Ciąg dalszy propozycji zmian w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, jakie chce wprowadzić Ministerstwo Infrastruktury.
Ciąg dalszy propozycji zmian w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, jakie chce wprowadzić Ministerstwo Infrastruktury, dotyczących zakresu partycypacji w kosztach budowy mieszkań znajdujących się w zasobach TBS czy sposobu ustalania czynszów, dotyczących m.in. z zakresu partycypacji w kosztach budowy mieszkań znajdujących się w zasobach TBS czy sposobu ustalania czynszów.
Propozycje zmian w zakresie partycypacji w kosztach budowy mieszkań.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego – pracodawcy, a także osoby, które zawarły z Towarzystwem Budownictwa Społecznego umowę w sprawie partycypacji w kosztach budowy lokali mieszkalnych – mogą bez zgody towarzystwa dokonywać przeniesienia praw i obowiązków wynikających z tych umów na rzecz wskazanych przez siebie najemców (art. 29 ust. 4 tej ustawy). W założeniach zmiany proponuje się wprowadzenie zasady umożliwiającej pracodawcom oraz osobom prawnym dokonywanie bez zgody TBS cesji praw i obowiązków wynikających z zawartych umów partycypacyjnych jedynie na rzecz innego pracodawcy lub osoby prawnej, a nie jak dotychczas na wskazanego najemcę. Zapisy takie gwarantowałyby, że zasób utworzony przy udziale pracodawców, w celu uzyskania mieszkań dla swoich pracowników, a także przy udziale osób prawnych (przykładowo gmin) przez wskazane przez nie osoby fizyczne, pozostanie elastycznym i rotacyjnym zasobem na wynajem.
W założeniach do zmiany ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, nad którymi pracuje Ministerstwo Infrastruktury, proponuje się utrzymanie zasady, w myśl której, nie ma możliwości partycypacji w kosztach budowy mieszkań w zasobach TBS przez osoby fizyczne w przypadku tych przedsięwzięć, które są realizowane przez towarzystwa przy wykorzystaniu środków publicznych i dotyczą mieszkań docelowo użytkowanych na zasadach najmu. Zasada ta dotyczy obecnie kredytów udzielanych przez BGK w ramach realizacji programów rządowych popierania budownictwa mieszkaniowego.
Propozycje zmian w zakresie ustalania czynszów.
W założeniach do zmiany ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego przewiduje się, że czynsze ustalane będą zgodnie z regułami przewidzianymi w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego.
Proponuje się także likwidację dotychczas obowiązującego w zasobach TBS górnego ograniczenia wysokości czynszu (4 proc. wartości odtworzeniowej za 1 m kw. powierzchni użytkowej mieszkania). Według propozycji zmian, stawki czynszów powinny być skalkulowane w taki sposób, aby ich suma za najem lokali eksploatowanych przez TBS pozwalała na pokrycie kosztów eksploatacji i remontów budynków oraz spłatę zobowiązań zaciągniętych na budowę – ponadto TBS będą miały swobodę wyboru, w jaki sposób różnicują stawki czynszów w ramach zasobów.
Fundusz remontowy
Kolejne propozycje zmian dotyczą wprowadzenia odrębnego funduszu remontowego, przeznaczanego na remonty zasobów mieszkaniowych. Na konieczność wprowadzenia obowiązku utworzenia funduszu remontowego w TBS zwracała już uwagę Najwyższa Izba Kontroli, która podkreśliła w wystąpieniu pokontrolnym skierowanym do ministra infrastruktury, że brak obowiązku tworzenia przez TBS funduszu remontowego nie zapewni środków na remonty także w przyszłości.
Propozycje zmian kryteriów dostępu do mieszkań z TBS
Zgodnie z kolejnymi propozycjami zmian, kryteria dostępu do mieszkań TBS określone w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego, mają obowiązywać jedynie do zasobu wybudowanego na wynajem ze wsparciem środków publicznych w celu użytkowania wyłącznie na zasadach najmu.
Ponadto zamierza się ustanowić górny limit dochodów uprawniających do ubiegania się o najem lokali mieszkalnych w zasobach TBS. Planuje się wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym dochód gospodarstwa domowego w dniu zawarcia umowy najmu nie przekracza 1,3 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w danym województwie, ogłoszonego przed dniem zawarcia umowy, więcej niż:
- o 20 proc. w jednoosobowym gospodarstwie;
- o 80 proc. w dwuosobowym gospodarstwie;
- o dalsze 40 proc. na każdą dodatkową osobę w gospodarstwie domowym o większej liczbie osób.
Jednocześnie w ustawie znajdzie się zapis, zgodnie z którym szczegółowe wartości limitów obowiązujących w poszczególnych gminach będą określane w regulaminie uchwalonym przez samorząd danej gminy .
Inne propozycje zmian
Proponuje się także wprowadzenie przepisu, zgodnie z którym umowa najmu lokalu TBS wybudowanego ze wsparciem środków publicznych będzie zawierana na czas oznaczony (jednak na okres nie dłuższy niż 5 lat). Jednocześnie do umów sprzed wejścia w życie proponowanych zmian, stosować się będzie przepisy dotychczasowe.
O innych propozycjach zmian w ustawie o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego pisaliśmy w artykule pt. „Zmiany w TBS”.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)