Po wakacyjnej przerwie ruszą prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz niektórych innych ustaw, który wpłynął do Sejmu 11 czerwca 2007 r.
Zasadniczo, projekt dotyczy uproszczenia i skrócenia procedury planowania przestrzennego (przykładowo, skrócono terminy składania wniosków do projektu studium, wnoszenia uwag dotyczących projektu studium, składania wniosków do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – do 14 dni). Projekt wprowadza także liczne usprawnienia w sporządzaniu planów miejscowych oraz tzw. studium, będącego podstawą do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Projekt przewiduje również, że tereny kolejowe położone w administracyjnych granicach miast będą mogły być objęte planowaniem przestrzennym, a grunty rolne leżące w obrębie miast z mocy ustawy zostaną przekwalifikowane na tereny pod budownictwo mieszkaniowe.
Zgodnie z proponowanym w nowelizacji art. 9a ustawy z 27 marca 2007 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r., nr 80, poz. 717) każdy ma prawo wystąpić do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta z wnioskiem o zmianę studium. Przy czym do rozpatrywania tych wniosków nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, a zmiana studium następuje w takim trybie, w jakim jest ono uchwalane.
Istotne zmiany zaproponowano w art. 11 przedmiotowej ustawy, określającym zadania wójta, burmistrza albo prezydenta miasta związane ze sporządzaniem studium. I tak winien on, po podjęciu przez radę gminy uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, kolejno:
- ogłosić w prasie lokalnejv – przez obwieszczenie w siedzibie urzędu, na stronie internetowej urzędu, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości – o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium, określając formę, miejsce i termin składania wniosków do projektu studium, nie krótszy jednak niż 14 dni od dnia ogłoszenia;
- zawiadomić na piśmie o podjęciu uchwały o przystąpieniu do sporządzania studium instytucje i organy właściwe do opiniowania i uzgadniania projektu studium;
- założyć i prowadzić rejestr wniosków do projektu studium;
- sporządzić projekt studium, rozpatrując złożone wnioski;
- wystąpić, w miarę konieczności, o stosowne opinie dotyczące rozwiązań przyjętych w projekcie studium, między innymi do: gminnej lub innej właściwej komisji urbanistyczno-architektonicznej, gmin sąsiednich, organu właściwego w sprawach ochrony gruntów rolnych i leśnych, właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, właściwych organów wojskowych, ochrony granic oraz bezpieczeństwa państwa, dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej, organu właściwego do spraw ochrony przyrody;
- uzgodnić projekt studium ze stosownymi organami administracji rządowej i samorządowej;
- wprowadzić zmiany wynikające z uwzględnionych opinii i dokonanych uzgodnień;
- ogłosić o wyłożeniu projektu studium do publicznego wglądu co najmniej 7 dni przed dniem wyłożenia i wyłożyć projekt do publicznego wglądu na okres co najmniej 21 dni oraz zorganizować w tym czasie dyskusję publiczną nad rozwiązaniami przyjętymi w projekcie;
- wyznaczyć w wyżej wymienionym ogłoszeniu termin, w którym można wnosić uwagi dotyczące projektu studium, nie krótszy niż 14 dni od dnia zakończenia okresu wyłożenia projektu;
- przedstawić radzie gminy do uchwalenia projekt studium wraz z listą nieuwzględnionych uwag.
Trzeba też zaznaczyć, że co do zasady analogicznie do zadań związanych ze sporządzaniem studium ujęto zadania wójta, burmistrza albo prezydenta miasta związane ze sporządzaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Wśród innych ważnych zmian trzeba także podkreślić, że przedmiotowa propozycja nowelizacji ustawy zmienia określenie i treść rozdziału 5 ustawy. Dotychczas nazywał się on: „Lokalizacja inwestycji celu publicznego i ustalenie warunków zabudowy w odniesieniu do innych inwestycji”, a obecnie proponuje się przyjęcie brzmienia: „Ustalanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego”, oraz wprowadza się szereg gruntownych zmian.
Przykładowo, art. 50 ma po nowelizacji określać katalog sytuacji, w których zmiana zagospodarowania terenu, w przypadku braku planu miejscowego, wymaga ustalenia warunków zagospodarowania terenu w drodze decyzji o warunkach zabudowy. Zaś art. 51 ma określać, kiedy ewidentnie nie można odmówić wydania decyzji o warunkach zabudowy. Artykuł 53 przedmiotowej ustawy miałby, po nowelizacji, określać zawartość wniosku o ustalenie warunków zabudowy, zaś art. 54 konsekwencje braków we wniosku, a art. 55 – podstawową treść decyzji o warunkach zabudowy. Należy zaznaczyć, że zgodnie z proponowanym brzmieniem art. 58 przedmiotowej ustawy, jeżeli zamierzenie inwestycyjne, którego dotyczy wniosek o ustalenie warunków zabudowy, jest sprzeczne z ustaleniami studium lub z projektem planu miejscowego, który został wyłożony do publicznego wglądu, to postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy można zawiesić na czas nie dłuższy niż 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Przy tym, co do zasady, zgodnie z art. 59a ustawy w brzmieniu ponowelizacyjnym, właściwy organ wydaje decyzję o warunkach zabudowy w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku. Zaś zachowanie powyższego terminu jest zagrożone karą 500 zł za każdy dzień zwłoki.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)