Obowiązek meldunkowy nie rodzi prawa do lokalu ani o nim nie przesądza. Jest tylko faktycznym potwierdzeniem organu administracyjnego, że dana osoba przebywa pod wskazanym adresem.
Obowiązek meldunkowy nie rodzi prawa do lokalu ani o nim nie przesądza. Jest tylko faktycznym potwierdzeniem organu administracyjnego, że dana osoba przebywa pod wskazanym adresem. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każda zmiana zameldowania jest skorelowana z obowiązkiem wymiany dowodu osobistego i dokumentów zawierających wskazane dane.
Obowiązująca procedura zawiera wiele niedogodności, a zapisy ustawy w większym zakresie pozostają martwe. Pomijając cudzoziemców i innych obywateli UE, w celu zameldowania należy udać się osobiście do Urzędu Miasta (Gminy) i złożyć odrębny dla każdej osoby meldującej się (również dla dziecka) stosowny wniosek. Zgłaszając pobyt czasowy trwający do trzech miesięcy przy równoczesnym udziale właściciela bądź innej osoby posiadającej tytuł prawny do lokalu, można to uczynić w formie ustnej. W sytuacji zmiany adresu ustawa nakłada obowiązek zmiany dowodu osobistego. Od 1 stycznia 2009 r. zmieniły się ustawowe przepisy regulujące ważność dowodu. Zmiana jakichkolwiek danych zawartych w dowodzie osobistym będzie powodowała konieczność jego wymiany. Jeśli właściciel dowodu nie dopełni tego obowiązku, jego dotychczasowy dowód może zostać w ciągu trzech miesięcy automatycznie unieważniony. W tym samym czasie można mieć tylko jedno miejsce pobytu stałego oraz pobytu czasowego trwającego ponad trzy miesiące. W przypadku niedopełnienia jakiegokolwiek opisanego powyżej obowiązku meldunkowego (zameldowanie, wymeldowanie) na organie administracji publicznej ciąży obowiązek prowadzenia w tej sprawie postępowania administracyjnego zgodnie z regułami kodeksu postępowania administracyjnego, co bardzo wydłuża i komplikuje proces realizacji tego obowiązku. Procedura kończy się wydaniem decyzji administracyjnej, od której służą środki odwoławcze. Posiadanie zameldowania niewątpliwie ułatwia załatwienie spraw w urzędach i innych organach władzy państwowej. Brak meldunku stałego jest ciągle nietypową sytuacją dla urzędników. Obowiązek zgłaszania zmian miejsca zamieszkiwania do Urzędu Skarbowego to coś innego niż obowiązek meldunkowy, który rzeczywiście nie jest egzekwowany, choć niedotrzymanie obowiązku meldunkowego jest wykroczeniem karanym na podstawie kodeksu wykroczeń. Wprawdzie, nawet jeśli nie mamy meldunku, możemy starać się o pracę (w tej sprawie interweniował rzecznik praw obywatelskich), ale pracodawcy niechętnie zatrudniają osoby niezameldowane. Podobnie samorządy niechętnie zajmują się osobami, które nie potrafią wykazać, że są mieszkańcami danej gminy.
We wnioskach, w których zainteresowany obowiązany jest do podania swojego adresu, adresu zamieszkania, należy przyjąć, iż chodzi o wskazanie miejscowości (ulica, nr domu, nr mieszkania), w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu, bez względu na ewentualny brak zameldowania.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)