W przedmiotowej sprawie zostało zamieszczone w internecie ogłoszenie o sprzedaży mieszkania. Po jakimś czasie, bez zgody i wiedzy sprzedającego, to samo ogłoszenie zostało wystawione przez oferenta, którym było biuro obrotu nieruchomościami. Ogłoszeniodawca zawiadomił Komisję Odpowiedzialności Zawodowej, która ustaliła, że doszło do naruszenia art. 180 ust. 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami, ponieważ opublikowane zostało ogłoszenie oferty sprzedaży nieruchomości bez zawartej umowy pośrednictwa. Ówczesny minister Infrastruktury zastosował wobec pośrednika karę zawieszenia licencji na okres 6 miesięcy. Następnie, w wyniku ponownego rozpoznania, decyzja została wydana przez ministra na nowo, z tym samym skutkiem. Sprawa trafiła kolejno przed obie instancje Sądu Administracyjnego.
Skarżący bronił się argumentem, że osoba, która zamieściła ogłoszenie nie miała zlecenia do pośrednika do dokonania takich czynności. Naczelny Sąd Administracyjny uznał jednak, że przepisy o gospodarce nieruchomościami nakładają na pośrednika obowiązek pełnego nadzoru nad osobami, które wykonują dla niego czynności pomocnicze i nie może być mowy o ograniczeniu odpowiedzialności zawodowej poprzez niezawarcie umowy zlecenia, gdyż powodowałoby to omijanie ustawy. Ponadto fakt, że pośrednik nie prowadzi własnej agencji, a zatrudniony jest przez innego przedsiębiorcę nie ma znaczenia.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 lipca 2013 r., sygn. akt II GSK 507/12
2013-10-21
powrót do listy orzecznictw