Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Porady prawne Porady prawne

Zamiana nieruchomości

Mój dziadek (98 lat) jest głównym najemcą mieszkania kwaterunkowego. Dodatkowo w mieszkaniu tym zameldowane są 3 osoby: mój ojciec (czyli syn dziadka), mama i ja. Mój ojciec wyjechał 25 lat temu i nie ma z nim kontaktu. Bardzo proszę o informację jak będzie wyglądała sprawa najmu w przypadku śmierci dziadka. Czy w takim przypadku synowa lub wnuczka mogą przejąć status głównego najemcy? Dodam, że od 4 miesięcy wpłata za lokal dokonywana jest z mojego konta bankowego, poza tym w mieszkaniu przeprowadziliśmy generalny remont. Gmina nie zgadza się na wykup mieszkania, myślimy o ewentualnej zamianie. Czy mój ojciec (widniejący jako osoba zameldowana) może być w tym przeszkodą? Jeśli tak, to jak można tę sprawę rozwiązać?

Kwestię najmu reguluje art. 691 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym przepisem w razie śmierci najemcy w stosunek najmu wstępują:

  • małżonek, niebędący współnajemcą lokalu;
  • dzieci najemcy i jego współmałżonka;
  • inne osoby, wobec których najemca był zobowiązany do świadczeń alimentacyjnych;
  • osoba, która pozostawała faktycznie we wspólnym pożyciu z najemcą (chodzi o konkubinat).

Jednak osoby te wstępują w stosunek najmu lokalu mieszkalnego, jeżeli stale zamieszkiwały z najemcą w tym lokalu do chwili jego śmierci.

W Państwa przypadku Pani ojciec jest dzieckiem najemcy i spełnia kryterium podmiotowe osób uprawnionych do wstąpienia w stosunek najmu po śmierci głównego najemcy, ale nie spełnia kryterium zamieszkiwania z najemcą do chwili jego śmierci. Ani Pani mama, ani Pani nie należy do wskazanej wyżej kategorii osób uprawnionych do wstąpienia w stosunek najmu po śmierci najemcy.

Powinni Państwo postarać się o zamianę mieszkania. Warunki zamiany określa każda gmina, warto zatem sprawdzić warunki zamiany oraz zakres dokumentów, jakie trzeba złożyć. Zamiana mieszkania komunalnego odbywa się za zgodą gminy. Nie ma przepisu, który zabraniałby zamiany mieszkania komunalnego z uwagi na fakt zameldowania w nim określonej osoby. Jeżeli chodzi o fakt zameldowania w lokalu komunalnym osoby, która od lat w nim nie mieszka, to zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jedn. Dz.U. z 2006 r., nr 139, poz. 993, z późn. zm.) organ gminy wydaje na wniosek strony lub z urzędu decyzję w sprawie wymeldowania osoby, która opuściła miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad 3 miesiące i nie dopełniła obowiązku wymeldowania się. Z wnioskiem o wymeldowanie może wystąpić osoba mająca tytuł prawny do mieszkania.

2012-02-23

powrót do listy pytań do prawnika

 

 

Deweloperzy

);