Rękojmia a naprawa usterki w nieruchomości wspólnej
Na początku 2014 r. kupiłam nowe mieszkanie (wykonawca Budimex). Mieszkanie jest na ostatnim, 10 piętrze. W lipcu 2014 r. zgłosiłam usterkę polegającą na przeciekaniu sufitu. Usuwanie usterki trwało ok 6 miesięcy. Problem ponownie pojawił się w lutym 2016 r. Jeszcze obowiązuje rękojmia na moje mieszkanie, wiec zgłosiłam usterkę w normalnym trybie, niemniej obawiam się, co się stanie, jeśli okres trzyletniej rękojmi minie? Usterka nie jest związana stricte z mieszkaniem, a dotyczy dachu całego budynku. Czy po zakończeniu rękojmi zostanę z problemem sama i Budimex będzie mógł umyć ręce, ponieważ jak widać, nie potrafią naprawić tej usterki. Jakie mam prawa i czego mogę się domagać?
Wystarczy zgłosić usterkę przed upływem terminu rękojmi. Deweloper będzie ją musiał wówczas usunąć, nawet jeżeli okres rękojmi już minął. Ponadto przeciekanie dachu jest usterką w nieruchomości wspólnej, a zatem jej usunięcia może żądać każdy z właścicieli lokali, a dla każdego z nich okres rękojmi biegnie od momentu, kiedy lokal został mu wydany. Zatem w budynku okres rękojmi co do dachu upłynie dopiero po upływie terminu rękojmi ostatniego sprzedanego przez dewelopera lokalu. Usunięcia usterki w nieruchomości wspólnej w imieniu właścicieli powinien domagać się zarząd wspólnoty mieszkaniowej. Z tym, że do wniesienia ewentualnej sprawy do sądu potrzebuje cesji roszczeń z tytułu rękojmi od właścicieli lokali.
2016-04-21