Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Wrocławianie żegnają stary dworzec

Wrocławianie żegnają stary dworzec

Przed pasażerami definitywnie zatrzasnęły się drzwi Dworca Głównego. Za białym ogrodzeniem trwają burzliwe prace remontowe.

Przed pasażerami definitywnie zatrzasnęły się drzwi Dworca Głównego. Za białym ogrodzeniem trwają burzliwe prace remontowe. Każdy potencjalny podróżny, który wyrazi chęć zakupu biletu na pociąg, będzie musiał się udać do dworca tymczasowego przy ulicy Suchej. Aby się tam dostać, należy skorzystać z przejścia podziemnego przy Poczcie Polskiej.
 
Dworzec Główny we Wrocławiu w plebiscycie zorganizowanym przez portal Moje Miasto Wrocław, został niedawno uznany za jeden z Siedmiu Cudów Wrocławia. I nikogo nie dziwi ten fakt, gdyż historyczny budynek dworca liczy już 155 lat. Neogotycki gmach został zbudowany w latach 1855–1857 według projektu niemieckiego architekta Wilhelma Grapowa. Początkowo pociągi odjeżdżały z obecnego hallu głównego, który niegdyś spełniał rolę hali peronowej. Widoczne do dziś podwyższenie, z ciągnącym się pasmem restauracji, pierwotnie służyło za peron. W głębi dworca znajdowały się cztery rodzaje poczekalni – dla klasy I, II i III oraz dla gości specjalnych, a ci pasażerowie, którzy nieoczekiwanie poczuli przypływ głodu, mogli skorzystać z pobliskiej restauracji. Plac przed północnym wejściem głównym nie był kiedyś zagracony przez rzucający się w oczy obskurny parking. Dzięki pełnemu zagospodarowaniu i ozdobieniu roślinnością tworzył finezyjny ogród, z istniejącą do dziś fontanną. Pierwsza rewitalizacja dworca miała miejsce w latach 1899–1904. Utworzono wówczas pięć nowych peronów, mieszczących dziewięć zadaszonych torowisk. Ułożono także kamienną posadzkę na peronach, zwiększono poczekalnie, zmodernizowano kasy oraz wybudowano sklepiki i restauracje. W czasie okupacji hitlerowskiej dworzec doczekał się rozbudowy podziemi, gdzie utworzono schrony przeciwlotnicze, składy amunicji i żywności oraz tunele do podziemnego transportu broni. Na temat podziemnych tuneli zachowały się liczne mity i legendy. Po wojnie w podziemiach otworzono posterunek milicji, a pod koniec XX wieku oddano je do użytku handlowego. Jednak w 1997 roku większość tuneli została zalana przez powódź. W 2009 roku eksplorowano podziemia w związku z planowaną modernizacją.
 
 
Dworzec tymczasowy
 
Zważywszy na tak rozległą i bogatą historię Dworca Głównego PKP S.A postanowiło 10 kwietnia zorganizować akcję o nazwie Photo Day. Umożliwiono wrocławianom po raz ostatni uwiecznienie Dworca Głównego w jego dotychczasowej formie. Miłośnicy fotografii otrzymali niebagatelną okazję do obejrzenia dworca w pełnej krasie bez komercyjno-handlowych dodatków. Do ich dyspozycji został oddany hall główny, znajdująca się nad wejściem głównym od strony ulicy Piłsudskiego dawna „sala posiedzeń zarządu kolei” – Klub Kolejarza z pięknym kasetonowym sklepieniem, dawne kino Dworcowe i zamknięte do tej pory wschodnie skrzydło budynku. Uczestnicy akcji mogli także wejść do miejsc dotąd niedostępnych: schronu przeciwlotniczego pod placem przeddworcowym oraz tunelu piwnego biegnącego pod peronami, którym dawniej dostarczano towar do peronowych sklepików. Planowany czas akcji miał wynosić trzy i pół godziny. Jednak ze względu na tragiczne wydarzenia i żałobę narodową organizatorzy postanowili dwie godziny wcześniej przerwać zwiedzanie dworca. I tak oto 10 kwietnia o godzinie 11:30 potężne drzwi Dworca Głównego zostały ostatecznie i nieodwołalnie zamknięte.
 
Po dwóch latach gruntownej przebudowy dworcowe bramy ponownie otworzą się z hukiem. Oczom sfrustrowanych dotychczasowych użytkowników dworca tymczasowego ukaże się zupełnie nowy, lepszy Dworzec Główny. Już przed samym wejściem będzie można dostrzec diametralne zmiany. Z placu przed wejściem głównym zniknie szkaradny parking, a jego miejsce zajmie swoista oaza spokoju. Na parkowym placyku dworcowym, zaopatrzonym w ławeczki, znajdą się restauracje zewnętrzne i sceny koncertowe. Modernizacja placu finansowana jest przez Miasto Wrocław, resztę inwestycji pokrywa Unia Europejska (70 proc.), a PKP musi wyłożyć 112 mln zł.
 
 
Hall główny
 
Hall główny doczeka się gruntownej dezynfekcji i renowacji. Posadzka zostanie wymieniona, a zabytkowe elementy wyczyszczone. Na nieużywanych dotąd wyższych piętrach powstanie galeria handlowa, restauracja i sala bankietowa, dostępna do wynajęcia. W planach pojawiło się także otwarcie księgarni Empik. – Na razie jednoznacznie nie możemy powiedzieć, czy obecni najemcy i handlowcy powrócą po modernizacji dworca. Wciąż pracujemy nad koncepcją aranżacji przestrzeni. Funkcją wiodącą dworca będzie z całą pewnością obsługa pasażerów (kasy biletowe, poczekalnia), pozostała przestrzeń zostanie zagospodarowana komercyjnie i przybierze formę galerii handlowej – tłumaczy Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomości we Wrocławiu. Zgodnie z zapowiedzią, aby usprawnić ruch, zostanie zwiększona liczba kas biletowych i okienek informacyjnych. Dodatkowo pasażerów przestaną nękać bezdomni, gdyż hall główny będzie zamykany na noc. – Częścią inwestycji jest budowa pawilonu południowego, czyli tzw. dworca nocnego, który przejmie obsługę podróżnych w nocy, kiedy to hall główny będzie zamknięty. Praktyka pokazuje, że zamykanie dworców na noc niweluje problem osób bezdomnych, zwłaszcza gdy obiekt jest monitorowany i strzeżony – informuje rzecznik PKP Nieruchomości.
 
Do peronów mają prowadzić ruchome schody i windy dla inwalidów. Wyremontowana zostanie posadzka, peronowe sklepiki i przeciekający dach, na którym planowane jest ułożenie baterii słonecznych. Dodatkowo planowane jest posianie specjalnej trawy między torami.
 
Podziemia dworcowe zagospodarowane zostaną na użytek parkingu, na którym ma stanąć blisko 400 samochodów.
 
Do otwarcia Dworca Głównego pozostały jeszcze dwa lata. Do tego czasu podróżni muszą korzystać z dworca tymczasowego, na którym już teraz pojawiają się olbrzymie kolejki do kas biletowych. – Obecnie na dworcu tymczasowym funkcjonuje 11 kas biletowych PKP Intercity. Prowadzimy negocjacje z innymi przewoźnikami na temat uruchomienia kilku dodatkowych kas – komentuje Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP Nieruchomości.
 
 
 
PKP S.A., idąc za ciosem, 14 kwietnia ogłosiło przetargi nieograniczone na przebudowę także mniejszych wrocławskich dworców – Wrocław Kuźniki, Wrocław Pracze, Wrocław Leśnica i Wrocław Mikołajów. Łączny koszt czterech powyższych inwestycji ma wynieść około 8 milionów złotych. Będą one finansowane z budżetu państwa i środków własnych PKP S.A. Planowany termin zakończenia modernizacji to przełom obecnego i przyszłego roku.
 
 

Źródło: KRN.pl | 2010-05-13

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźdomy do kupieniainne nieruchomości poszukiwane do wynajęciakamienice na sprzedażlokale użytkowe na wynajem powiat Radomskilokale użytkowe na sprzedaż powiat Staszowskimieszkania na wynajem gmina Reskodomy na wynajem gmina Mszanamieszkania na sprzedaż w Ryczydoledomy na sprzedaż w Makowczycachdomy na wynajem w Studziannie

Deweloperzy

);