Warto wspomnieć też, że art. 29 ww. ustawy przewiduje ponadto pewne odstępstwa od konieczności uzyskania pozwolenia na wzniesienie obiektu. Pozwolenia na budowę nie wymaga m.in. postawienie obiektów gospodarczych związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową takich jak parterowych budynków gospodarczych nie większych niż 35 m2, przydomowych oczyszczalni ścieków o niewielkiej mocy przerobowej, parkingów o maksymalnej ilości 10 stanowisk postojowych, czy chociażby ogrodzeń.
W grudniu 2019 r. Naczelny Sąd Administracyjny zajmował się z kolei skargą pewnego rolnika, który chciał postawił na swoim gruncie suszarnię zboża. Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uznał, że uzyskanie pozwolenia było konieczne i wydał decyzję o nakazie rozbiórki owego obiektu budowlanego. Po licznych odwołaniach, sprawa trafiła aż do NSA. Ten nie przyznał racji skarżącemu i uznał, że owa suszarnia stanowi jednak obiekt budowlany, co do którego należy uzyskać pozwolenie na budowę.
Skarżący próbował argumentować, że jest to tak naprawdę maszyna rolnicza, nie jest związana z gruntem i fakt wielkości suszarni (niemal 80 m2) zaważył na zakwalifikowaniu jej jako budowli. Naczelny Sąd Argumentacyjny wskazał jednak, że parametry zrealizowanej suszarni, jej konstrukcja i sposób posadowienia na gruncie wskazują, że jest to budowla trwale związana z gruntem. Wbrew stanowisku skarżącej strony, kryterium rozmiaru nie było decydujące dla automatycznego uznania przedmiotowej suszarni za obiekt budowlany, a nie za maszynę rolniczą. Przywołano argumentację Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru budowlanego, który stwierdził, że to, iż dane urządzenie jest przestawne i zawiera prefabrykowany fundament nie oznacza jeszcze, że nie można przyjąć, że nie jest ono trwale związane z gruntem, ponieważ w aktualnym stanie techniki sposób wykonania fundamentu może być różny. Fundament taki ma zapewniać trwałość konstrukcji i w konsekwencji uniemożliwić jej przesunięcie co niewątpliwie pozwala na stwierdzenie, że dany sprzęt będzie w konsekwencji uznany za budowlę, a nie maszynę.
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 grudnia 2019 r. II OSK 223/18Krzysztof Janowski, radca prawny, Kancelaria Janowski Markiewicz
2020-05-15
powrót do listy orzecznictw