Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego nakazał dwóm adresatom rozbiórkę części budynku. Jak wynika z przepisów o postępowaniu administracyjnym, decyzja ta powinna być dostarczona adresatom w określony sposób, najczęściej przez operatora pocztowego w formie listu. Co prawda w zaistniałej sytuacji obydwu adresatom zostały wysłane przesyłki z decyzją, lecz powróciły z powrotem do inspektora z adnotacją nieodebrane. Po jakimś czasie zostało wniesione odwołanie od decyzji przez pełnomocnika wraz z wnioskiem o przywrócenie terminu do jego wniesienia. Argumentowano, że decyzja tak naprawdę nie została w ogóle doręczona i nie można zakładać fikcji doręczenia, gdyż adresaci decyzji poinformowali pisemnie organ, że wyjeżdżają na stałe za granicę, podając nowy adres zamieszkania. Organ odwoławczy, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, stwierdził jednak naruszenie terminu do wniesienia odwołania. Postanowienie w tej sprawie zostało zaskarżone do WSA w Opolu.
Skład sędziowski doszedł do wniosku, że skarga jest zasadna, gdyż nastąpiło naruszenie przepisów o postępowaniu administracyjnym, w postaci nie doręczenia decyzji, co spowodowało niemożność stwierdzenia wniesienia odwołania od niej jako nieterminowej.
Jak zauważył sąd: W przedmiotowej sprawie nie doszło do skutecznego doręczenia skarżącym decyzji ani drogą pocztową, ani też nie można mówić o ogłoszeniu tej decyzji skarżącym. Byt prawny decyzji rozpoczyna się z momentem uzewnętrznienia woli organu poprzez jej doręczenie lub ogłoszenie. Jeśli nie doręczono skarżącym decyzji o nakazie rozbiórki, ot nie mógł upłynąć termin do wniesienia odwołania, o którym mowa w art. 129 par. 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, bowiem decyzja niedoręczona to decyzja, która nie istnieje i nie weszła do obrotu prawnego. W związku z powyższym brak jest podstaw do ustalenia, że rozpoczął bieg termin do złożenia odwołania.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu z 3 lipca 2012r. sygn. akt II SA/Op 239/12
2012-10-09
powrót do listy orzecznictw