Art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na radę gminy obowiązek podjęcia uchwały w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin taki jest aktem prawa miejscowego i określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Art. 10 ust. 2a tej ustawy wprowadza sankcję w postaci kary grzywny dla tego, kto nie wykonuje obowiązków określonych w tym regulaminie.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 10 ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest zgodny z konstytucją. Nie stanowi naruszenia konstytucji fakt odmiennych postanowień regulaminu w różnych gminach, a przewidziana za wykroczenie określone w art. 10 ust. 2a kara grzywny jest karą umiarkowanie dolegliwą, a więc niesprzeczną z zasadą proporcjonalności w ograniczaniu wolności i praw jednostki. Trybunał podkreślił, że kara ta orzekana jest każdorazowo przez sąd, a więc organ bezstronny i profesjonalny. Sąd decyduje o zamianie tej kary na prace społecznie użyteczne zaś w wypadku braku zgody obwinionego lub niepodjęcia wskazanych tu prac na karę aresztu. Może indywidualizować orzeczenia o karze grzywny także w zakresie jej wysokości, w sprawie zamiany kary grzywny, a w pewnych okolicznościach odstąpić od wymierzenia kary lub karę tę złagodzić.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 28.07.2009 r. sygn. akt P 65/07
2009-10-12
powrót do listy orzecznictw