Reguły gry w kształtowaniu wizerunku firmy są nieubłagane. Manager jest jej twarzą, jego wygląd, zachowanie, a nawet miejsce zamieszkania świadczą o przedsiębiorstwie
Żyjemy w czasach mobilności i komunikacji. Dobry manager nie siedzi już za biurkiem, ale jest w ciągłym ruchu, w podróży. Coraz więcej osób pracuje na zagranicznych kontraktach. Częste zmiany kontynentów, państw, a w konsekwencji – miejsc zamieszkania, stają się powoli wyznacznikiem sukcesu zawodowego. Gdzie i jak mieszkają współcześni ludzie biznesu?
Kontrakt – słowo to obecnie coraz częściej pojawia się w kontekście warunków zatrudnienia kadry managerskiej wyższego szczebla. Ten rodzaj umowy między pracodawcą a managerem wyróżnia duża elastyczność zasad współpracy. Wśród reguł tych znajduje się zazwyczaj deklaracja możliwości częstych przeprowadzek. „Życie na kontrakcie” staje się dziś zjawiskiem dotyczącym coraz większej liczby osób – mówi socjolog Diana Lorek. – Są to głównie ludzie młodzi, doskonale wykształceni, znający języki i chcący podróżować po świecie.
Podróże wpisane są w sposób życia współczesnych rekinów biznesu. Aby efektywnie zarządzać zespołem, trzeba go dobrze poznać, zobaczyć, w jakich warunkach pracuje, jakie ma problemy. Trzeba więc być na miejscu.
Doba hotelowa
Ceny doby hotelowej w największych miastach Polski są bardzo zróżnicowane. Najwięcej przedsiębiorstw rezerwuje pokoje w hotelach ulokowane w centrum metropolii lub blisko lokalnej siedziby formy. Żadna międzynarodowa korporacja nie może sobie przecież pozwolić na zameldowanie swojego przedstawiciela w podrzędnym hotelu. I tak nocleg dla jednej osoby w pokoju o standardzie biznesowym w warszawskim hotelu Marriott to wydatek ok. 470 zł, zaś dobra w Hiltonie kosztuje ok. 455 zł. W innych, poza stolicą, biznesowych centrach Polski ceny także nie należną do najniższych. W krakowskim Sheratonie za jednoosobowy pokój o podobnym standardzie zapłacimy minimum 440 zł, a w hotelu Andel’s, znajdującym się przy odremontowanym Dworcu PKP i Galerii Krakowskiej, cenniki rozpoczynają się od 435 zł. Wrocław, Poznań czy Katowice nie pozostają w tyle w tym rankingu. Za luksus noclegu w śródmieściu i najwyższy standard pokoju trzeba więc słono zapłacić. Zaznaczyć należy również, że okres obowiązywania zagranicznego kontraktu to zazwyczaj od kilku do kilkunastu miesięcy. Koszty finansowe, które ponosi firma, liczone są więc w tysiącach złotych.
Co ważne, a często pomijane: życie na walizkach (a nawet w najbardziej luksusowym hotelu ludzie rzadko czują się jak u siebie) odbija się także na jakości pracy managera. Mieszkanie w hotelu nie jest czymś naturalnym, tworzy sytuację pewnego wyobcowania – tłumaczy Diana Lorek. – Może więc negatywnie wpływać na psychikę człowieka, a zatem obniżać poziom wykonywanej przez niego pracy. W takiej sytuacji nie dziwi fakt, że coraz więcej firm zaczyna szukać alternatywnych rozwiązań i decyduje się na zakup kwater dla swoich managerów.
Jak w domu
Staramy się, aby managerowie, którzy przyjeżdżają z naszych spółek na Białorusi lub Ukrainie, czuli się w Polsce komfortowo – mówi Anna Bąk, specjalista ds. HR jednej z międzynarodowych korporacji. – Istotną rzeczą staje więc zapewnie im odpowiednich warunków do pracy, a także prowadzenia zwykłego codziennego życia.
Coraz więcej firm decyduje się na zakup apartamentu, w którym na czas obowiązywania kontraktu będzie mieszkać manager wraz ze swoją rodziną. Mieszkanie dalej poczucie bezpieczeństwa i swobody. Takie rozwiązanie pozwala pracownikowi firmy samodzielnie zaaranżować przestrzeń, w której będzie żyć przez kilka najbliższych miesięcy.
Ceny nieruchomości, które często ograniczają indywidualnych klientów, dla wielkiego biznesu są liczbami niewielkimi – twierdzi Małgorzata Nowosielska, dyrektor sprzedaży mieszkań i komercjalizacji powierzchni użytkowych kompleksu apartamentowców „Angel City” w centrum Krakowa. – Zakup mieszkania może być dla przedsiębiorstwa formą zaoszczędzania, a w perspektywie niezłą inwestycją, bowiem najlepsze adresy w mieście zazwyczaj z czasem zyskują na wartości. Jakie powinno być mieszkanie dla managera? Z pewnością kluczowa jest jego lokalizacja – w grę wchodzą tylko prestiżowe dzielnice i miejsca w centrum danego miasta. Ludzie biznesu cenią sobie elegancje i komfort, ważny jest dla nich modny design i dobra marka.
Mieszkanie dla managera powinno być wykończone w standardzie "ready to move in" – dodaje Małgorzata Nowosielska. – To znaczy w pełni wyposażone i umeblowane. Nowy lokator nie musi więc sobie niczym zaprzątać głowy.
Reguły gry w kształtowaniu wizerunku firmy są nieubłagane. Manager jest jej twarzą, jego wygląd, zachowanie, a nawet miejsce zamieszkania świadczą o przedsiębiorstwie. Mówią wiele o polityce firmy, jej pozycji na rynku, a także możliwościach finansowych. Nie może więc dziwić fakt, że coraz więcej koncernów podejmuje działania służące poprawie jakości życia swoich pracowników. To przecież dobra inwestycja we własny rozwój.
Źródło: 9.90 Public Relations | 2011-10-28
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)