Choć stolicy Małopolski nie przyznano statusu miasta-organizatora, zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej mogą być dla Krakowa okazją do wypromowania się na świecie.
Od chwili przyznania, wybranym przez UEFA, ośrodkom statusu organizatora mistrzostw, największym zaskoczeniem było wykluczenie z tej grupy Krakowa i Chorzowa. Nie oznacza to jednak, że podczas mistrzostw w grodzie Kraka nie będzie panowała piłkarska atmosfera. Wręcz przeciwnie. W stolicy Małopolski stacjonować będą 3 reprezentacje: włoska, angielska i holenderska. Za swoją siedzibę Kraków wybrali również fani duńskiej drużyny, stąd będą dojeżdżać na mecze swojej reprezentacji we Lwowie. Wraz z piłkarzami do miasta przyjadą wielbiciele futbolu, dziennikarze i turyści. Dla stolicy Małopolski będzie to okazja do wypromowania miasta jako miejsca przyjaznego nie tylko w czasie turnieju.
Zaplecze sportowe
Kartą przetargową stolicy województwa małopolskiego w staraniach o organizację mistrzostw Europy były obiekty: Stadion Miejski im. Henryka Reymana (Wisła Kraków) i Stadion im. Józefa Piłsudskiego (Cracovia). Mimo że międzynarodowych rozgrywek na nich nie będzie, stadiony zmodernizowano i zostaną wykorzystane przez stacjonujące w Krakowie reprezentacje. Ich trybuny zapełnią się kibicami podczas treningów otwartych, które dla osób nieposiadających wejściówek na mecze Euro, będą jedną z niewielu okazji obserwowania gwiazd europejskiej i światowej klasy. Dodatkowo Holenderskich „Pomarańczowych” będzie można zobaczyć z bliska podczas meczu z dziećmi ze Szkoły Podstawowej nr 93, w sąsiedztwie której Holendrzy wybudowali boisko. Natomiast dzięki funduszom przekazanym przez Anglików zmodernizowany został stadion Suche Stawy (inwestycje przeprowadzone na obiekcie Hutnika pochłonęły 1,5 mln zł, z czego połowę wyłożyła Angielska Federacja Piłkarska).
Najwięcej pasjonatów sportów na świeżym powietrzu zgromadzi się w okolicach krakowskich Błoń – największej miejskiej łąki, której powierzchnia sięga 48 ha. Podczas Euro 2012 miejsce to będzie Strefą Fun Kraków. Choć Kraków nie może mieć strefy kibica (nazwę tę mogą wykorzystywać wyłącznie ośrodki organizujące mecze), dla wielbicieli futbolu i gości, UEFA zaplanowała szereg atrakcji. Poza transmitowaniem rozgrywek 16 reprezentacji europejskich państw, najwierniejsi kibice będą się mogli rywalizować w konkurencjach sportowych i quizach z wiedzy o piłce i Euro 2012. Wolontariusze przeprowadzą akcje społeczne (m.in. przeciwko rasizmowi na stadionach). Najwierniejsi kibice wezmą ślub... z piłką, uroczyście, obiecując wierność rozgrywkom i zobowiązując się do obejrzenia wszystkich meczów.
Co ciekawe, według wstępnych planów w Krakowie miały się pojawić dwa obszary związane z mistrzostwami – obok strefy na Błoniach, kibice mieli bawić się na terenie dawnego lotniska na Czyżynach. Po wykluczeniu Krakowa z grona miast-organizatorów Euro 2012 zrezygnowano z budowy dwóch stref. Obawiano się, że zainteresowanie byłoby zbyt małe, a inwestycja nieefektywna ekonomicznie.
Zaplecze turystyczne
Kraków oferuje bogatą bazę noclegową, począwszy od wysokiej klasy hoteli, poprzez hostele, schroniska, kwatery prywatne, akademiki, a na campingach i polach namiotowych skończywszy. Zgodnie z danymi Urzędu Miasta Krakowa, obiektów o zróżnicowanym standardzie i cenie w granicach miasta jest łącznie ponad 220. Nocleg może w nich znaleźć między 20 a 25 tys. osób. Warto pamiętać, że na czas Euro dla gości niedostępny będzie zlokalizowany w pobliżu Rynku Hotel Stary, zajmą go angielscy „Synowie Albionu”, Sheraton położony nieopodal Wawelu (siedziba „Pomarańczowych”) i wielicki hotel Turówka Hotel&Spa, zarezerwowany przez włoskich „Azurro”.
Fot. Plan zagospodarowania Strefy Fun Kraków
Komunikacja
Do dyspozycji kibiców przybywających do Krakowa służą dwa oficjalne portale: Polish Pass oraz Polish Guide. Na oficjalnej stronie miasta (www.krakow.pl) pojawiła się zakładka, w której znaleźć można praktyczne informacje o mieście i ciekawostki dotyczące związków Krakowa z Anglią, Holandią i Włochami. Wszelkie informacje o mieście i jego atrakcjach dostępne są również w punktach InfoKraków, a wśród mieszkańców i kibiców dystrybuowane są ulotki (w dwóch językach), dotyczące odbywających się w Krakowie wydarzeń i bezpieczeństwa w mieście. Natomiast na głównych placach miasta – Rynku Głównym, Małym Rynku i pl. Szczepańskim zagraniczne media stworzą centra prasowe.
Poruszanie się po mieście ma ułatwić bilet Polish Pass Kraków. Za 15 zł/doba będzie uprawniał pasażera do wielokrotnych przejazdów wszystkimi liniami dziennymi i nocnymi w trakcie trwania turnieju. Ponadto krakowska komunikacja miejska kursować będzie w taki sposób, by dobrze skomunikowane były najważniejsze obszary miasta i Strefa Fun Kraków.
Infrastruktura
Miasta gospodarze chwalą się szeregiem gotowych inwestycji: dworcami kolejowymi, drogowymi obwodnicami i nowoczesnymi terminalami w portach lotniczych. Kraków będzie musiał na to wszystko poczekać.
Podczas Euro z dworca Kraków Główny będzie można korzystać w ograniczonym zakresie, gotowe będą odnowione perony, ale wejścia do podziemnej części dworca pozostaną zamknięte. Dopiero po mistrzostwach zostaną oddane do użytku powierzchnie pod torami stacji. Budowany obecnie kompleks stanie się jednym z najlepiej rozwiniętych węzłów komunikacyjnych w kraju, łącząc w jednym miejscu wiele środków transportu. Poczekać trzeba także na rozbudowę systemu Szybkiej Kolei Podmiejskiej i nowe torowisko wraz z przystankiem kolejowym przy porcie w Balicach.
Na najbliższe lata planowana jest również rozbudowa i modernizacja portu Kraków Airport w Balicach. Kilkanaście miesięcy temu UEFA planowała budowę tymczasowego terminala do obsługi reprezentacji i towarzyszących im osób, ale ostatecznie pomysł ten porzucono ze względu na koszty. Obecnie, w związku z rosnącym natężeniem ruchu, ustawiono w tym celu namiot, przeznaczony dla 70 osób, wyposażony w klimatyzację, sofy, bar i toalety. Drużyny narodowe, przybywające do Krakowa, będą natomiast przechodzić kontrole bezpieczeństwa w lotniskowym saloniku VIP.
Na Euro 2012 nieukończone będą jedne z najważniejszych połączeń drogowych: węzeł Radzikowskiego (łączący drogi krajowe nr 79 i 94), północna obwodnica miasta (krajowa droga ekspresowa S-7, której koszt realizacji oszacowano na 900 mln zł) i autostrada A-4 Kraków-Tarnów (trzy nowe odcinki mają kosztować łącznie 2,6 mld zł).
Choć w gronie polskich miast-gospodarzy zabrakło Krakowa, jego mieszkańcy mogą czuć się usatysfakcjonowani, bo w stolicy Małopolski sfinalizowano i rozpoczęto wiele ważnych inwestycji. Ponadto nieprzypadkowo to właśnie Kraków, jako pierwsze miasto w historii, niebędące gospodarzem turnieju, wybrały za swoją siedzibę aż trzy reprezentacje.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)