Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Atrakcyjność zawodu pośrednika nieruchomości przez pryzmat dochodów

KRN.pl | 2011-12-20 r.

Atrakcyjność zawodu pośrednika nieruchomości przez pryzmat dochodów

Portal przeprowadził badania dotyczące dochodów biur nieruchomości. Ich celem było określenie atrakcyjności zawodu pośrednika nieruchomości przez pryzmat dochodów osiąganych przez biura oraz czynników wpływających na ich poziom.

Portal przeprowadził badania dotyczące dochodów biur nieruchomości. Ich celem było określenie atrakcyjności zawodu pośrednika nieruchomości przez pryzmat dochodów osiąganych przez polskie biura nieruchomości oraz czynników wpływających na ich poziom. Dodatkowo KRN.pl poprzez liczne sondy i ankiety sprawdził stan świadomości społecznej dotyczącej zawodu pośrednika. Główne źródło informacji o dochodach biur nieruchomości stanowią ankiety przeprowadzone wśród pośredników nieruchomości oraz osób spoza branży. Pytania podzielone zostały na trzy grupy. Pierwsza część skierowana była tylko do pośredników nieruchomości (pytania dotyczące m.in. czynników wpływających na sukces firmy). Druga do użytkowników portalu KRN.pl oraz klientów odwiedzających targi branżowe. Pytania z trzeciej grupy, dotyczące stricte kształtowania się dochodów oraz ich wysokości, zostały skierowane do obydwóch grup – rezultaty tej części badania wydają się najciekawsze.

Analiza wyników pokazuje, że postrzeganie dochodów pośredników nieruchomości jest bardzo zróżnicowane w zależności od ankietowanej grupy docelowej. Pierwszym symptomem widocznym już po wstępnej analizie, który świadczy o różnicach poglądów pomiędzy pośrednikami a osobami spoza branży, jest duża dysproporcja we wskazywanych dochodach. Osoby niezwiązane na co dzień z pośrednictwem nieruchomości przekonane są o ogromnych, jak na polskie warunki, dochodach pośredników nieruchomości. Prawie 40 proc. uznało, że przeciętne miesięczne dochody przekraczają 10 tys. zł. Tymczasem zgodnie z informacjami pochodzącymi bezpośrednio od grupy zawodowej widać, że przeciętny poziom dochodów kształtuje się w ich opinii na znacznie niższym poziomie. Najliczniejsza grupa z ogólnej liczby ankietowanych pośredników nieruchomości (39 proc.) wskazuje na poziom dochodów rzędu od 4 do 6 tys. zł. Co trzeci pośrednik twierdzi natomiast, że przeciętne miesięczne dochody mogą uplasować się nawet na poziomie poniżej 3 tys. zł. Co ciekawe pośrednicy uznają, że taki sposób uzyskiwania dochodów jest dla nich atrakcyjny. Większość badanych jest przekonanych o tym, że zapewnia im on wystarczającą płynność finansową, chociaż jest na niższym poziomie niż ten wskazywany przez osoby niezwiązane z branżą. Z kolei wyniki sond przeprowadzonych na portalu KRN.pl oraz dane uzyskane z ankiet na targach branżowych pokazują, że prawie 40 proc. respondentów spoza branży uznało taką formę zarabiania za nieatrakcyjną, głównie ze względu na nieregularne i niepewne wpływy. Niewiele mniej osób stwierdziło, że dochody są wysokie, ale bardzo zależne od koniunktury. Tylko 29 proc. twierdzi, że zawód pośrednika posiada atrakcyjną formę uzyskiwania dochodu.

Wynagrodzenia firm działających na rynku nieruchomości są silnie skorelowane z koniunkturą gospodarczą. W porównaniu z latami poprzednimi liczba zawieranych transakcji drastycznie spadła. Wielu pośredników skarży się na spadek popytu wywołany przede wszystkim kryzysem finansowym z lat ubiegłych. Pośrednik nieruchomości w czasach dekoniunktury to zawód dla osób wytrwałych i zdeterminowanych. Pogorszenie sytuacji gospodarczej wpływa na spadek popytu efektywnego wśród klientów oraz na zmniejszenie aktywności na rynku kredytów hipotecznych. Klienci biur pośrednictwa nieruchomości zachowują się zdecydowanie bardziej ostrożnie i niepewnie. Ma to negatywnie odzwierciedlenie w liczbie zawieranych miesięcznie transakcji. Do sfinalizowania transakcji potrzebne jest w tej chwili znacznie więcej determinacji niż w przeszłości. O ile w przypadku trwania hossy na rynku można założyć, że biuro nieruchomości utrzymuje stały obrót, tak w czasie trwania kryzysu takie założenia są niezwykle ryzykowne. Istnieją takie biura, które ze względu na kryzys finansowy i brak płynności przepływów pieniężnych musiały zawiesić swoją działalność. Większość osób spoza branży nieruchomości stwierdziła, że samo działanie w branży pośrednictwa nieruchomości jest niewystarczające do osiągania wysokich dochodów. Mimo to, wciąż uznaje poziom dochodów za niewspółmierny do wykonywanej przez pośredników pracy.

Problemem jest najwidoczniej sam sposób funkcjonowania polskiego rynku nieruchomości. Opieranie się na umowach otwartych powoduje, że klienci często czują się niedoceniani przez pośrednika. Duża liczba ofert, którymi zajmuje się pośrednik, chcąc zwiększyć szansę na zawarcie transakcji, paradoksalnie może oddalać go od osiągnięcia celu, ponieważ zajęty jest równoczesnym promowaniem zbyt wielu nieruchomości. Poza tym istnieje szereg czynników, które wpływają na pracę pośredników nieruchomości. Sami zainteresowani wskazują przede wszystkim na dwie podstawowe kwestie: wiedza i doświadczenie pracowników oraz skuteczna reklama firmy. W opinii wielu osób, rola pośrednika nieruchomości ogranicza się jedynie do pokazywania klientowi zalet mieszkania wystawionego na sprzedaż lub wynajem, ponieważ tylko takie czynności obserwuje się w bezpośrednim kontakcie z firmą. Tymczasem, pośrednik nieruchomości reprezentując klienta powinien dbać przede wszystkim o bezpieczeństwo zawieranej transakcji. W zakresie jego kompetencji znajduje się weryfikacja stanu prawnego, technicznego oraz sprawdzenie czy nieruchomość nie posiada ukrytych wad. Tym samym, pośrednik nieruchomości sprzedaje swoje doświadczenie uzyskane podczas pracy na rynku, którego nie posiadają klienci indywidualni przeprowadzający maksymalnie kilka transakcji w swoim życiu. Bardzo duża konkurencja na rynku nieruchomości powoduje, że warunkiem koniecznym, bo decydującym o być albo nie być na rynku staje się reklamowanie usług biura nieruchomości w mediach. Bez przekazania odpowiednich środków na reklamę pośrednik nieruchomości nie przebije się przez ofertę konkurencji. Na trzecim miejscu pośrednicy wskazali organizację pracy (35 proc.). Listę czynników wpływających na działanie firmy zamyka lokalizacja biura oraz inne, rzadziej wskazywane, m.in. sieć kontaktów, umiejętności interpersonalne, sytuacja gospodarcza i kondycja lokalnego rynku nieruchomości.


 

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźhale i magazyny na sprzedażdziałki na wynajemkamienice do kupienialokale użytkowe na sprzedaż powiat Kraśnickimieszkania na sprzedaż powiat M. Żorydomy na wynajem gmina Krzeszówmieszkania na sprzedaż gmina Sułówdomy na sprzedaż w Grójcu Wielkimmieszkania na sprzedaż w Leśniakachdomy na wynajem w Kleszczewie

Deweloperzy

);