Jestem najemcą mieszkania komunalnego bez kanalizacji o pow. 65 m kw. Mam na wychowaniu dziecko z porażeniem mózgowym. Chciałbym zamienić mieszkanie na mniejsze, lecz o wyższym standardzie (z kanalizacją). Gdzie się udać, od czego mam zacząć i czy w ogóle mogę się starać o taką zamianę?
W takiej sytuacji powinien się Pan zgłosić do właściwego Urzędu Miasta, Wydziału Mieszkalnictwa, gdzie składa się wnioski dotyczące m.in. zamiany lokalów wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu danej gminy. W Gminie Kraków do wniosku o zamianę zajmowanego lokalu na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej i strukturze, ze względu na sytuację rodzinną należy dołączyć następujące dokumenty:
- Wniosek o zamianę lokalu z urzędu na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej lub lokal równorzędny, położony na niższej kondygnacji, ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim lub inne schorzenia, pobrany w siedzibie Wydziału Mieszkalnictwa (Punkt Obsługi Mieszkańców, ul. Wielopole 17a - parter) lub ze strony internetowej www.bip.krakow.pl, zawierający opis zajmowanego lokalu, jego wielkość i stan techniczny (potwierdzony przez administrację budynku) oraz wskazanie osób zameldowanych w lokalu (potwierdzony przez Wydział Spraw Administracyjnych). Wzór wniosku stanowi załącznik do procedury.
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu.
- Dokumenty potwierdzające stan zdrowia uzasadniające dokonanie zamiany wystawione przez lekarza specjalistę (dotyczy zamiany z urzędu na lokal równorzędny, położony na niższej kondygnacji, ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim lub inne schorzenia).
- Prawomocne orzeczenie o rozwodzie lub separacji wraz z ewentualnym orzeczeniem dotyczącym podziału majątku dorobkowego (dotyczy osób, które są po rozwodzie lub pozostają w separacji).
- Dokument potwierdzający zawarcie porozumienia o rozłożeniu na raty istniejących zaległości czynszowych oraz innych opłat za używanie lokalu (dotyczy osób starających się o zamianę na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej i posiadają zadłużenie z tego tytułu).
- Dokumenty pozwalające na wykluczenie okoliczności, iż wnioskodawcy lub osobom objętym wnioskiem przysługuje tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub innych nieruchomości, w których wnioskodawca, jego małżonek oraz osoby objęte wnioskiem były zameldowane w latach poprzednich.
Po przedłożeniu wszystkich wymaganych dokumentów, termin załatwienia sprawy w postaci wydania skierowania do zawarcia umowy najmu to:
a) miesiąc od dnia przyjęcia oferty zawarcia umowy najmu - w przypadku, gdy stan techniczny zaoferowanego lokalu umożliwia jego natychmiastowe zasiedlenie lub gdy przyszły najemca zobowiąże się do wykonania remontu lokalu we własnym zakresie i na własny koszt.
b) miesiąc od dnia wyłonienia wykonawcy remontu - w przypadku, gdy lokal przed zasiedleniem wymaga remontu, który przeprowadzi Gmina Miejska Kraków.
- Wniosek o zamianę lokalu z urzędu na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej lub lokal równorzędny, położony na niższej kondygnacji, ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim lub inne schorzenia, pobrany w siedzibie Wydziału Mieszkalnictwa (Punkt Obsługi Mieszkańców, ul. Wielopole 17a - parter) lub ze strony internetowej www.bip.krakow.pl, zawierający opis zajmowanego lokalu, jego wielkość i stan techniczny (potwierdzony przez administrację budynku) oraz wskazanie osób zameldowanych w lokalu (potwierdzony przez Wydział Spraw Administracyjnych). Wzór wniosku stanowi załącznik do procedury.
- Dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu.
- Dokumenty potwierdzające stan zdrowia uzasadniające dokonanie zamiany wystawione przez lekarza specjalistę (dotyczy zamiany z urzędu na lokal równorzędny, położony na niższej kondygnacji, ze względu na poruszanie się na wózku inwalidzkim lub inne schorzenia).
- Prawomocne orzeczenie o rozwodzie lub separacji wraz z ewentualnym orzeczeniem dotyczącym podziału majątku dorobkowego (dotyczy osób, które są po rozwodzie lub pozostają w separacji).
- Dokument potwierdzający zawarcie porozumienia o rozłożeniu na raty istniejących zaległości czynszowych oraz innych opłat za używanie lokalu (dotyczy osób starających się o zamianę na lokal o mniejszej powierzchni użytkowej i posiadają zadłużenie z tego tytułu).
- Dokumenty pozwalające na wykluczenie okoliczności, iż wnioskodawcy lub osobom objętym wnioskiem przysługuje tytuł prawny do lokali mieszkalnych lub innych nieruchomości, w których wnioskodawca, jego małżonek oraz osoby objęte wnioskiem były zameldowane w latach poprzednich.
Po przedłożeniu wszystkich wymaganych dokumentów, termin załatwienia sprawy w postaci wydania skierowania do zawarcia umowy najmu to:
a) miesiąc od dnia przyjęcia oferty zawarcia umowy najmu - w przypadku, gdy stan techniczny zaoferowanego lokalu umożliwia jego natychmiastowe zasiedlenie lub gdy przyszły najemca zobowiąże się do wykonania remontu lokalu we własnym zakresie i na własny koszt.
b) miesiąc od dnia wyłonienia wykonawcy remontu - w przypadku, gdy lokal przed zasiedleniem wymaga remontu, który przeprowadzi Gmina Miejska Kraków.
2010-12-13