Kolej podziemna jest szybkim i komfortowym środkiem transportu. Stymuluje rozwój miasta. W pobliżu metra powstają galerie handlowe, centra usługowe oraz osiedla.
Metro pełni funkcję miastotwórczą, wpływa na powstawanie m.in. nowych osiedli, centr handlowych czy biznesowych. Tereny, przez które przebiega czyni atrakcyjnymi dla deweloperów i mieszkańców.
Jak to się zaczęło?
Koncepcja warszawskiego metra pojawiła się w latach 20. XX wieku. Planowano wówczas budowę dwóch krzyżujących się linii. Wykonano pierwsze wwiercenia geologiczne, rozpoczęto negocjacje z inwestorami. Jednak kryzys lat 30. wymusił porzucenie projektu. Wrócono do pomysłu w 1938 r. Niestety, większość dokumentacji zaginęła podczas Powstania Warszawskiego.
Pierwsze wymierne kroki poczyniono w 1983 r., ale ze względu na panujący ustrój, brakowało odpowiedniego sprzętu, materiałów, funduszy. Zadecydowano wtedy o skróceniu budowy do odcinka „Kabaty – Politechnika”.
W związku z budową pierwszego w Polsce metra, postanowiono zadbać o wykształcenie specjalistów. Stworzono nowe klasy w szkołach oraz specjalny system edukacyjny. Niestety, opóźnienie oddania metra wpłynęło na rozpad ustanowionego systemu. Z tego względu, pracowników zatrudniono z powszechnego werbunku, dając pierwszeństwo młodzieży oraz absolwentom szkół.
W 1995 r. oddano do eksploatacji pierwszy odcinek, który łączył „Kabaty” na Ursynowie z „Politechniką” w Śródmieściu. Trzy lata później otwarto fragment do stacji „Centrum”. Od tamtej pory regularnie uruchamiane były kolejne odcinki I linii metra. Z biegiem czasu wprowadzono nowsze techniki pracy oraz lepszy sprzęt. Do 2008 r. ukończono w Bielanach I linię metra. Trasa kolei podziemnej przebiega od Ursynowa do Bielan i zapewnia sprawną komunikację ze Śródmieściem dla Mokotowa oraz Żoliborza.
Tereny I linii metra
Metro jest szybkim i komfortowym środkiem transportu. Zapewnia łatwe połączenie z centrum, oszczędność czasu i zwiększa poczucie bezpieczeństwa. W konsekwencji stymuluje rozwój miasta. W pobliżu metra powstają galerie handlowe, centra usługowe, biurowe oraz osiedla, które często swoją nazwę przejmują od pobliskich stacji.
Fot. Metro warszawskie
Trasa kolei podziemnej w znaczny sposób przyczyniła się do rozwoju dzielnic warszawskich, dlatego warto przytoczyć kilka inwestycji z okolic wybranych stacji. Rozpoczynając od najstarszej stacji metra, „Kabat” ursynowskich, nie można zapomnieć, że kilkanaście lat temu był to obszar zajmowany głównie przez pola. Teraz okolica jest stale rozbudowywana. Powstają restauracje, supermarkety, osiedla, np. Kabaty (budowę osiedla rozpoczęto w latach 90.). W pobliżu „Natolina” znajduje się zespół pałacowo-parkowy, będący siedzibą Kolegium Europejskiego. Natomiast blisko „Imielina” znajduje się m.in. Multikino czy kompleks sportowo-rekreacyjny SGGW. Ursynów to jedna z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Zachęca terenami zielonymi, np. Lasem Kabackim posiadającym status rezerwatu.
Kolejną dzielnicą, przez którą przebiega metro jest Mokotów. To jedna z najczęściej wybieranych przez deweloperów okolic. Niedaleko przystanku „Wierzbno” przy ul. Postępu, znajduje się nowoczesne centrum biznesowe. Natomiast blisko „Pola Mokotowskiego” w przyszłym roku zostanie ukończona modernizacja gmachu dawnej siedziby Ambasady Królestwa Danii i przebudowa budynku na nowoczesny biurowiec klasy A. Mokotów przoduje również pod względem inwestycji apartamentowych. Jest jedną z najdroższych dzielnic, ustępuje tylko Śródmieściu i Żoliborzowi. Na jego obszarze realizowanych jest najwięcej inwestycji.
W pobliżu stacji „Centrum” w Śródmieściu trwają przygotowania do budowy biurowca Alma w miejsce obecnego kina Relax. Dalej, pomiędzy stacjami „Świętokrzyska” i „Ratusz Arsenał”, przy ul. Grzybowskiej powstaje kilka biurowców. Ożywienie inwestycyjne w centrum jest najbardziej widoczne w zakresie lokali biurowych. Rynek mieszkaniowy w Śródmieściu czy Żoliborzu rozwija się wolniej.
Ostatni odcinek I linii metra zlokalizowany jest w Bielanach. Przy stacji „Młociny” powstaje kilka osiedli m.in. Metro Bielany. Dzielnica określana jest mianem raju dla deweloperów oraz tzw. zielonymi płucami Warszawy, ze względu na rozległy obszar parków i lasów.
Ożywienie dzięki II linii
II linia metra połączy zachodnią i wschodnią część miasta. Będzie zaczynać się w Bemowie, a po odcinku centralnym nastąpi rozgałęzienie na Targówek oraz Pragę Południe. W 2009 r. rozpoczęto pracę nad pierwszym odcinkiem z Ronda Daszyńskiego (Wola) do Dworca Wileńskiego (Praga Południe). Przewiduje się zakończenie prac przy II linii w 2016 r.
Bemowo, pomimo że jeszcze nie posiada stacji, już stara się o wzbudzenie zainteresowania wśród osób szukających mieszkań, poprzez rozbudowę sieci żłobków, przedszkoli i szkół, utworzenie nowych obiektów sportowych oraz dokończenie prac drogowych. Ponadto, kuszą ceny lokali, według raportu Instytutu Analiz MRN „Warszawski pierwotny rynek mieszkaniowy - III kwartał 2010 r.”, niektóre mieszkania można kupić za ok. 7,5 tys./m kw. Popularność Bemowa wśród deweloperów jest efektem dużej ilości wolnych przestrzeni. Osoby szukające mieszkania w Warszawie dostrzegają potencjał dzielnicy wynikający z planu budowy metra, a w konsekwencji ożywienie lokalnego rynku.
Także Wola zmienia oblicze. Planowane jest odnowienie obiektów zabytkowych, rewitalizacja parku im. Szymańskiego. Za rok zakończą się prace nad kompleksem biurowym przy ul. Dzielnej i Esperanto, natomiast przy planowanej stacji „Moczydło” powstanie biurowiec Vector. Przewiduje się, że strefa biznesowa ze Śródmieścia rozwinie się właśnie w kierunku Woli.
Rozbudowuje się także Praga, np. niedaleko przystanku „Dworzec Wileński” i „Dworzec Wschodni”, przy ul. Kijowskiej powstanie nowoczesny kompleks biurowo-usługowo-mieszkaniowy połączony z zabytkową kamienicą z 1873 r. W północnej Pradze trwa program rewitalizacyjny, dzięki któremu odnowione zostaną zabytkowe budynki, zwiększy się estetyka przestrzeni oraz podniesie jakość życia wśród mieszkańców. Z kolei na terenie Pragi Południe, stacja metra „Stadion” będzie zlokalizowana w pobliżu Portu Praskiego, który za kilka lat rozwinie się w centrum biznesowe.
Większe zainteresowanie inwestycyjne w okolicach II linii metra już jest widoczne. Pojawiają się także plany dotyczące III linii. Jej trasa nie została jeszcze ustalona. Warszawa to jedyne miasto Polski, w którym powstała kolej podziemna. Decyzję o rozpoczęciu budowy w przyszłym roku podjęto w Trójmieście. Rozważania o metrze podejmowano także w Krakowie czy Wrocławiu - jednak przeszkodą najczęściej okazywały się finanse oraz architektura miasta.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)