Praca to drugie miejsce, zaraz po domu, w którym spędza się najwięcej czasu. Warto zatem zadbać o wygodę w biurze.
Praca to drugie miejsce, zaraz po domu (choć w wielu przypadkach nawet pierwsze), w którym spędza się najwięcej czasu. Warto zatem zadbać o wygodę w biurze, przekazując pracodawcy informację zwrotną na temat rozplanowania przestrzeni lub samemu aranżując swoje najbliższe otoczenie. Przy urządzaniu biura można również wykorzystać ogólne zasady lub sięgnąć po ciekawą inspirację, np. wzorując się na innych firmach.
Rynek biurowy na świecie intensywnie się rozwija i na przestrzeni kilku lat dość mocno się przeobraził. Powstające współcześnie biurowce w większości przypadków są w pełni nowoczesne i zdecydowanie różnią się architekturą i aranżacją nawet od tych wybudowanych pod koniec XX w. Wzrosły również wymagania firm co do wyglądu zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego biur. Przedsiębiorcy coraz uważniej wybierają lokale, w których w przyszłości będą pracować. Wciąż jednak najbardziej liczy się dobra lokalizacja i cena, ale na znaczeniu bardzo zyskuje także wysoki standard powierzchni biurowych, w tym klimatyzacja, jakość wykończenia czy prestiżowy budynek.
Światowe inspiracje
Po wynajęciu lub zakupie biura, czyli po wyborze dogodnej lokalizacji i po procesie negocjacji cen, pozostaje jego urządzenie. Właściciele firm są coraz bardziej świadomi tego, że środowisko pracy wpływa na efektywność i dobre samopoczucie pracowników oraz ich samych. To z kolei przekłada się na zyski przedsiębiorstwa. Zdają sobie z tego sprawę największe światowe korporacje. W siedzibie Google w Zurychu przechadzając się korytarzem, można natknąć się na starą kolejkę górską lub położyć się na hamaku czy zjechać zjeżdżalnią zamiast skorzystać ze schodów, a w przerwie od pracy rozegrać set tenisa lub mecz koszykówki czy zrelaksować się w spa. Z kolei w biurze Dropboxa znajdującym się w San Francisco można rozwinąć swoją kreatywność przy układaniu klocków Lego, a do spotkania wybrać odpowiedni pokój pomiędzy np. „Challenge accepted”, „Romance chamber” czy „The break up room”. Powierzchnia biurowa firmy Lego w Londynie natomiast nasycona jest klockami w różnej formie, idąc korytarzem można zobaczyć np. postaci wspinające się po ścianach lub zajmujące miejsce na ławce. Ponadto firma Lego postawiła na zupełną dowolność miejsca pracy, podnoszącą kreatywność pracowników. Przedsiębiorstwo zrezygnowało z tradycyjnego biurka przypisanego do każdego pracownika. Biuro zostało podzielone na strefy, między którymi można swobodnie przemieszczać się, w ten sposób nikt nie ma stałego miejsca pracy, a ma szansę poznać całą firmę i zintegrować się z większą liczbą współpracowników.
W Polsce również nie brakuje takich aranżacyjnych perełek. Firma Applicake rezydująca w Krakowie posiada kolorowe i inspirujące biuro, na ścianach znajdują się barwne rysunki, a relaks w trakcie pracy zapewniają wygodne pufy i poduszki. Z kolei warszawskie biuro firmy Bausch & Lomb pokazuje, jak powinna wyglądać nowoczesność. Pracowników i gości wita recepcja rodem z wnętrza statku z „Gwiezdnych Wojen”, a funkcję biurkowych krzeseł przyjmują kolorowe pufy i miękkie łóżka z oparciem. Firma mode:lina natomiast wykazała się bardzo nietypowym podejściem do aranżacji przestrzeni biurowej i część tradycyjnych mebli zamieniła na wiórowe, co sprawiło, że biuro stało się bardziej przytulne. Ściany pomalowano czarną farbą tablicową, na której powierzchni pracownicy zapisują swoje pomysły.
Kilka głównych zasad
Przestrzeń biurową można urządzić na wiele sposobów, jedynym ogranicznikiem jest tak naprawdę wyobraźnia. Oczywiście inaczej będzie wyglądał gabinet stomatologiczny, a inaczej biuro adwokackie, innej przestrzeni będzie poszukiwało biuro architektoniczne, a innej firma z branży IT. Przy czym istnieją ogólne zasady aranżacji biur sprawdzające się w każdym wnętrzu. Pracodawcy urządzającemu miejsce pracy powinny przyświecać trzy złote zasady: biuro musi być dostosowane do potrzeb firmy, a do tego budzić kreatywność i zwiększać efektywność pracowników. Dlatego też dobrze jest zacząć od wyraźnego podziału na strefy np.: pracy, jadalnianą, relaksu, spotkań itp. Później krok po kroku można skupiać się na coraz mniejszych szczegółach.
Należy dobrze zaplanować komunikację w biurze tak, aby ułatwiała funkcjonowanie zarówno pracownikom, jak i klientom – mówi Małgorzata Chabzda, architekt wnętrz Nowej Papierni, miniosiedla loftowego we Wrocławiu. Recepcja naturalnie powinna znajdować się przy wejściu, razem z nią część, w której witamy klienta. Pomieszczenia pracowników powinny mieć dostęp do naturalnego światła, czyli najlepiej, aby znajdowały się przy oknach. Z kolei biuro prezesa powinno znaleźć się najdalej od drzwi wejściowych – dodaje.
Komunikację w miejscu pracy oraz między pracownikami ułatwia otwarcie pomieszczeni, poprzez utworzenie tzw. open space. Sprawi to, że pracownicy będą mieli naturalną skłonność do interakcji, a do tego w otwartej przestrzeni poczują się swobodniej. To z kolei zwiększy kreatywność. Jeśli dysponujemy większą powierzchnią, warto zainwestować w pokoje relaksu tak, aby można się było oderwać na chwilę od pracy. To wpływa na wzrost efektywności pracy o kilkanaście procent. Wiele firm zdaje sobie z tego sprawę, w tym oczywiście najwięksi gracze, jak Google – mówi Magdalena Kozak, architekt wnętrz OVO Wrocław.
Następnie warto się skupić na indywidualnych potrzebach pracownika. Ważne, by czuł się dobrze w pracy. Pomoże w tym odpowiednia aranżacja przestrzeni i komfort jego stanowiska, w tym dopasowanie wysokości, a także szerokości biurka oraz monitora i wygodny fotel. Przepisy BHP dają wytyczne, ale w istocie to zaledwie minimum do spełnienia. Pracodawca poważnie traktujący pracowników i swój biznes stara się o więcej. Z pomocą przychodzą nowoczesne technologie. Blat biurka może być regulowany elektrycznie, a fotel posiadać wiele mechanizmów dostosowania siedziska. Warto także wysłuchać oczekiwań pracowników, którzy część pracy wolą wykonywać w bardziej domowej lub kawiarnianej atmosferze i na pewno podpowiedzą, w jaki sposób ją osiągnąć. Wskazane jest m.in. wprowadzenie odpowiednich zabezpieczeń czy szafek dla osób przyjeżdżających do pracy na rowerach. Powinno się również zadbać o pracowników z dziećmi, można np. zaaranżować małe przedszkole w obrębie biura. Z drugiej strony warto również zastanowić się nad skorzystaniem z rozwiązania wprowadzonego m.in. przez Lego czy GlaxoSmithKline, gdzie stawia się na aktywność i kreatywność pracowników. Wpływ na to ma dowolny dobór miejsca pracy i swobodne przemieszczanie się po całym biurze.
Pomieszczenia z charakterem
Wiele przestrzeni biurowych ma swój własny, oryginalny charakter. Taka wyrazistość sprzyja prowadzeniu określonej działalności. Przykładowo poprzemysłowe wnętrza będą wybierały firmy działające w branży kreatywno-usługowej, np. biura projektowe czy reklamowe. Z kolei luksusowe powierzchnie biurowe, oferujące dodatkowe usługi, będą poszukiwane przez firmy z sektora IT czy marketingu. Co ciekawe, w obu przypadkach odnajdą się biura adwokackie, kosmetyczne i poradnie medyczne. Oczywiście, nie jest to wyznacznik, którego sztywno powinny trzymać się firmy aranżujące swoje biura. Na przykładzie xsolve. widać, że w loftowej przestrzeni bardzo dobrze odnajdzie się także przedsiębiorstwo z branży IT. Wszystko tak naprawdę zależy od profilu firmy i indywidualnych upodobań.
Industrialne wnętrza, jakie oferują lofty, charakteryzują się wysokimi stropami, otwartą przestrzenią i oryginalną cegłą na ścianach. Tutaj można poczuć się swobodnie i pobudzić kreatywność – opowiada Małgorzata Chabzda.
Nowa Papiernia oferuje cztery lokale biurowe w loftach. Znajdują się one na parterze – przy głównym ciągu komunikacyjnym – charakteryzują się dużymi witrynami ekspozycyjnymi oraz posiadają niezależne wejścia przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wyróżnia je szczególnie XIX-wieczna architektura, pomieszczenia o wysokości 4 m oraz grube mury, które zapewniają izolację termiczną i akustyczną. Wnętrza są ascetyczne i przestronne. Tutaj pasuje niemal każdy mebel. Dodatkowo powierzchnię lokalu można powiększyć optycznie poprzez rezygnację z drzwi oddzielających pomieszczenia albo poprzez zastosowanie szklanych ścian – do połowy matowych, aby zachować poczucie prywatności. Ciekawy pomysł stanowi również zastosowanie posadzki pokrytej żywicą. Jest ona solidna, tłumi hałas i tworzy efekt jednej podłogi. Właściciele firm, którzy wybierają lokal na swoją działalność w loftach Nowej Papierni, chcą się przede wyróżnić wśród konkurencji. Zależy im na prestiżu, a także na XIX-wiecznym klimacie – wspomina Ewa Piechota, marketing manager Nowej Papierni.
Z kolei luksusowe biura znajdziemy już niedługo w OVO Wrocław, na III piętrze budynku. Będą one oferować więcej niż typowe lokale klasy A. Właściciele biur otrzymają dostęp do licznych funkcji oraz udogodnień. W budynku znajdzie się centrum fitness z basenem, podziemny parking, a tuż pod powierzchniami biurowymi hotel Hilton z restauracją oraz salą konferencyjną. Oferujemy także usługę concierge’a – mówi Ewa Omasta, manager ds. sprzedaży i marketingu OVO Wrocław. Wnętrza możemy zaprojektować na miarę potrzeb danej firmy. Wówczas projekt uzgadniamy z przyszłym właścicielem biura – dodaje.
Źródło: KRN.pl | 2015-06-29
Komentarze (1)
Nikol ⋅ 04-12-2017 | 04:16
Wynająłem spory loft, dodaliśmy boksy, podzieliliśmy przestrzeń na grupy pracownicze, aby nie ingerowali we własną pracę (ścinki działowe od Sowana polecam w tym zakresie), lekkie dopracowanie szczegółów i światła i biuro jak się patrzy. Od 1 roku tam pracujemy i wszyscy są bardzo zadowoleni.