Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Analiza KRN.pl: Jak przetrwać dekoniunkturę w branży pośrednictwa nieruchomości?

KRN.pl | 2013-02-18 r.

Analiza KRN.pl: Jak przetrwać dekoniunkturę w branży pośrednictwa nieruchomości?

Zbadaliśmy najskuteczniejsze metody działania i ograniczania kosztów przez pośredników w czasie dekoniunktury na rynku nieruchomości.

Obecna na rynku nieruchomości dekoniunktura wymusza na firmach z branży konieczność adaptacji do nowych warunków.  Dział Analiz KRN.pl przeprowadził wśród pośredników w obrocie nieruchomościami badanie, w którym na podstawie wywiadów i ankiet identyfikowaliśmy wśród tej grupy zawodowej najskuteczniejsze metody opierania się kryzysowi.  Aż 73 proc. z ogólnej liczby uczestników badania uznało, że najlepszy sposobem jest ograniczanie kosztów stałych. Oznacza to więc, że firmy, szukając oszczędności, przede wszystkim pozbywają się balastu w postaci stałych okresowych wydatków. Jednocześnie zadaliśmy ankietowanym pytanie uzupełniające odnośnie rodzaju ograniczanych wydatków. Z udzielonych odpowiedzi wynika, że na pierwszym miejscu pośrednicy nieruchomości obniżają koszty związane z siedzibą firmy. Praktycznie 2/3 uczestników badania wskazało na taką formę cięcia wydatków.  Na kolejnych miejscach znalazły się: zmniejszenie zatrudnienia i płac (44 proc.) oraz zmniejszenie wydatków na reklamę (41 proc.). Co ciekawe w odpowiedzi na pytanie „Jakiego rodzaju działanie w stanie utrzymującej się dekoniunktury na rynku nieruchomości uważają Państwo za najskuteczniejsze?” aż 19 proc. respondentów  uznało, że budżety reklamowe powinny zostać zwiększone!

Pośrednicy nieruchomości dostrzegają również większe szanse w oparciu swojej działalności w głównej mierze na umowach na wyłączność oraz w nawiązywaniu ścisłej współpracy z innymi pośrednikami. Umowy na wyłączność oznaczają dla pośrednika większą swobodę działania. W czasie trwania umowy pośrednik nie musi obawiać się, że inna firma ubiegnie go z realizacją transakcji. Pośrednik jest więc w stanie zdecydowanie bardziej zaangażować się w sprzedaż lub wynajem obsługiwanej nieruchomości. Bardziej transparentny i zdecydowanie bardziej czytelny dla potencjalnych klientów jest również opis oferty. Zalet umów na wyłączność jest więc wiele.  Warto podkreślić, że w niektórych krajach (np. USA) większość umów zawierana jest właśnie na wyłączność. Trzecim najpopularniejszym  sposobem działania okazało się obniżanie cen świadczonych usług. Na taką odpowiedź wskazało 34 proc. z ogólnej liczby ankietowanych. Pośrednicy nieruchomości widzą również nadzieję w nawiązywaniu współpracy z innymi firmami po fachu. Tworzenie tzw. konsorcjów pozwala na objęcie zasięgiem zdecydowanie  większej części rynku. Nawet jeżeli taka współpraca wiąże się z podziałem prowizji między większą liczbę osób, to ostatecznie taka forma prowadzenia działalności może się opłacić. Stosunkowo duża część osób (31 proc.) uznaje jednak, że opieranie swoich dochodów tylko na obrocie nieruchomościami jest niewystarczające i sugeruje, że rozpoczęłaby dodatkową działalność w innej branży. Podobny odsetek uczestników badania (27 proc.) wskazuje również, że skutecznym sposobem działania może być rozszerzenie oferty o usługi z branży pokrewnej. Z obserwacji ofert firm funkcjonujących na rynku nieruchomości można zauważyć, że coraz więcej z nich poza obrotem nieruchomości zajmuje się również zarządzaniem nieruchomościami, wyceną , doradztwem kredytowym oraz ubezpieczeniami.



Analiza procentowej struktury udzielonych odpowiedzi na poszczególne pytania pod względem liczby osób zatrudnianych przez firmy wskazuje jednak na pewne różnice: np. firmy, które zatrudniają do 5 osób zdecydowanie bardziej skłonne są do obniżania cen świadczonych usług. Widzą również większą konieczność ograniczania kosztów stałych, rozpoczęcia dodatkowej lub rozszerzania działalności oraz nawiązywania ścisłej współpracy z innymi pośrednikami. Natomiast większe firmy zatrudniające ponad 5 osób częściej dostrzegają szansę w zwiększaniu wydatków na reklamę. W przypadku obu grup podobny jest stosunek do opierania działalności na umowach na wyłączność.

Różnice widoczne są również jeżeli chodzi o identyfikowanie kosztów, które mogłyby ulec ewentualnemu ograniczeniu.  Mniejsze firmy są skłonne szybciej zdecydować się na zmniejszanie zatrudnienia i płac, ograniczanie wydatków na reklamę i obniżenie kosztów związanych z siedzibą firmy. Tymczasem większe firmy widzą także konieczność sprzedaży sprzętu firmowego. Wśród tej grupy na taką odpowiedź wskazało 5,3 proc., podczas gdy w przypadku firm mniejszych, odsetek wskazujących takie rozwiązanie wyniósł jedynie 0,9 proc.

  


 

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźkamienice poszukiwane do wynajęciahale i magazyny do kupieniagaraże do kupieniadomy na sprzedaż powiat Tarnobrzeskimieszkania na sprzedaż powiat Wągrowieckimieszkania na sprzedaż gmina Czemiernikilokale użytkowe na wynajem gmina Rewalmieszkania na sprzedaż w Celinachmieszkania na sprzedaż w Woli Puczniewskiejmieszkania na sprzedaż w Słominie

Deweloperzy

);