Zakupy w internecie robimy coraz częściej. Takie zakupy są szybkie, łatwe, wygodne. Zapewne dlatego wachlarz produktów, które decydujemy się kupić online, systematycznie się zwiększa. W taki sposób kupujemy coraz częściej meble, lampy i wszelkie dodatki do domu. Jak bezpiecznie kupować w sklepach online radzi właścicielka sklepu internetowego Mile Maison, który jest członkiem Izby Gospodarki Elektronicznej.
Bezpieczne zakupy online to dla klienta priorytet. Stosunkowo łatwo zidentyfikować nieuczciwego sprzedawcę, więc zanim dokonasz zakupu pamiętaj o kilku podstawowych punktach:
1. Sprawdź, czy sklep podaje dane kontaktowe i identyfikacyjne.
Wybieraj sklepy, które na swojej stronie udostępniają takie dane jak: pełna nazwa firmy, NIP, Regon, adres siedziby, a także numer wpisu do księgi GIODO (Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych). Jeżeli kontakt ze sklepem możliwy jest jedynie przez formularz kontaktowy, zakup w nim może być ryzykowny. Jeżeli natomiast sklep podaje powyższe dane, a także udostępnia kontakt do właściciela e-sklepu - zwiększa to jego wiarygodność.
2. Sprawdź, czy sklep ma czytelny regulamin i czy podaje na swojej stronie zasady zwrotów towarów.
E-sklep ma obowiązek publikować na swojej stronie pełny regulamin sklepu, w którym znajdują się między innymi obowiązki i prawa obu stron transakcji, a także zasady zwrotów i reklamacji. Powinien zostać w nim podany między innymi termin, w jakim możesz odstąpić od umowy-kupna, obecnie jest to 14 dni. Brak takich informacji powinny być dla Ciebie sygnałem ostrzegawczym.
3. Sprawdź, czy sklep ma ważny certyfikat zaufania.
Poszukaj na stronie sklepu informacji, czy ma on certyfikat zaufania, a także sprawdź, czy jest on ważny i czy oferuje Ci dodatkową ochronę. Najbardziej znanym certyfikatem jest certyfikat Trusted Shops. Uzyskanie go nie jest łatwe, dlatego jest on wiarygodnym dowodem na to, że sklep działa zgodnie z prawem konsumentów, ale także zapewnia kupującym dodatkową ochronę finansową oraz wsparcie konsultingowe.
4. Sprawdź, czy sklep posiada certyfikat SSL.
Dzięki certyfikatowi SSL połączenie pomiędzy stroną sklepu a Twoim komputerem jest bezpieczne. Jak sprawdzić, czy sklep ma ten certyfikat? Gdy wypełniasz formularz z danymi, sprawdź, czy w pasku przeglądarki na początku adresu sklepu widnieje: "https" a nie "http". Symbol kłódki oznacza bezpieczne połączenie, czyli takie, w którym osoby trzecie nie mają dostępu do Twoich danych. Taki symbol powinieneś znaleźć w pasku przeglądarki także wtedy, gdy dokonujesz płatności online.
5. Sprawdź opinie o sklepie.
Wybieraj sklepy, które udostępniają możliwość poznania opinii tych, którzy dokonali w nim zakupu. Takie opinie są bardzo cennym źródłem informacji o sklepie.
6. Sprawdź, jakie sklep udostępnia możliwości płatności.
Sklep, który jest godny zaufania, oferuje wiele możliwości płatności, wybierz zatem taki, który udostępnia płatność z góry zwykłym przelewem, płatność online oraz pobranie. Sklep, który oferuje jedynie zapłatę za towar z góry, powinien obudzić Twoją czujność. Zwróć również uwagę na to, czy za płatność online sklep nie pobiera dodatkowych opłat.
7. Chroń swoje dane.
Pamiętaj, aby po skończonych zakupach wylogować się ze strony sklepu, a hasło i login do sklepu przechowywać w miejscu, do którego nie mają dostępu osoby trzecie. Korzystaj także z aktualnego programu antywirusowego oraz wyłącz w komputerze opcję zapamiętywania hasła.
8. Sprawdź wiadomość z potwierdzeniem zamówienia.
Po złożonym zamówieniu powinieneś otrzymać na podany adres e-mail wiadomość ze sklepu z potwierdzeniem zamówienia. Powinna ona zawierać: listę produktów wraz z cenami, koszty dostawy przesyłki, termin doręczenia zamówienia, a także regulamin sklepu oraz formularz odstąpienia od umowy. Jeżeli te dwa ostatnie dokumenty nie zostały dołączone, powinieneś je otrzymać w przesyłce razem z zamówionymi produktami.
9. Sprawdź otrzymaną przesyłkę w obecności kuriera.
Pamiętaj, że kurier, który doręcza Ci przesyłkę, ma obowiązek poczekać, aż sprawdzisz zawartość paczki. Jeśli produkty będą uszkodzone, spisz z kurierem protokół szkody, abyś mógł go wysłać e-sprzedawcy. Jeżeli paczka jest widocznie uszkodzona, nie odbieraj przesyłki i poinformuj o tym sklep.
10. Przechowuj korespondencję ze sklepem.
Jeżeli Twoje zamówienie poprzedziły jakieś indywidualne ustalenia, przechowuj całą korespondencję ze sklepem do czasu dostarczenia zamówienia.
Artykuł powstał we współpracy z właścicielką internetowego sklepu Mile Maison.
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!