Propozycje zmian w zakresie form prawnych, w jakich mogą być prowadzone towarzystwa budownictwa społecznego, jak też m.in. w zakresie ich funkcjonowania, łączenia, podziału, likwidacji, to nowy projekt zmian w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa społecznego.
Projekt założeń zmian w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa społecznego (dalej: ustawa), nad którymi pracuje Ministerstwo Infrastruktury, wynika z przyjętego przez Radę Ministrów w 2010 r. programu „Główne problemy, cele i kierunki programu wspierania rozwoju budownictwa mieszkaniowego do 2020 r.”
Propozycje zmian w zakresie formy prawnej TBS
W założeniach do projektu zmian w ustawie proponuje się rezygnację z możliwości tworzenia towarzystw budownictwa społecznego w formie spółdzielni osób prawnych. W dalszym ciągu towarzystwa będą mogły być zakładane w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością i spółek akcyjnych. Konsekwencją rezygnacji z możliwości zakładania towarzystw w formie spółdzielni osób prawnych do towarzystw budownictwa społecznego stosowane byłyby przepisy Kodeksu spółek handlowych, z uwzględnieniem przepisów ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego.
W związku z rezygnacją z możliwości prowadzenia towarzystwa budownictwa społecznego w formie spółdzielni osób prawnych, proponuje się zawarcie przepisu, zgodnie z którym towarzystwo budownictwa społecznego założone w formie spółdzielni osób prawnych, będzie mogło działać nadal w dotychczasowej formie.
Propozycje zmian dotyczących funkcjonowania TBS
Projekt zmian przewiduje utrzymanie dotychczasowej zasady, zgodnie z którą dochody towarzystwa będą mogły być przeznaczone do podziału między wspólników - będą musiały być w całości przeznaczone na działalność określoną w statucie albo umowie towarzystwa.
Według nowych przepisów minister infrastruktury nie będzie uczestniczył w zatwierdzaniu dokumentów statutowych towarzystw.
Proponuje się także rezygnację z obowiązującego obecnie obowiązku informowania na piśmie o tym, czy TBS rozpoczęło wynajem stanowiących jego własność lokali mieszkalnych, jednak nie później niż w terminie 14 dni po upływie 4 lat od dnia pierwszego zatwierdzenia statutu lub umowy towarzystwa.
Zmianie nie ulegnie zapis, nakładający na TBS obowiązek powołania rady nadzorczej, który wiąże się z utrzymaniem kontroli nad spółkami korzystającymi ze środków publicznych, jak też z tym, że przepisy Kodeksu spółek handlowych nie przewidują bezwzględnego obowiązku utworzenia rady nadzorczej w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.
Mniejszy nadzór ze strony gminy
W założeniach proponuje się rezygnację z zapisu przewidującego, że gmina, na obszarze której działa towarzystwo, ma prawo do wprowadzenia swoich przedstawicieli do składu rady nadzorczej. Gminy nadal będą mogły uczestniczyć w radach nadzorczych towarzystw jako ich właściciele lub też na mocy odrębnych umów z towarzystwami.
Propozycje zmian w zakresie przedmiotu działalności TBS
Zmiany w projekcie pozostawiają zasadę, że głównym przedmiotem działalności TBS powinno być prowadzenie wynajmu mieszkań. Projektowane przepisy dopuszczają także możliwość prowadzenia przez towarzystwa innej działalności związanej z gospodarowaniem nieruchomościami, przede wszystkim wynajmowanie lokali użytkowych oraz zarządzanie zasobem innych podmiotów. Zmiana przepisów przewiduje również możliwość budowania lub nabywania przez TBS budynków w celu sprzedaży lokali mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, pod warunkiem, że udział w nieruchomości gruntowej czy użytkowaniu wieczystym będzie zbywany wg jego wartości rynkowej.
Podział i łączenie TBS
Proponuje się też, iż w przypadku połączenia towarzystwa budownictwa społecznego z inną spółką, powstały w ten sposób podmiot powinien mieć status towarzystwa budownictwa społecznego.
Nowe przepisy przewidują, że w przypadku podziału TBS powstałe podmioty będą prowadziły działalność jako towarzystwa budownictwa społecznego, jeżeli mają w swoich zasobach lokale mieszkalne przy udziale środków publicznych (w przypadku braku takich zasobów mogłyby działać także poza formułą TBS).
Likwidacja TBS
Zakłada się także wprowadzenie dodatkowych zapisów, w ramach których, w przypadku rozwiązania TBS, następowałoby wyłączenie z niektórych procedur likwidacyjnych mieszkań posiadanych przez towarzystwo i wynajmowanych na zasadach określonych w ustawie.
W tym celu proponuje się, aby:
- lokale likwidowanego towarzystwa budownictwa społecznego nie mogły być sprzedawane od razu w drodze publicznej licytacji;
- prawo pierwokupu miała gmina właściwa miejscowo ze względu na położenie nieruchomości;
- w przypadku niewyrażenia przez gminę zgody na nabycie nieruchomości, oferta zakupu byłaby kierowana do innych TBS;
- w przypadku braku zainteresowania ze strony gminy i TBS, oferta zakupu była kierowana do najemców poszczególnych lokali (tylko w odniesieniu do wynajmowania przez tych najemców lokali);
- w przypadku braku zainteresowania ze strony gminy, innych TBS i najemców, nieruchomości mogły zostać sprzedane w drodze publicznej licytacji.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)