W przedmiotowej sprawie gmina w związku z nieuregulowaniem zadłużenia z tytułu najmu lokalu mieszkalnego wypowiedziała najemcy umowę najmu. Najemcy jednak nie udało się usunąć z lokalu, a ponadto w między czasie spłacił zadłużenie i wystąpił do gminy o ponowne zawarcie umowy najmu. Ze względu na to, że gmina odmówiła jej zawarcia, były najemca wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uznał, że sprawa nie należy do właściwości sądów administracyjnych. Sąd przypomniał, że postępowanie w zakresie udzielania pomocy mieszkaniowej przez gminę ma dwa etapy. W pierwszym, wnioskujący o najem lokalu składa wniosek, który podlega analizie i weryfikacji przez właściwy organ gminy bądź osobę upoważnioną oraz zaopiniowaniu przez komisję lokalową. W drugim wydawane jest rozstrzygnięcie o zakwalifikowaniu i umieszczeniu na liście oczekujących na najem lokalu bądź o odmowie zakwalifikowania i umieszczenia na takiej liście. Działanie zarządu dzielnicy w pierwszym etapie nie stanowi ani oferty zawarcia umowy, ani negocjacji umowy. Ma charakter administracyjnoprawny, ponieważ rozstrzyga o tym, czy określonej osobie może być udzielona pomoc w zakresie zaspokojenia jej potrzeb lokalowych z wykorzystaniem lokali znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy.
Uchwała odmawiająca zakwalifikowania określonej osoby do wynajęcia lokalu oraz umieszczenia na liście osób zakwalifikowanych do zawarcia umowy najmu nie ma charakteru cywilnoprawnego. W niniejszej sprawie wniosek skarżących nie dotyczył jednak zakwalifikowania ich do zawarcia umowy najmu lokalu z zasobu mieszkaniowego gminy, a treścią jego było ponowne zawarcie umowy najmu lokalu mieszkalnego i chodzi tu o konkretny lokal mieszkalny. Podstawą działań organu w niniejszej sprawie był przepisy uchwały rady miasta w sprawie zasad wynajmowania lokali, a decyzję gminy polegającą na odmowie zawarcia umowy najmu lokalu należy uznać za oświadczenie woli jednej ze stron umowy. Odmowa zawarcia umowy najmu lokalu jest czynnością z zakresu władztwa właścicielskiego gminy, a nie aktem z zakresu władztwa publicznego. Działania organu w tego typu przypadkach nie mają zatem charakteru administracyjnoprawnego. Nie jest tu rozstrzygana kwestia tego, czy danej osobie może być udzielona pomoc w zakresie zaspokojenia jej potrzeb lokalowych z wykorzystaniem lokali znajdujących się w mieszkaniowym zasobie gminy czy nie. W takich sprawach rozstrzygnięcie administracyjnoprawne ma miejsce wcześniej i skutkuje umieszczeniem wnioskodawców na liście oczekujących na najem lokalu mieszkalnego z zasobu mieszkaniowego gminy, a następnie skierowaniem tych osób do zawarcia umowy najmu konkretnego lokalu. W sprawach takich jak niniejsza, organ wyraża jedynie wolę kontynuowania najmu konkretnego zajmowanego wcześniej lokalu mieszkalnego z zasobów mieszkaniowych. Stąd też należy uznać, że sprawa nie podlega właściwości sądu administracyjnego i skargę należało odrzucić.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, z dania 16 października 2013 r., sygn.akt II SA/Wa 894/13)
2013-11-13
powrót do listy orzecznictw