Zgodnie bowiem z art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym radni nie mogą prowadzić działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia komunalnego gminy, w której radny uzyskał mandat, a także zarządzać taką działalnością lub być przedstawicielem czy pełnomocnikiem w prowadzeniu takiej działalności.
W sprawie, która trafiła na wokandę sądu, radny gminy rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na zarządzaniu nieruchomościami. Wśród wspólnot mieszkaniowych, które podpisały z nim umowę, znalazły się wspólnoty, których członkiem była gmina. W związku z tą sytuacją rada gminy podjęła uchwałę, na mocy której stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego. Wojewódzki Sąd Administracyjny podzielił stanowisko gminy i stwierdził, że mienie komunalne będące we władaniu wspólnot mieszkaniowych nie przestaje być własnością komunalną. Mienie to pozostaje własnością gminy i należy w dalszym ciągu do mienia, z którego korzystanie w celu prowadzenia działalności gospodarczej wyczerpuje znamiona „korzystania z mienia komunalnego". Przepis art. 24f ust. 1 ustawy o samorządzie gminnymi nie przewiduje żadnych wyjątków od sformułowanego tam zakazu, który dotyczy prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia gminy w ogóle.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 05.03.2009 r., sygn. akt III SA/Wr 701/08
2009-05-11
powrót do listy orzecznictw