Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Siedziba firmy w mieszkaniu czy w biurowcu – co lepiej wybrać?

siedziba-firmy-w-mieszkaniu-czy-w-biurowcu-co-lepiej-wybrac
Siedziba firmy w mieszkaniu czy w biurowcu – co lepiej wybrać?

Na komercyjny wynajem mieszkań zazwyczaj decydują się początkujący przedsiębiorcy oraz osoby prowadzące niewielkie biznesy. Z czasem większość z nich zaczyna myśleć o przeprowadzce do biurowca. Która z tych powierzchni ma więcej zalet?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to duże wyzwanie wymagające dokładnego przygotowania. Znaczenie ma tu nie tylko sporządzenie biznes planu czy zgromadzenie kapitału, ale także przemyślenie, gdzie będzie się znajdowała siedziba firmy.
 

Biuro w mieszkaniu – czy warto brać to pod uwagę?

 
Osoby stawiające pierwsze kroki w biznesie często zaczynają od ulokowania firmy we własnym domu. Zazwyczaj wydzielają na ten cel jedno pomieszczenie w mieszkaniu. Z pewnością wiąże się to ze sporą oszczędnością, ponieważ nie wymaga opłacania dodatkowego czynszu za wynajem. Z drugiej jednak strony utrudnia zachowanie balansu pomiędzy życiem prywatnym a pracą. Dodatkowo, jeśli biznes wymaga przyjmowania klientów, taka lokalizacja firmy może być mało komfortowa zarówno dla kontrahentów, jak i domowników. Co więcej, należy pamiętać, że nawet prowadząc firmę w domu, nie uniknie się pewnych kosztów – konieczne jest chociażby podpięcie osobnego licznika prądu.
 

Komercyjny wynajem mieszkań – wady i zalety

 
Inną, często wybieraną możliwością jest wynajem mieszkania z celu prowadzenia w nim działalności gospodarczej. Wielu przedsiębiorców decyduje się na takie rozwiązanie, by ograniczyć koszty. Mogą liczyć na niższy czynsz, niż w przypadku powierzchni biurowych, szczególnie w dużych i nowoczesnych biurowcach. Dużą zaletą jest także możliwość podpisania umowy na czas nieokreślony, a co za tym idzie, rozwiązania jej w dowolnym momencie. Część osób chce również w ten sposób uniknąć wyższego podatku. Różnice w kosztach są znaczące, ponieważ podatek od nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w 2023 r. wynosi 28,78 zł/mkw., natomiast w przypadku nieruchomości mieszkalnej jest to 1 zł za 1 mkw.
 
Wynajem mieszkania pod działalność gospodarczą daje również możliwość zaaranżowania przestrzeni według własnych potrzeb, co w biurowcach często nie jest możliwe. Dla osób, które nie potrzebują dużego biura, zaletą będzie fakt, że mogą wynająć mieszkanie nawet o powierzchni 25 mkw. Ponadto, decydując się na prowadzenie firmy w lokalu mieszkalnym, mają znacznie większy wybór lokalizacji.
 
Rozwiązanie to nie jest jednak wolne od wad. Należy pamiętać, że biuro jest wizytówką firmy. Ulokowana w mieszkaniu może mieć w oczach klientów mniejszy prestiż, niż ta zlokalizowana w nowoczesnym biurowcu. Problemem może być także brak odpowiedniej ilości miejsc parkingowych, poczekalni dla klientów, recepcji czy klimatyzacji. Starsze budynki często nie są wyposażone w windy czy podjazdy dla wózków, co stanowi barierę architektoniczną dla części klientów. Oprócz tego wynajmując mieszkanie, przedsiębiorca nie może liczyć na wyposażenie w meble czy sprzęt biurowy – musi zorganizować je we własnym zakresie.
 

Powierzchnia biurowa w biurowcu – czy warto się na nią zdecydować?

 
Wynajem powierzchni biurowej jest zdecydowanie najdroższym rozwiązaniem. Cieszy się jednak dużym zainteresowaniem przedsiębiorców, o czym świadczy, chociażby fakt, jak szybko rozwija się ten sektor nieruchomości. Obecnie tylko w Warszawie powierzchnia biurowa przekroczyła 6 200 000 mkw.
 
Największą zaletą takiego rozwiązania z pewnością są jasno określone warunki – zarówno dotyczące ceny wynajmu, jak i terminu. Przedsiębiorca nie musi więc obawiać się sytuacji, w której z dnia na dzień otrzyma od właściciela lokalu wypowiedzenie. Co więcej, podpisując umowę na długi okres, może liczyć na tzw. rent free, czyli okres bezpłatny, który może wynosić nawet kilka miesięcy.
 
Infrastruktura nowoczesnych biurowców jest dopasowana do potrzeb użytkowników – w jej skład wchodzą nie tylko miejsca parkingowe czy specjalnie przygotowane „rowerownie”, ale również szatnie dla pracowników, aneksy kuchenne, strefy relaksu, w pełni wyposażone sale konferencyjne, recepcje i komfortowe poczekalnie dla klientów. W wielu biurowcach funkcjonują również strefy gastro, w których spokojnie można zjeść lunch lub umówić się na kawę z klientem. Sam budynek zazwyczaj jest chroniony lub przynajmniej monitorowany, co podnosi poziom bezpieczeństwa.
 
Wynajmując przestrzeń biurową, przedsiębiorca nie musi się martwić jej wyposażeniem – zazwyczaj znajdują się w nich niezbędne meble biurowe, a często też sprzęt taki, jak drukarki itp. Ponadto koszty modernizacji budynku pozostają po stronie wynajmującego. Nie można również zapominać o tym, że ulokowanie firmy w efektownym biurowcu w towarzystwie innych, znanych i cenionych firm podnosi jej rangę w oczach klientów.
 

Nowoczesne biuro też ma wady

 
Bez wątpienia od wynajmu powierzchni biurowej może odstraszać cena. W niektórych przypadkach jest ona nawet 10-krotnie wyższa, niż w przypadku wynajmu mieszkania. Dodatkowo należy się liczyć z koniecznością uregulowania dość wysokiej kaucji gwarancyjnej. Z reguły jest to równowartość trzymiesięcznego czynszu najmu. Umowy najmu zazwyczaj podpisuje się przynajmniej na 2 lata (a często nawet na 5), co może rodzić obawy u początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają pewności, jak potoczy się ich dalsza kariera zawodowa.
 

Dla kogo biurowiec, a dla kogo wynajem mieszkania?

 
Na wynajem nieruchomości mieszkalnej w celach komercyjnych zazwyczaj decydują się mniejsze firmy oraz przedsiębiorcy stawiający pierwsze kroki w biznesie. Nie chcą się ograniczać długoterminowymi umowami czy nadwyrężać budżet firmy wysokimi kosztami wynajmu. Jeśli działalność nie wymaga przyjmowania dużej liczby klientów i nie przeszkadza jej mały metraż, wynajem mieszkania może być korzystny.
 
Na takie rozwiązanie nie mogą sobie natomiast pozwolić duże firmy, które chcą budować wizerunek lidera na rynku. Nie jest ono również polecane osobom, którym zależy na infrastrukturze dopasowanej do potrzeb prowadzonego biznesu i nie mają czasu lub możliwości, by samodzielnie dbać o modernizację lokalu. 
Źródło: KRN.pl | 2023-06-29

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźdomy do kupienialokale użytkowe do kupieniamieszkania do kupieniamieszkania na sprzedaż powiat Kościerskilokale użytkowe na wynajem powiat Hajnowskimieszkania na wynajem gmina Radziejowicelokale użytkowe na wynajem gmina Wąsoszdomy na sprzedaż w Rozdrożemieszkania na wynajem w Osieczedomy na sprzedaż w Gościejewie

Deweloperzy

);