17 listopada w Krakowie w biurowcu Quatrro Business Park, odbyło się seminarium dedykowane osobom zajmującym się administracją oraz czuwaniem nad umowami najmu.
W dniu 17 listopada 2011 r. w Krakowie, w biurowcu Quatrro Business Park odbyło się spotkanie, zorganizowane przez dwie firmy specjalizujące się w procesie najmu – Knight Frank sp. z o.o. oraz Kancelarię Radców Prawnych Kuczek-Maruta. Seminarium było skierowane do wybranej grupy osób, które zajmują się na co dzień administracją oraz czuwaniem nad umowami najmu ze strony najemców.
Specjaliści międzynarodowej firmy doradczej Knight Frank, działającej w branży nieruchomości, w ramach seminarium zaprezentowali m.in. obecną sytuację krakowskiego rynku nowoczesnych powierzchni biurowych w zakresie podaży i popytu na biura w stolicy Małopolski. Ponadto, skupili się na przedstawieniu kształtowania się wysokości czynszów najmu powierzchni biurowej oraz omówili aspekty, na które najemca powinien zwracać uwagę przy wyborze biura. Podczas prezentacji doradcy odpowiadali na zadawane pytania m.in. jak na budowę biurowców i funkcjonalność powierzchni biurowych zapatrują się sami deweloperzy, właściciele budynków biurowych.
Krok po kroku omówione zostały początkowe etapy, poprzez analizę finansową, prace i zaangażowanie architektów. Szczególną uwagę prowadząca prezentację Monika Sułdecka-Karaś poświęciła kosztom, z którymi powinni liczyć się najemcy, oraz niektórym aspektom umowy najmu. Na co dzień spotykamy się z przedstawicielami firm, które poszukują nowej powierzchni, jeździmy z nimi po mieście, oglądając różne lokale, słuchamy o wymaganiach, budżetach, parkingach i staramy się dobrać takie rozwiązania, które się sprawdzą w ich działalności. Od 11 lat obserwuję zmiany wymagań najemców i idące w ślad za tym podejście właścicieli. Na tej podstawie łatwiej pokazać najemcom, co mogą jeszcze osiągnąć i jak wybierać – mówi Monika Sułdecka-Karaś, dyrektor regionalny Knight Frank w Krakowie.
Kwestię opłat eksploatacyjnych omówiła z kolei Małgorzata Nowińska, która zajmuje się zarządzaniem budynkami biurowymi. Wyjaśniła, jak rozliczane są koszty eksploatacyjne, jak zapisywane są w umowie, z czego wynikają i jak je można sprawdzać.
Panele związane bezpośrednio z zapisami w umowach najmu oraz kwestiami podatkowymi zorganizowane w formie „Niezbędnika prawnego najemcy powierzchni biurowej” poprowadzili specjaliści Kancelarii Radców Prawnych Kuczek-Maruta. Nasza kancelaria od lat zajmuje się doradztwem prawnym przy komercjalizacjach i świadczeniem profesjonalnych usług prawnych na rzecz najemców powierzchni biurowych. Szkolenie osób, które na co dzień zajmują się zapewnianiem powierzchni biurowej swoim firmom, pozwala nie tylko wskazać im kluczowe kwestie, które powinni wziąć pod uwagę, zawierając umowy najmu, ale także pozwala nam, prawnikom, lepiej rozumieć potrzeby takich firm i tym samym wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom przyszłych i obecnych klientów – zaznaczyła mec. Beata Kuczek-Maruta.
Na wstępie mec. Monika Skocz przedstawiła problematykę adaptacji biura na potrzeby najemcy, w kontekście podatku dochodowego od osób prawnych. Szczególnym zainteresowaniem uczestników szkolenia cieszyły się informacje dotyczące sposobów rozliczania niezamortyzowanych nakładów w przypadku opuszczenia lokalu przez najemcę. Następnie Partner Kancelarii Radców Prawnych Kuczek-Maruta – mec. Beata Kuczek-Maruta przybliżyła zgromadzonym najemcom zagadnienia dotyczące rozliczania kosztów utrzymania kompleksu biurowego. Za szczególnie pomocne uznane zostały informacje dotyczące sposobów unikania pułapek jakie czyhają na najemców przy regulowaniu kosztów eksploatacji w umowach najmu. Ostatni z paneli prawnych został poprowadził mec. Michał Pankiewicz, który zaprezentował wybrane zagadnienia dotyczące wypowiadania umów najmu. Jednak największym zainteresowaniem najemców cieszyły się kontrowersje dotyczące skutków podatkowych wypowiadania oraz rozwiązywania umów najmu zawartych na czas oznaczony.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)