali przez różne instytucje w latach 2017 – 2018 wyniosła 133 997 mieszkań. W przypadku poszczególnych podmiotów rozkładało się to następująco:
- spółdzielnie mieszkaniowe – sprzedano 50 686 lokali (37,8 proc. sprzedaży mieszkań w sektorze instytucji),
- gminy – sprzedano 34 794 lokali (26,0 proc.),
- zakłady pracy – sprzedano – 6 626 lokali (4,9 proc.),
- Skarb Państwa – sprzedano 1 159 lokali (0,9 proc.),
- towarzystwa budownictwa społecznego (TBS) – sprzedano 336 lokali (0,3 proc.),
- inne podmioty – 40 396 lokali (30,1 proc.).
Instytucjonalną sprzedaż mieszkań w Polsce realizują głównie gminy oraz spółdzielnie mieszkaniowe. Pewne znaczenie mają również inne podmioty, w tym m.in. fundacje oraz przedsiębiorstwa działające poza branżą mieszkaniową.
Źródło: rp.pl | 2020-01-27
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)