W przedmiotowej sprawie Prezydent Miasta Szczecina wymierzył karę pieniężną za zajęcie pasa drogi wojewódzkiej pod jednostronną reklamę z przekroczeniem terminu zajęcia. Adresatka decyzji, która prowadzi działalność gospodarczą polegającą na oferowaniu powierzchni reklamowych, odwołała się od decyzji do SKO, a następnie niezadowolona z rozstrzygnięcia podtrzymującego orzeczenie I instancji, skierowała skargę do Sądu Administracyjnego.
Argumentacja skarżącej oparła się na zarzucie, że ewentualna kara pieniężna powinna być wymierzona dopiero po terminie uprawomocnienia się decyzji odmawiającej dalszej możliwości zajmowania pasa ruchu drogowego.
Sąd nie zgodził się z poglądami skarżącej, gdyż według niego złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na dalsze zajęcie pasa ruchu drogowego nie daje uprawnień do jego zajmowania po terminie określonym w pierwotnej decyzji a w trakcie trwania postępowania zmierzającego do wydania decyzji nowej. Sam wniosek oraz uprzednie zezwolenie zarządcy nie dają uprawnień do kontynuacji stanu faktycznego. Poprawnym postępowaniem skarżącej, aby nie narazić się na karę pieniężną, powinno być w takim przypadku zwolnienie pasa, aż do czasu wydania decyzji przez odpowiedni organ. Ponadto, jak wskazał skład orzekający, skarżąca miała świadomość bezprawności zajmowania pasa ruchu drogowego, gdyż nie dość, że prowadzi działalność gospodarczą związaną z przedmiotową sprawą, to jeszcze została o skutkach takiego bezprawnego działania pouczona przez organ decyzyjny.
Wyrok Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 22 listopada 2012 r., sygn. akt II SA/Sz 961/12
2013-05-22
powrót do listy orzecznictw