Mroźna i śnieżna zima niesie ze sobą wiele problemów, które szczególnie odczuwają kierowcy. Co roku każdy zmotoryzowany musi zmierzyć się z solą na drogach, zaspami, oblodzonymi szybami i innymi zimowymi utrudnieniami. Pierwsze z nich pojawiają się zazwyczaj tuż za progiem domu — na podjeździe i chodniku.
Mroźna i śnieżna zima niesie ze sobą wiele problemów, które szczególnie odczuwają kierowcy. Co roku każdy zmotoryzowany musi zmierzyć się z solą na drogach, zaspami, oblodzonymi szybami i innymi zimowymi utrudnieniami. Pierwsze z nich pojawiają się zazwyczaj tuż za progiem domu — na podjeździe i chodniku.
Sprawdzone rozwiązanie na zimową aurę
Systemy przeciwzamarzaniowe nie są odkryciem ostatnich lat. W wielu krajach zasilane elektrycznie układy służące rozmrażaniu lodu czy śniegu stosowano już w latach 60. ubiegłego stulecia. Rozwiązania te posiadają sporo zalet. Dzięki systemowi przeciwzamarzaniowemu, nie musimy martwić się o to, że przed wyjazdem do pracy będziemy zmuszeni do ręcznego odśnieżania podjazdów i chodników. Wykorzystywane zimą środki chemiczne, często nieprzyjazne dla środowiska, są następnym argumentem przemawiającym za rozważeniem montażu jednego z wielu dostępnych systemów przeciwzamarzaniowych. Taka instalacja pracuje praktycznie bezobsługowo, a na skutek zastosowania odpowiednich czujników, w ekonomiczny sposób wykorzystuje energię elektryczną.
Jak to zrobić?
Ze względu na to, że w systemie przeciwzamarzaniowym mamy do czynienia z układem elektrycznym, jego wykonanie musi zostać powierzone fachowcowi, który posiada wymagane uprawnienia.
Podstawowy element systemu, w zależności od konkretnego przypadku, może stanowić odpowiednio dobrany przewód grzewczy lub mata. To, na które rozwiązanie powinien zdecydować się przyszły użytkownik, w dużej mierze zależy od rodzaju nawierzchni, która będzie chroniona przed zamarzaniem. Inny produkt dobrze spełni zadanie w przypadku asfaltu, kostki brukowej lub płyty chodnikowej, a jeszcze inny w przypadku betonu. Maty są dyskwalifikowane przede wszystkim tam, gdzie wymagana jest duża wydajność systemu (np. kiedy ogrzewany podjazd czy schody są odsłonięte nie tylko od góry, ale także z boku). Poprawną ekonomiczną pracę systemu zapewni zatosowanie sterownika z czujnikami wilgotności i temperatury gruntu. Sterownik powinien być dobierany indywidualnie do zaprojektowanego systemu.
W skład zabezpieczeń obwodów elektrycznych wchodzą odpowiednie wyłączniki nadmiarowoprądowe i różnicowoprądowe.
Najlepsze pod asfalt
Schemat systemu przeciwoblodzeniowgo
dla nawierzchni asfaltowych ©RAYCHEM
Z punktu widzenia doboru systemu, asfalt jest materiałem specyficznym, bo w chwili wylewania ma wysoką temperaturę. Z tego względu wymagane jest użycie przewodów o właściwej odporności termicznej. Najlepsze do budowy systemu przeciwzamarzaniowego w przypadku asfaltu będą zatem wysokotemperaturowe przewody grzejne w izolacji mineralnej. Konstrukcja takiego przewodu jest wytrzymała na wysoką temperaturę, a przy tym daje możliwość łatwego montażu na nieregularnych powierzchniach, bez ryzyka uszkodzenia. Na rynku dostępne są systemy w zestawach o różnych mocach. Możliwe jest zamocowanie elementów układu do istniejącego zbrojenia lub taśm dystansowych. Kolejną zaletą przewodów grzejnych jest to, że dzięki fabrycznym zakończeniom nie wymagają montażu zakończeń i zimnych przewodów podczas instalacji.
Przeciw zamarzaniu podjazdów z betonu i kostki brukowej
Schemat systemu przeciwoblodzeniowgo
dla nawierzchni betonowych ©RAYCHEM
Tym razem doskonale sprawdzą się przewody i maty grzewcze stałooporowe. Jeżeli rozważamy montaż systemu do zapobiegania zamarzaniu chodnika lub pasów jezdnych, bez wątpienia warto wybrać matę grzewczą. Przykładowo, firma Raychem oferuje maty o mocy 300 W/m2 i szerokości 0,6 m oraz fabrycznie zakończone przewody grzewcze o mocy 25 W/m. Zakup systemu stałooporowego to relatywnie niewielkie obciążenie domowego budżetu. Ekonomiczna okazuje się także eksploatacja — sezon pracy wiąże się z wydatkiem rzędu 500 zł. Z tego względu system jest często wybierany w budownictwie jednorodzinnym.
Montaż elementów jest prosty — matę wystarczy rozwinąć tuż przed położeniem kostki brukowej. Jednak przewody grzewcze lepiej sprawdzają się w przypadku podjazdów z wylewanego betonu i schodów.
Do betonowych konstrukcji zbrojonych
W miejscach o wzmożonym natężeniu ruchu oraz wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z dużymi naprężeniami, szczególnego znaczenia nabiera trwałość mechaniczna wykorzystywanego systemu. Mowa tu przede wszystkim o wjazdach na parkingi podziemne czy betonowych, zbrojonych rampach wyładowczych, dla których najlepsze są samoregulujące przewody grzewcze o wysokiej trwałości (np. Raychem: 300 W/m2, 90 W/m w temperaturze 0°C).
System przeciwoblodzeniowy podjazdu ©RAYCHEM
Przewody grzejne samoregulujące temperaturę pracy, a zatem także pobór mocy, dostosowują się do panujących warunków atmosferycznych. Jest to więc technologia analogiczna do stosowanych w domach systemów elektrycznego ogrzewania podłogowego, choć ogrzewane powierzchnie są zdecydowanie większe. Inwestorzy wybierają samoregulujący przewód grzewczy przede wszystkim w przypadku realizowania dużych projektów, gdzie montaż odbywa się w betonie.
Wielkość chronionego przed zamarznięciem obiektu nie koliduje z oszczędną pracą systemu. Z jednej strony wpływa na to fakt samoregulacji temperatury przewodu, z drugiej zaś zastosowanie sterownika, dzięki któremu możliwe jest ograniczenie zużycia energii nawet o 80 proc.
Skuteczne nie tylko do podłoża
Systemy przeciwzamarzaniowe doskonale sprawdzają się nie tylko w przypadku podjazdów czy chodników. Odpowiednio dobrana instalacja bez przeszkód usunie także śnieg zalegający na dachu, zapobiegnie zamarznięciu wody w rynnie czy rurze. Co istotne z punktu widzenia przyszłych użytkowników — instalacje ogrzewające rynny i dachy zapobiegają również powstawaniu sopli.
Niewątpliwą zaletą zastosowania sytemu przeciwzamarzaniowego jest łatwość montażu (wystarczy zamocować przewód na rurze), który można przeprowadzić na każdym etapie budowy domu.
Ile zaoszczędzimy?
Systemy przeciwzamarzaniowe są rozwiązaniem ekonomicznym — zużycie prądu jest rekompensowane oszczędnością czasu, pieniędzy wydawanych na środki chemiczne do utrzymania nawierzchni, a także kosztów usuwania powstałych szkód. W przypadku chodników i podjazdów należących np. do infrastruktury centrum handlowego czy budynku użyteczności publicznej, istotne są również wydatki związane z opłaceniem pracowników walczących z lodem i zaspami.
Najlepiej przeanalizować to na konkretnym przykładzie. Dla podjazdu o powierzchni 20 m2, z systemem grzewczym o mocy 300 W/m2, roczne zużycie energii to ok. 900 kWh. Przyjmując, że koszt 1 kWh to 60 gr, otrzymamy kwotę 540 zł. Pamiętajmy jednak, iż wynik kalkulacji jest poprawny tylko dla funkcjonowania systemu przy ciągłym poborze mocy 300 W/m2. Uwzględnienie w obliczeniach pracy sterownika, reagującego na czynniki zewnętrze, skutkuje redukcją kosztów eksploatacji nawet do 400 zł. Wspomniane wcześniej wydatki na usuwanie śniegu, lodu oraz szkód, jakie wywołują, z pewnością przekraczają tę kwotę.
Mateusz Szubel
AGH Akademia Górniczo-Hutnicza
Wydział Energetyki i Paliw
ZDANIEM EKSPERTA
Podłogówka a system antyoblodzeniowy — różnice
Moc jest tylko jedną z cech odróżniających systemy wewnętrzne od zewnętrznych. Wewnątrz stosujemy moce jednostkowe rzędu 90–160 W/m2, przy systemach zewnętrznych jest to odpowiednio od 250 do 350 W/m2. Istotne znaczenie ma też konstrukcja samego przewodu grzejnego lub maty. Wewnątrz stosujemy maty o grubości 3–4 mm, tak żeby całość zmieściła się w kleju do płytek. Na zewnątrz przewody i maty grzewcze muszą mieć większą wytrzymałość mechaniczną i być odporne na zmienne warunki środowiska. Stąd ich grubości wynosi ok. 10 lub nawet 19 mm. Najważniejszym elementem odróżniającym oba zastosowania jest układ sterujący. W przypadku systemów wewnętrznych stosowane są termostaty i programatory z pomiarem temperatury podłogi oraz/lub pomiarem temperatury otoczenia. Z kolei w systemach zewnętrznych wykorzystywane są zaawansowane systemy sterowania, które mierzą temperaturę oraz wilgotność gruntu, a także temperaturę otoczenia. Więcej o połączeniu różnych systemów ogrzewania w artykule "Integracja systemó ogrzewania".
Łukasz Sobczyk
Tyco Thermal Controls
artykuł pochodzi z kwartalnika
Kreator Projekty wydanie 03/2012
więcej o kwartalniku czytaj na
Kreator Projekty.pl
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!