W okresie wzmożonej intensyfikacji turystyki biznesowej, budynek Hali Stulecia we Wrocławiu przestał odpowiadać zapotrzebowaniom. Stąd pojawił się pomysł modernizacji i rozbudowy obiektu.
Wzniesiony w 1913 r. budynek Hali Stulecia, według projektu Maxa Berga, od wielu lat pełnił funkcję miejsca przystosowanego do organizacji różnorodnych kongresów, konferencji, dużych spotkań promocyjnych, warsztatów i kursów. Jednak w okresie wzmożonej intensyfikacji turystyki biznesowej przestał odpowiadać zapotrzebowaniom. Stąd pojawił się pomysł modernizacji i rozbudowy obiektu.
14 września 2010 r. miało miejsce uroczyste otwarcie Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej, stanowiącego integralną część kompleksu Hali Stulecia. Łączna powierzchnia użytkowa Centrum wynosi 8 500 m kw. i mieści m. in.: dwie przeszklone sale konferencyjne o powierzchni 694 m kw. i 836 m kw., cztery mniejsze sale konferencyjne – 2x162 m kw. i 2x177 m kw. oraz cztery niewielkie sale spotkań 4x28,5 m kw., a także przestrzeń VIP o powierzchni 50m kw. Obecnie RCTB jest największym tego typu obiektem na Dolnym Śląsku, aranżującym wszelkiego rodzaju kongresy, konferencje, spotkania biznesowe, sympozja, targi, prezentacje produktów, ekspozycje, imprezy okolicznościowe, imprezy kulturalne, szkolenia oraz zjazdy firmowe, które wymagają pomieszczeń o dużej i zróżnicowanej kubaturze. – Utworzenie Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej, które powstało w dawnym Pawilonie Restauracyjnym projektu Maxa Berga, jest wynikiem doświadczenia Wrocławia w organizacji dużych wydarzeń, takich jak np. Międzynarodowe Forum Biznesowe Futuralia z 2006 r. czy Europejski Szczyt Regionów i Miast z 2005 r. oraz większych kongresów medycznych odbywających się do tej pory w Hali Stulecia. Obiekt ten – jedyny tego rodzaju we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku zdolny pomieścić 7 tys. uczestników – nie stanowił kompletnej oferty odpowiadającej zapotrzebowaniom intensywnie rozwijającej się branży turystyki biznesowej. W kompleksie Hali brakowało wielofunkcyjnej przestrzeni na małe, średnie i duże spotkania z zapleczem cateringowym – informuje Agnieszka Wardawa, specjalista ds. komunikacji Hali Stulecia. W tej chwili samo Centrum może pomieścić do 3 tys. uczestników podczas jednego wydarzenia.
Fot. 1. Schemat RCTB.
Latem 2007 r. ogłoszono konkurs architektoniczny na projekt rozbudowy pawilonu restauracyjnego przy Hali Stulecia z uwzględnieniem wcześniejszych założeń Berga. – Max Berg zakładał w przyszłości rozbudowę pawilonu restauracyjnego, co pozwoliło obecnie na utworzenie obiektu Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej mimo, że pawilon jest zabytkiem wpisanym na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Udokumentowane projekty Berga przewidują rozszerzenie powierzchni w takim samym stopniu jak zakończona już inwestycja – tłumaczy Agnieszka Wardawa. Międzynarodowa Komisja Konkursowa, wkrótce po ogłoszeniu konkursu, wyłoniła laureata czyli zespół pracowni projektowych Architects & Co. (Andrzej Chrzanowski), ch+ (Agnieszka i Wojciech Chrzanowscy) oraz VROA (Marta Mnich, Łukasz Wojciechowski). – Jury konkursowe przyznało stworzenie projektu takim, a nie innym pracowniom architektonicznym za respektowanie historycznego charakteru miejsca, uzyskanie wysokiej jakości nowoczesnej architektury opartej na modernistycznej tradycji spójnej z historycznym otoczeniem oraz czytelność i ekonomiczność rozwiązań struktury wewnętrznej najbliższych oczekiwaniom użytkowników – wyjaśnia Agnieszka Wardawa. Wyniki konkursu zostały przedstawione Centrum Światowego Dziedzictwa UNESCO w Paryżu i za jego zgodą przystąpiono do realizacji projektu w marcu 2009 r.
W czerwcu 2009 r. rozpoczęto prace budowlane, które były prowadzone przez Przedsiębiorstwo Budowlano-Handlowe ARKOP Krzysztof Pianowski i S-ka Spółka Jawna. Natomiast instalacjami niskoprądowymi (BMS techniczny) zajęło się konsorcjum firm: Elektrotim S.A., Pro AUDIO-AVT Sp. z o.o., MUSIC INFOSp. z o.o., COLOR S.C. Wszystkie prace przy obiekcie zakończono w 14 miesięcy. Inwestorem było wrocławskie przedsiębiorstwo Hala Ludowa Sp. z o.o. – Chodziło przede wszystkim o ogólny rozwój działalności spółki, dlatego też nie można zapominać, że Centrum to nie tylko miejsce przeznaczone na duże spotkania, ale także ogólnodostępne restauracje, w których wrocławianie i turyści mogą posilić się. Natomiast sam kompleks Hali Stulecia to teren rekreacyjny dla mieszkańców i wszystkich odwiedzających – dodaje Agnieszka Wardawa, rzecznik prasowy Hali Stulecia. Całkowity koszt projektu wyniósł 79 448 062,15 zł brutto, z czego 39 mln przekazał Urząd Miasta Wrocławia, a 23 mln pochodziły ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013, które przyznał Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
W obrębie RCTB znalazły się takie pomieszczenia jak: przestrzeń VIP, sale spotkań A-D, taras widokowy, audytorium, dwa foyer, bistro, restauracja, sala wielofunkcyjna oraz taras kryty. – Już w tej chwili trwają prace związane z promocją Centrum. Zamieszczane są przede wszystkim informacje w spisach firm i bazach eventowych oraz w portalach. Podjęliśmy także współpracę z Miastem Wrocław, z wrocławskim Convention Bureau, które zajmuje się m.in. promowaniem turystyki biznesowej oraz mediami branżowymi. Bierzemy udział w targach związanych z turystyką biznesową. Pragniemy dotrzeć z informacją przede wszystkim do firm i instytucji z branży oraz potencjalnych klientów – oznajmia Agnieszka Wardawa, specjalista ds. komunikacji Hali Stulecia.
Fot. 2. RCTB.
Źródło: KRN.pl | 2010-11-08
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)