Czy deregulacja dostępu do zawodu pośrednika wpłynęła na jakość usług na rynku nieruchomości?
Respondenci sondy KRN.pl są podzieleni w kwestii oceny wpływu deregulacji na jakość usług na rynku nieruchomości.
Od samego początku zmiany w dostępie do zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami budziły sporo kontrowersji. Warto przypomnieć burzliwe dyskusje toczone jeszcze przed wejściem w życie nowych przepisów. Wtedy wśród negatywnych skutków deregulacji rynku w zakresie dostępu do zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami, które jeszcze przed wejściem w życie przepisów przywoływane były przez osoby pracujące w branży, wymienić należy przede wszystkim obawę o to, że zmiany sprawią, że do branży wejdą osoby niedoświadczone, których usługi mogą być nieprofesjonalne, a zatem krzywdzące dla klientów. Według entuzjastów zmian pozytywnym efektem deregulacji miał być fakt, że rynek sam się zweryfikuje i oczyści z nieuczciwych i niekompetentnych osób. Która strona w tym sporze miała rację i czy deregulacja zmieniła sytuację klientów? Dzisiaj, prawie pół roku od wejścia w życie przepisów deregulujących rynek w zakresie wykonywania tej profesji, jednoznaczna odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa.
Dowodem tego są wyniki sondy przeprowadzonej przez portal KRN.pl, w której użytkownicy portalu zostali poproszeni o odpowiedź na pytanie, czy deregulacja zawodu pośrednika w obrocie nieruchomościami wpłynęła na zmianę jakości usług na rynku nieruchomości. Analiza wyników pokazała, że grupa badanych, którzy są zdania, że zmiany te są widoczne, jest nieznacznie większa od grupy osób, które nie dostrzegają różnicy między obecną sytuacją na rynku a tą sprzed wejścia w życie deregulacyjnych przepisów. Pozytywnej odpowiedzi na pytanie udzieliło bowiem 46 proc. ankietowanych, a negatywnej – 42,9 proc. 11,1 proc. respondentów wskazało, że nie „nie ma zdania” na ten temat.
Czy deregulacja dostępu do zawodu pośrednika wpłynęła na jakość usług na rynku nieruchomości?
Na brak jednoznacznej oceny poderagulacyjnej sytuacji ma zapewne wpływ fakt, że wiele osób po prostu o deregulacji nie wie. Potwierdzeniem tej niewiedzy są ostatnie badania przeprowadzone przez Polską Federację Rynku Nieruchomości, z których wynika, że ponad 70 proc. respondentów nie była świadoma tego, jakie zmiany zaszły na rynku po 1 stycznia br. Dodatkowo służy temu fakt, że de facto po wejściu w życie nowych przepisów z punktu widzenia klientów korzystających z usług pośredników niewiele się zmieniło: zasady współpracy na linii pośrednik – klient są bowiem takie same, co w praktyce oznacza, że osoby spoza branży nie dostrzegają żadnych różnic, a dodatkowo nie mają podstaw do tego, by dokonać takiego porównania.
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)