Obecnie wraz z prężnym rozwojem, władze portów lotniczych na całym świecie zaczynają wykorzystywać grunty wcześniej uznawane za mało atrakcyjne.
Kto kilka lat temu chciałby lokować siedzibę firmy zaraz przy lotnisku? Albo centrum handlowe z daleka od ruchu? Obecnie wraz z prężnym rozwojem, władze portów lotniczych na całym świecie zaczynają wykorzystywać grunty wcześniej uznawane za mało atrakcyjne. Coraz bardziej zauważalne jest też przenikanie usług lotniczych i pozalotniczych, w związku z tym zyskownym trendem stało się lokowanie hoteli na terenie lub w pobliżu portów lotniczych. W ślad za tym zaczęto budować galerie handlowe, a nawet biurowce, gdyż dla wielu przedstawicieli firm tereny te stają się atrakcyjne.
Problemy z nadmiernymi wydatkami wielu lotnisk spowodowały, że w celu obniżenia kosztów własnych idealnym rozwiązaniem wydaje się stworzenie lotniska-miasta, a przy okazji zagospodarowanie nieużywanych gruntów. W związku z tym, że porty lotnicze stanowią skrzyżowanie międzynarodowych pieniędzy i handlu, a także dużej liczby osób podróżujących w interesach, pozwala to prognozować możliwość zwiększenia stawek czynszu na terenach lotniska-miasta.
Koncepcja tzw. lotniska-miasta (Airport City) opiera się na założeniu, iż przez to, że budynki komercyjne, takie jak hotele, obiekty logistyczne, biura, a czasem także obiekty handlowe i rozrywkowe, znajdują się na terenie lub w pobliżu portu lotniczego, podróżni nie muszą jechać do centrum, by załatwić najważniejsze sprawy. Tak jak Tom Hanks w filmie „The Terminal”, podróżni mogą niemal zamieszkać na lotnisku. Poza tym, model lotniska-miasta stanowi przestrzeń wzmacniającą relacje między ludźmi a firmami, ponadto pozwala na rozszerzanie funkcji informacyjnej i rozrywkowej. Jednym z prekursorów koncepcji lotniska-miasta jest Schiphol Group, właściciel i operator Portu Lotniczego w Amsterdamie. Znajduje się tam sprawnie działający węzeł, który w miejscu lotniska stanowi styk transportu multimodalnego: lotniczego, kolejowego i drogowego. Przebywając na terenie tamtejszego portu lotniczego, można wybrać się do galerii, muzeum, biblioteki, czy znajdujących się przy terminalu hoteli, sieci restauracji i barów. Koncepcja minimiasta przy lotnisku rozprzestrzeniła się po całym świecie, a przykłady tego rodzaju obiektów można znaleźć m.in. w Manchesterze czy Hong Kongu.
Wybrane projekty w Europie Środkowo-Wschodniej
Typowym przykładem lotniska-miasta jest Airport City St. Petersburg. Pierwszy etap projektu został ukończony niedawno: otwarto hotel Crowne Plaza oraz trzy budynki biurowe. Zgodnie z planami Airport City St. Petersburg ma stanowić centrum biznesowe. Budynki połączone są na poziomie parteru, gdzie umiejscowione będą restauracja, centrum SPA i fitness, a nawet przedszkole. Wszystko po to, by zatrzymać najemców i klientów w jednym miejscu i stworzyć im takie udogodnienia, by mogli czuć się komfortowo. Obok portu lotniczego znajduje się centrum handlowe, w nim kino, lodowisko oraz dwa baseny.
Kolejnym projektem jest kijowski Kiev Airport City. Tyle że w tym wypadku budowa jeszcze nie ruszyła. Na pierwszym etapie założono powstanie obiektów biurowych, na drugim – dwóch hoteli.
Bratislava Greenfields chce zrealizować projekt w pobliżu portu lotniczego Letisko M. R. Stefanika – Airport Bratislava. Jednak rozpoczęcie prac jest opóźnione z powodu niezmienionego planu zagospodarowania. Z kolei w Serbii realizowany jest projekt Long Center w pobliżu Portu Lotniczego Konstantyna Wielkiego w Niszu. Będzie się tam znajdował duży magazyn, planowane są także biura, hotel i centrum handlowe. Oprócz tego w Serbii, w Belgradzie realizowany jest projekt lotniska-miasta, które będzie się składać z 12 budynków.
Polskie projekty
W planach jest realizacja koncepcji lotniska-miasta także w Polsce. Gdański Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy zlecił PM Group opracowanie planu rozwoju do 2035 r. W masterplanie ujęta została budowa lotniska-miasta, w którym znajdować się mają hotele, obiekty konferencyjne i usługowe. Są również ambitne plany realizacji podobnej koncepcji w Warszawie. Chopin Airport City to długofalowy projekt przekształcenia terenów zlokalizowanych przy dojeździe do lotniska w park biznesowo-handlowy. Plan urbanistyczny przygotowała pracownia JEMS Architekci. Zgodnie z wstępnymi założeniami, Park im. Fryderyka Chopina ma stanowić wyróżnik projektowanego kompleksu. Do kulminacyjnego punktu tego miejsca – publicznego placu z funkcjami usługowymi – prowadzić będzie aleja drzew. Park ma spełniać funkcję rekreacyjną służącą także użytkownikom otaczającej zabudowy. W skład Chopin Airport City będzie wchodziło nie tylko Lotnisko Chopina, ale też centrum konferencyjno-wystawowe, powierzchnie biurowo-handlowe, hotele oraz infrastruktura sportowa i rekreacyjna. W ramach projektu Lotnisko Chopina przewiduje zagospodarowanie około 10 ha terenu i udostępnienie ponad 150 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Ponadto władze lotniska podpisały kontrakt ze spółką Arup, która pracowała przy realizacjach koncepcji lotniska-miasta m.in. w Berlinie czy Manchesterze.
Fot. Wizualizcja Chopin Airport City – JEMS Architekci
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)