Właściciele większości domów jednorodzinnych dbają o to, aby na terenie ich posesji znalazł się także garaż. Może być on częścią bryły domu, nierzadko stanowi również zupełnie osobny obiekt. Niezależnie od tego, na jaką formę się zdecydujemy, powinniśmy zadbać o odpowiedni dobór bramy garażowej.
O tym, że posiadanie garażu jest dla właściciela każdego domu dużą zaletą, wiedzą nie tylko ci, którzy zapewnili sobie przestrzeń dla samochodu w obrębie własnej posesji, ale także osoby, zmagające się na co dzień z jego brakiem, a negatywne skutki najboleśniej odczuwają w zimie. Właściciele domów, którzy nie zdecydowali się na garaż włączony do bryły budynków, mogą podjąć decyzję o budowie obiektu wolnostojącego. Jednak bez względu na to, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, należy pamiętać, że istotną kwestią wpływającą na komfort użytkowania garażu w przyszłości, jest odpowiedni dobór bramy garażowej. Dlatego decyzję o tym, którą opcję z wielu dostępnych na rynku wybrać, należy dokładnie przemyśleć, nie tylko pod kątem estetyki, ale także funkcjonalności i trwałości. Na rynku dostępne są bramy rozwierane (dwuskrzydłowe), uchylne, segmentowe górne lub boczne czy rolowane.
Od czego zacząć?
Poszukiwania bramy garażowej najlepiej rozpocząć od dokonania pomiaru otworu wjazdowego, w którym ma być zamontowana. Warto pamiętać, że producenci oferują kilka standardowych wymiarów: 250×212,5 cm; 250×225 cm; 250×220 cm. Jeżeli więc w projekcie przewidziany został którykolwiek z nich, możemy liczyć się z mniejszym wydatkiem. Standardowe rozmiary bram są tańsze od tych, które musimy wykonywać na specjalne zamówienie. Przed zakupem bramy, powinniśmy również sprawdzić ilość miejsca dostępnego przed garażem – będzie to istotny czynnik w momencie, gdy zdecydujemy się na bramę uchylną. W takim przypadku, w zależności od modelu, konieczne będzie zapewnienie od 1-2 m wolnego miejsca od progu bramy. Jest to rozwiązanie, które trzeba wykluczyć w domach z garażem zlokalizowanym bezpośrednio przy ulicy.
Kolejnym czynnikiem, który powinien być rozważony na tym etapie, jest zakup bramy ocieplanej. Na takie rozwiązanie powinni postawić w szczególności właściciele garaży usytuowanych w bryle budynku – pozwoli to na uniknięcie znacznych strat ciepła w zimie. Warto podkreślić, ze zakup bramy ocieplanej (wypełnionej najczęściej styropianem lub pianką poliuretanową) wiąże się z większym wydatkiem, który jednak w przyszłości rekompensowany będzie lepszym komfortem ciepłym budynku.
Ponadto jeżeli przewidujemy, że garaż będzie jednocześnie pełnił funkcję pomieszczenia na przechowywanie m.in. narzędzi czy innych mniejszych urządzeń, a w związku z tym będzie wykorzystywany częściej, należy przemyśleć wykonanie dodatkowych drzwi w bramie. Dzięki nim ułatwiony zostanie dostęp do garażu i jednocześnie zniwelowana konieczność każdorazowego otwierania bramy.
Podstawowe rodzaje bram
Bramy uchylne składają się z ościeżnic (zamontowanych w ścianie garażu), prowadnic (zlokalizowanych pod sufitem) oraz ruchomych skrzydeł. W ofercie producentów znajdują się również modele bez prowadnic podsufitowych, a posiadające tzw. mechanizm nożycowy. Płyta główna tego typu bram jest najczęściej pokryta profilowaną blachą stalową lub wypełniona drewnem – może być ono ułożone w różnych wzorach: jodełka, kasetony poziome lub pionowe. Bramy te mogą być wyposażone w świetliki, co jest szczególnie ważne wtedy, gdy garaż nie posiada okien.
Bramy segmentowe (inaczej sekcyjne) górne i boczne tworzą mechanizmy, które składają się, jak sama nazwa wskazuje, z kilku segmentów otwieranych i zamykanych poprzez przesuwanie się prowadnic górnych (zamontowanych na suficie) lub bocznych (zamontowanych przy bocznych ścianach otworu). Poszczególne segmenty łączone są za pomocą zawiasów. Dodatkowo posiadają po dwie pary rolek, dzięki którym brama precyzyjnie i cicho jest prowadzona po szynach. Pomiędzy segmentami przeważnie umieszczone są uszczelki, których zadaniem jest ograniczanie odpływu ciepła (jest to szczególnie ważne w odniesieniu do ocieplanych segmentów). Bramy segmentowe również mogą być wyposażone w świetliki.
Natomiast konstrukcję bram rolowanych stanowią panele aluminiowe lub stalowe wypełnione termoizolacją. Podobnie jak rolety okienne, otwierają się przez zwijanie do kasety umieszczonej nad wjazdem do garażu. Ich niekwestionowaną zaletą jest fakt, że do prawidłowego funkcjonowania nie wymagają przestrzeni przed garażem.
Sposoby otwierania
Kluczową kwestią podczas wyboru bramy powinien być również sposób jej otwierania – mechanizmy sterowane za pomocą pilota stają się dzisiaj standardem. Nic w tym dziwnego, bowiem zapewniają one komfort użytkowania. Automatycznie otwierane bramy posiadają specjalne czujniki, które zatrzymują skrzydła bramy w momencie gdy na linii zamknięcia pojawi się samochód, człowiek czy inny przedmiot.
Warto pamiętać, że wybór konkretnego systemu otwierania jest uzależniony od rodzaju bramy – musi być dopasowany do jej modelu, wielkości i co za tym idzie również wagi.Największe pole możliwości na tej płaszczyźnie pozostawiają bramy segmentowe górne. Do nich możemy z powodzeniem dobrać dowolny typ napędu. Jedynym ograniczeniem jest stosunkowo duża ilość miejsca w garażu wymagana do jego zainstalowania. Więcej trudności przysporzą nam zapewne bramy segmentowe boczne: napędy montowane są tu powyżej nadproża otworu lub w ścianie bocznej. Powinny być one zatem zaopatrzone w specjalne ramię odpowiadające za ciągnięcie bramy, a także posiadać znacznie większą siłę ciągnięcia i pchania niż jest to konieczne w przypadku napędu do bramy segmentowej górnej.
Istnieje również możliwość wyposażenia w automatyczny napęd bram uchylnych, tyle tylko, że w tym przypadku niezwykle ważny jest dobór odpowiedniej mocy mechanizmu. Najczęściej napędy w tego typu bramach montowane są po wewnętrznej stronie skrzydła. W tym właśnie miejscu siłownik za pomocą metalowego pręta łączy się z mechanizmem podnoszącym bramę.
Niewątpliwie jednak do najtrudniejszych zadań należy dopasowanie napędu do bram rozwieranych. Tu najczęściej w napędzie mocowane są ramiona, których zadaniem jest ciągnięcie lub pchanie skrzydeł. Bardzo ważną informacją dla osób posiadających takie bramy garażowe będzie informacja, że jeśli szerokość skrzydeł przekracza 2,8 m, nie ma możliwości zamontowania takich ramion. Aby automatyczny napęd w bramie rozwieranej działał dobrze, konieczna będzie pomoc wyspecjalizowanej firmy.
Kwestia doboru odpowiedniego napędu będzie bardziej skomplikowana, gdy w garażu przewidziana została podwójna brama. W takiej sytuacji napęd powinien posiadać większą siłę niż w zwykłej bramie. Może on zostać zastąpiony dwoma napędami zamontowanymi po obu bokach bramy. Jednak konieczne będzie zsynchronizowanie ich siły ciągnięcia i pchania.
Najlepsze praktyczne rozwiązania
Producenci bram garażowych oferują swoim klientom szeroki wybór rozwiązań, które różnią się nie tylko wyglądem, funkcjonalnością, ale także ceną. Obecnie do lamusa odchodzą te stalowe i ciężkie, których zamykanie i otwieranie jest uciążliwe. Nowoczesne bramy garażowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą nie tylko chronić swój dobytek, ale także korzystać z produktów atrakcyjnych i praktycznych.
Michał Skawiński
Zdaniem eksperta
Nowoczesna brama barażowa ©HÖRMANN
Bramy do domów energooszczędnych i pasywnych
Montaż bramy segmentowej zalecany jest w przypadku garaży, które są częścią budynku i graniczą z ogrzewanymi pomieszczeniami, a także gdy prowadzi z nich przejście bezpośrednio do domu. Jednym z najważniejszych czynników, który powinniśmy wziąć pod uwagę, wybierając bramę przeznaczoną do garażu zlokalizowanego w budynku energooszczędnym jest współczynnik przenikania ciepła U. Dla garaży budowanych w tradycyjnej technologii lub w technologii energooszczędnej, idealnym rozwiązaniem jest brama segmentowa, której współczynnik przenikania ciepła wynosi ok. 1,0 W/m²·K, czyli tyle ile dla okien wielokomorowych renomowanych producentów, ponieważ brama również nie może tworzyć mostku termicznego. Uzyskanie tak dobrego współczynnika przenikania ciepła jest możliwe dzięki zastosowaniu „ciepłych” paneli o grubości 40 m wypełnionych pianką poliuretanową, ale również uszczelnieniu obwodowemu całej bramy, które jest zrealizowane przez zespół uszczelek obwodowych. Dlatego bramy segmentowe określamy mianem bram energooszczędnych. Obecnie jest to najlepsze rozwiązanie.
Grzegorz Koc
Menedżer Produktu – bramy garażowe
Firma WIŚNIOWSKI
www.wisniowski.pl
infolinia: +48 18 44 77 111
Jakie nowoczesne rozwiązania w automatyce bram garażowych są oferowane wymagającym klientom?
Firma Hörmann oferuje wyjątkowo szybki napęd SupraMatic działający w nowoczesnym systemie sterowania radiowego BiSecur. W porównaniu ze zwykłymi napędami, SupraMatic zapewnia nawet o 50 proc. większą prędkość otwierania bramy, a tym samym szybszy wjazd do garażu. Jednocześnie daje prawdziwy komfort i stuprocentowe bezpieczeństwo. Nowy system przekazu radiowego BiSecur opracowany został bowiem w oparciu o najnowsze zasady kryptologii.
Napędy działające w systemie BiSecur współpracują z nadajnikiem zapewniającym bezpieczny przekaz sygnału radiowego z pilota do napędu i z napędu do pilota w technologii 128 bitów używanej do kodowania internetowych transmisji bankowych. To dwukierunkowe działanie umożliwia nie tylko sterowanie bramą, ale także odczyt jej położenia (otwarta/zamknięta). Po naciśnięciu na odpowiedni przycisk, nadajnik kolorem diody potwierdza zamknięcie lub otwarcie bramy. Dodatkowe funkcje nadajnika to: włączanie i wyłączanie oświetlenia garażu oraz regulowana indywidualnie druga wysokość otwarcia bramy. Wszystkie funkcje napędu ustawia się bardzo łatwo – przez wprowadzenie jednej dwucyfrowej liczby.
Napędy SupraMatic typu P standardowo wyposażone są też w fotokomórki. Nowością, którą firma Hörmann wprowadzi w tym roku, będzie możliwość obsługiwania bram garażowych przy pomocy iPhone'ów oraz smartfonów z systemem Android. Nowoczesnym rozwiązaniem jest także energooszczędność napędów Hörmann – w porównaniu z innymi napędami, w trybie stand by zużywają one o 80 proc. energii mniej (maks.1 Wat). Dla przykładających szczególną wagę do estetyki, ważna zapewne będzie też elegancka – wykonana ze szczotkowanego aluminium – obudowa napędu SupraMatic oraz atrakcyjne (nagrodzone w konkursie Red Dot Design Award) wzornictwo nadajników.
Krzysztof Horała
prezes Hörmann Polska sp. z o.o.
www.hormann.pl
infolinia 801 500 100
artykuł pochodzi z kwartalnika
Kreator Projekty wydanie 01/2013
więcej o kwartalniku czytaj na
Kreator Projekty.pl
Zainteresował Cię artykuł? Podaj dalej!