Trybunał Konstytucyjny orzeknie o wywłaszczeniu nieruchomości zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie II wojny światowej.
Trybunał Konstytucyjny orzeknie 1 września 2008 r. w sprawie zgodności art. 216 ustawy, z 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2004 r., nr 261 poz. 2603 ze zm.) z art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji w zakresie, w jakim wyklucza on odpowiednie stosowanie przepisów rozdziału 6 działu III tejże ustawy do nieruchomości przejętych lub nabytych na rzecz Skarbu Państwa na podstawie dekretu z 7 kwietnia 1948 r o wywłaszczeniu nieruchomości zajętych na cele użyteczności publicznej w okresie wojny 1939-1945.
Przypomnijmy, że zgodnie z tymże artykułem przepisy rozdziału 6 działu III ustawy o gospodarce nieruchomościami, dotyczące zwrotu nieruchomości, stosuje się odpowiednio do nieruchomości przejętych lub nabytych na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 6 ustawy, z 12 marca 1958 r., o zasadach i trybie wywłaszczania nieruchomości, ustawy, z 22 maja 1958 r., o terenach dla budownictwa domów jednorodzinnych w miastach i osiedlach, ustawy, z 31 stycznia 1961 r., o terenach budowlanych na obszarach wsi, art. 22 ustawy, z 14 lipca 1961 r., o gospodarce terenami w miastach i osiedlach, ustawy, z 6 lipca 1972 r., o terenach budownictwa jednorodzinnego i zagrodowego oraz o podziale nieruchomości w miastach i osiedlach oraz do nieruchomości wywłaszczonych na rzecz państwowych i spółdzielczych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, jak również do gruntów wywłaszczonych na podstawie odrębnych przepisów w związku z potrzebami Tatrzańskiego Parku Narodowego, a także do nieruchomości nabytych na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 5 i art. 13 ustawy, z 25 czerwca 1948 r., o podziale nieruchomości na obszarach miast i niektórych osiedli, art. 9 dekretu, z 26 kwietnia 1949 r., o nabywaniu i przekazywaniu nieruchomości niezbędnych dla realizacji narodowych planów gospodarczych oraz ustawy, z 29 kwietnia 1985 r., o gospodarce gruntami i wywłaszczaniu nieruchomości.
Trzeba podkreślić, że artykuł ten był już wcześniej przedmiotem kontroli Trybunału Konstytucyjnego. Stwierdził on wtedy w wyroku, z 24 października 2001 r., o sygn. akt sygn. akt SK. 22/2001, publikowanym w OTK ZU 2001/7 poz. 216, że w zakresie, w jakim artykuł ten wykluczał odpowiednie stosowanie przepisów rozdziału 6 działu III tejże ustawy do nieruchomości przejętych lub nabytych na rzecz Skarbu Państwa na podstawie art. 5 i art. 13 ustawy, z 25 czerwca 1948 r., o podziale nieruchomości na obszarach miast i niektórych osiedli, był niezgodny z art. 32 i art. 64 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Skarga obecnie skierowana do Trybunału Konstytucyjnego wiąże się z wnioskiem o zwrot jednej trzeciej nieruchomości zajętej na podstawie dekretu z 7 kwietnia 1948 r. o wywłaszczeniu nieruchomości zajętych na cele użyteczności publicznej przez orzeczenie Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej zapadłe w 1951 r. Obecnie nieruchomość stanowi własność gminy i nie jest wykorzystywana na cele przewidziane w dekrecie.
Organ pierwszej instancji – starosta, odmówił dokonania zwrotu nieruchomości. Decyzję tę uchylił organ odwoławczy, ale decyzją wojewody jednocześnie umorzył postępowanie z uwagi na fakt, że nieruchomość nie została przejęta w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Organ argumentował, iż zawarte w art. 216 cytowanej ustawy wyliczenie ma charakter enumeratywny i niedopuszczalne jest stosowanie rozszerzającej wykładni. Wojewódzki sąd administracyjny i Naczelny Sąd Administracyjny oddaliły skargę.
Zdaniem strony skarżącej, kwestionowany przepis jest niezgodny z konstytucją, dlatego że wyklucza odpowiednie stosowanie przepisów rozdziału 6 działu III tej ustawy (tj. w zakresie, w jakim uniemożliwia byłym właścicielom i ich następcom prawnym żądania zwrotu ich nieruchomości przejętych lub nabytych przez Skarb Państwa) do nieruchomości przejętych lub nabytych na podstawie dekretu z 7 kwietnia 1948 r. Kwestionowany przepis wyróżnia i uprzywilejowuje właścicieli tych nieruchomości, które zostały przejęte lub nabyte w oparciu o enumeratywnie wymienione w tym przepisie akty prawne. Zdaniem strony skarżącej, stanowi to naruszenie konstytucyjnej zasady równości oraz gwarancji ochrony własności.
Rozprawa odroczona bezterminowo
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)