Jesteśmy obywatelami Polski, jednak mieszkamy w Kanadzie, mamy tam firmę. Chcemy zakupić mieszkanie w Polsce, a później go wynająć. Czy możemy kupić mieszkanie na naszą firmę? Jakie jest postępowanie zakupu? Jak należy później się rozliczać z urzędem skarbowym.
Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców reguluje ustawa o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców. Ustawa ta wprowadza ograniczenia w zakresie możliwości nabywania nieruchomości w Polsce przez cudzoziemców, takim cudzoziemcem będzie także spółka zarejestrowana w Kanadzie. Co do zasady na nabycie przez cudzoziemca nieruchomości w Polsce wymagane jest uzyskanie zezwolenia Ministra Spraw Wewnętrznych. Jednak zgodnie z art. 8 ust 1 pkt 1 tej ustawy nie wymaga uzyskania zezwolenia nabycie samodzielnego lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy o własności lokali, chyba, że mieszkanie położone jest w strefie nadgranicznej.
Zatem poza przypadkiem mieszkania położonego w strefie nadgranicznej cudzoziemiec może kupić mieszkanie na takich samych zasadach co obywatel Polski. Umowa sprzedaży wymaga zachowania formy aktu notarialnego. Notariusz pobierze też podatek od czynności cywilnoprawnych związany z zakupem mieszkania i prześle wraz z kopią aktu notarialnego do urzędu skarbowego. Poza tym, nie ma dodatkowych obowiązków składania deklaracji podatkowych w związku z zakupem mieszkania. W przypadku, gdy zakup mieszkania będzie dotyczyć rynku pierwotnego jego zakup obciążony będzie podatkiem VAT, jednak wówczas podatek odprowadzi do urzędu skarbowego deweloper. Przy zawarciu umowy sprzedaży umowa zwolniona będzie z podatku od czynności cywilnoprawnych, a kupujący nie będzie mieć także wówczas żadnych obowiązków składania deklaracji w związku z zakupem do urzędu skarbowego.
.
2013-06-26