Zgodnie z przepisami ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, 31 lipca upłynął termin, do którego licencjonowani zarządcy nieruchomości musieli przesłać do gmin informację o wysokości czynszów za wynajęcie lokali, które nie należą do publicznego zasobu mieszkaniowego, czyli między innymi mieszkań znajdujących się w kamienicach.
Zgodnie z przepisami ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), 31 lipca upłynął termin, do którego licencjonowani zarządcy nieruchomości musieli przesłać do gmin informację o wysokości czynszów za wynajęcie lokali, które nie należą do publicznego zasobu mieszkaniowego, czyli między innymi mieszkań znajdujących się w kamienicach. Dane zawierające te zestawienia należało przekazywać do organów wykonawczych gminy (wójt, burmistrz, prezydent miasta).
Oprócz informacji o wysokości czynszów najmu lokali, zarządca zobligowany jest także do wskazania gminie danych dotyczących lokalizacji budynku, jego wieku, stanu technicznego, standardu wykończenia, a także powierzchni użytkowej. Rozporządzenie ministra infrastruktury z 27 grudnia 2007 r. w sprawie określenia danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na obszarze gminy lub jego części (DzU nr 250, poz. 1873) zawiera wzór formularza, który należy wypełnić i przesłać do gminy.
Po uzyskaniu informacji od zarządców, gmina zobowiązana jest sporządzić zestawienie czynszów lokali znajdujących się na obszarze jej właściwości. Do tworzenia tego zestawienia gmina może wykorzystać także informacje uzyskane od właścicieli lokali, lokatorów, a także dane pochodzące z własnych źródeł. Następnym krokiem gminy jest ogłoszenie zestawienia danych dotyczących wysokości czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego w wojewódzkim dzienniku urzędowym, najpóźniej do końca pierwszego kwartału roku następnego po tym, w którym zestawienie było tworzone.
Za niewykonanie przez zarządców obowiązków ustawowych grozi im odpowiedzialność zawodowa. Gmina, która nie otrzymała tych informacji od zarządcy, może złożyć do Komisji Odpowiedzialności Zawodowej zarządców nieruchomości wniosek o wszczęcie przeciwko niemu postępowania. Zarządca może zostać ukarany dyscyplinarną karą upomnienia, nagany lub też karą zawieszenia licencji zawodowej na okres od trzech miesięcy do jednego roku. Nierzetelny zarządca, który ma na swoim koncie kilka podobnych uchybień, może być także pozbawiony licencji zawodowej.
Źródło: KRN.pl | 2009-07-29
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)