W przedmiotowej sprawie, została wprowadzona uchwała rady gminy, która wprowadziła stawki za opłatę targową. Przewidywała ona, że stawka od handlu poza miejskim targowiskiem będzie 8 razy wyższa, niż handel na nim. Nie zgodził się z tym przedsiębiorca, który dzierżawił grunty od miasta, a następnie je wynajmował, właśnie na działalność handlową. Skierował sprawę do sądu, argumentując, że uchwała w niezgodny z prawem sposób promuje targowisko miejskie. Według niego takie różnicowanie stawek narusza zarówno przepisy o ochronie konkurencji i konsumentów, jak i konstytucję. Gmina odparła, że i tak ma zamiar wyeliminować handel poza miejscem targowym, gdyż na spornym terenie zamierza docelowo wybudować parking.
Wojewódzki Sąd Administracyjny przyznał rację skarżącemu i orzekł o nieważności uchwały. Skład orzekający stwierdził, że rzeczywiście gmina swoim działaniem naruszyła konstytucyjną zasadę równości obywateli.
Gmina wniosła następnie skargę kasacyjną do NSA, który podzielił jej argumenty i zmienił wyrok. Naczelny Sąd Administracyjny orzekł, że każda gmina ma swobodę w ustalaniu obciążeń i może je określać zgodnie z własną polityką lokalną, gdyż w ten sposób realizuje założone przez siebie cele. Sędzia Bogusław Dauter wyjaśnił, że różnicowanie stawek nie narusza konstytucyjnej zasady równości, o ile tylko jest ono racjonalnie uzasadnione. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku z dnia 12 maja 1998r. (sygn. akt U 17/97), nie ma więc przeszkód ku temu, żeby gmina wyeliminowała handel z okolicznych terenów, skoro ma co do nich inne plany.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 984/13
2015-06-15
powrót do listy orzecznictw