Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego skierował nakaz przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania parteru, którego funkcja została przez właściciela samowolnie zmieniona. Nie wziął jednak pod uwagę faktu uprzedniego zniesienia współwłasności przez sąd, w konsekwencji nakładając obowiązki łącznie na właścicieli wszystkich kondygnacji. WSA wskazał jednak, iż w przypadku samodzielnych lokali obowiązkami zgłoszeniowymi oraz konsekwencjami obarczeni są jedynie właściciele.
Sąd zwrócił także uwagę na kwestię możliwości zalegalizowania samowolnej zmiany sposobu użytkowania obiektu. Właściciel budynku bądź lokalu jest wówczas zobowiązany do zgłoszenia tego organowi, który może zarządzić przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania. W każdym przypadku, kiedy dochodzi do zmiany sposobu użytkowania obiektu, może bowiem dojść do zmiany wymagań przepisów przeciwpożarowych, bezpieczeństwa pracy, czy sanitarno-higienicznych. Z tego powodu nad całym procesem musi czuwać organ nadzoru. W uzasadnieniu podkreślono także, iż działalność usługowa jest szerszym pojęciem niż działalność biurowa i taka zmiana również podlega zgłoszeniu.
Organ może wówczas nałożyć określone obowiązki, a dopiero w przypadku niedostosowania się do poleceń albo kontynuacji nieprawidłowego sposobu użytkowania, może wydać nakaz przywrócenia do stanu poprzedniego. Tylko w przypadku, kiedy osoba zobowiązana zlekceważy zalecenia, można zastosować tę sankcję.
Z tego powodu konieczne jest prawidłowe ustalenie osób zobowiązanych, czyli właścicieli budynku bądź kondygnacji, które objęte są zmianą – inaczej organ nie będzie mógł wydać decyzji o obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego. Ważne jest to zwłaszcza w przypadku budynków, w których poszczególne kondygnacje bądź lokale są przedmiotem własności odrębnych właścicieli.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 2 lutego 2018 r. VII SA/Wa 505/17Krzysztof Janowski, radca prawny
2018-05-07
powrót do listy orzecznictw