Ile czasu ma administracja na rozpatrzenie wniosku o zamianę mieszkania komunalnego na mniejsze, ze względu na zbyt wysoki czynsz w aktualnie zajmowanym mieszkaniu? Jak powinna przebiegać procedura takiej zamiany?
Gmina nie jest pośrednikiem w obrocie nieruchomościami i dlatego nie liczyłbym na skuteczne poszukiwanie przez nią innego lokalu mieszkalnego, choć część gmin, zwłaszcza w dużych miastach Polski, takie mini pośredniaki tworzyła w latach 90. z uwagi na duże potrzeby lokatorów. Obecnie jest ich coraz mniej, ponieważ duża część lokatorów już dawno wykupiła swoje mieszkania. Brak jednak szczególnych przepisów, które zobowiązywałyby organy gminy do takich poszukiwań. W niektórych miastach zamianami zajmują się agencje obrotu nieruchomościami, w innych jedyną możliwością zamiany mieszkań komunalnych są ogłoszenia umieszczane w prasie i na różnego rodzaju tablicach ogłoszeniowych i klatkach schodowych w innych blokach komunalnych. Problemów z zamianą mieszkania nie powinno być, zwłaszcza jeżeli ma ono powierzchnię 120 m kw. Mieszkanie można wykupić od Gminy, bo ma ono znaczną wartość rynkową.
PROCEDURA ZAMIANY
Jeżeli znajdzie się osoba gotowa zamienić się lokalem komunalnym, oboje składacie wniosek w Urzędzie Miasta, gdyż Gmina musi wyrazić zgodę na zamianę (mieszkania są jej własnością). Sprawami tego typu zajmują się wydziały mieszkaniowe, gdzie należy złożyć kopie decyzji przydziału oraz wniosek o zamianę mieszkania. Prośbę o zamianę trzeba uzasadnić, np. nadmiernym zagęszczeniem, sytuacją rodzinną, względami zdrowotnymi. Odmowy gmin są bardzo rzadkie, jednak czasami zdarzają się i nie ma od nich odwołania. Gmina może przed wydaniem decyzji zażądać na przykład informacji o miejscu pracy i wysokości dochodów, chcąc poznać wypłacalność nowego najemcy. Natomiast obecnie bez znaczenia jest wielkość rodziny, w związku z tym nawet jedna osoba może zostać lokatorem ponad 100-metrowego mieszkania. Wydział mieszkaniowy gminy opiniuje wnioski i kieruje je na posiedzenie zarządu gminy, który wydaje postanowienie. Cała procedura trwa około miesiąca. Jeśli wyrażono zgodę, uchwała zarządu jest wywieszana na urzędowej tablicy ogłoszeń, gdzie uprawomocnia się jeszcze przez dwa tygodnie. Po uprawomocnieniu się uchwały następuje zdanie mieszkań i każda ze stron dostaje skierowanie do swej nowej administracji w celu podpisania umowy najmu.
2007-12-03