Dotychczas u notariusza mogliśmy dokonać zgodnego podziału spadku. Od października 2008 r. możemy uzyskać również poświadczenie dziedziczenia.
Dotychczas u notariusza mogliśmy dokonać zgodnego podziału spadku. Od października 2008 r. możemy uzyskać również poświadczenie dziedziczenia. Poświadczenie może dotyczyć zarówno dziedziczenia ustawowego, jak i spadku na podstawie testamentu, chyba że mamy do czynienia z testamentem ustnym lub nieruchomości wchodzące w skład spadku położone są poza granicami Polski – wtedy właściwa będzie droga sądowa. Wszyscy spadkobiercy muszą być jednak zgodni, w przeciwnym razie sprawą zajmie się sąd. Po zarejestrowaniu spisany przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia będzie miał taki sam skutek jak prawomocne postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku, z tym że w przeciwieństwie do orzeczenia sądu nie trzeba czekać na jego uprawomocnienie się. Zarejestrowany akt sam w sobie jest dowodem, że dana osoba jest spadkobiercą.
Zmiany te miały na celu przyspieszenie procedury związanej z nabyciem spadku. Niestety, w przepisy wdarł się chaos, gdyż notariusze nie do końca wiedzą, jak korzystać ze swoich nowych uprawnień. Elektroniczny rejestr aktów dziedziczenia, do utworzenia którego została zobowiązana Krajowa Rada Notarialna, jest dopiero w fazie testów. Po drodze pojawia się wiele problemów organizacyjnych, techniczny i prawnych. Rada nie zgadza się na finansowanie przez korporację rejestru aktów dziedziczenia, skarżąc to rozwiązanie do Trybunału Konstytucyjnego. Z kolei ministrowi sprawiedliwości nie podoba się pomysł, aby notariusze pobierali dodatkowe wynagrodzenie od klientów za wpis do rejestru aktów dziedziczenia, toteż korzystając ze swoich uprawnień wskazanych w art. 47 par 1 prawa o notariacie zaskarżył taką uchwałę Rady do Sądu Najwyższego.
Postępowanie w sądzie o stwierdzenie nabycia spadku to koszt około 50 zł. Notariusz za dokonanie swoich czynności może uzyskać wynagrodzenie w kwocie netto około 150 zł, jednakże zależy ono od konkretnego przypadku i czynności, które będzie musiał wykonać rejent. Kwota ta mogłaby dodatkowo nieznacznie wzrosnąć. Chodzi o treść art. 5 par 2 ustawy prawo o notariacie, gdzie mowa o tzw. niezbędnych wydatkach, poniesionych przez notariusza w związku z dokonaniem czynności, do których – zdaniem Krajowej Rady Notarialnej – można zaliczyć kwotę za dokonanie wpisu do rejestru.
Źródło: KRN.pl | 2009-01-07
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)