Już wkrótce z przestrzeni miast powinny zniknąć wielkoformatowe reklamy.
Po uciążliwej i wyjątkowo długiej w tym roku zimie nareszcie możemy cieszyć się urokami lata. Nie wszyscy mogą jednak korzystać z luksusu porannego słońca. Liczni mieszkańcy wielkich miast nadal borykają się z problemem braku światła w swoich mieszkaniach niezależnie od pory dnia i roku. Niedogodności przysparzają im wielkoformatowe reklamy zamieszczane na ścianach wielorodzinnych budynków.
Sytuacja taka powinna się wkrótce zmienić - kończy się bowiem okres przejściowy przewidziany dla pełnego wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych z 19 grudnia 2009 r. Rozporządzenie w nowym brzmieniu stanowi w § 14, że „budynek mieszkalny wielorodzinny powinien być użytkowany w sposób zapewniający nieograniczanie oświetlenia dziennego mieszkań.” Do 19 czerwca 2011 r. przepis ten dotyczył wyłącznie nowopowstających reklam, w odniesieniu do pozostałych ustalono okres przejściowy.
W momencie wejścia w życie nowelizacji właściciele budynków, na których były zainstalowane wielkoformatowe reklamy, zobowiązali byli do ich usunięcia w ciągu 18 miesięcy. W związku ze zbliżającym się upływem tego terminu inspektorzy nadzoru budowlanego zapowiadają wzmożone działania mające na celu sprawdzenie tego, jak właściciele nieruchomości wielorodzinnych wywiązali się z obowiązku zapewnienia dostępu do światła mieszkańcom. Warto wiedzieć, że jeżeli nadzór budowlany zauważy gdzieś nielegalną reklamę, ma prawo zarządzić jej rozbiórkę, także może zmusić do jej wykonania poprzez nałożenie grzywny. Dla wspólnot mieszkaniowych grzywna będzie wynosiła 5 tys. zł natomiast dla właściciela budynku będącego osobą fizyczną - 10 tys. zł.
Praktyka pokazuje, że sytuacja nie zmieni się z „dnia na dzień”. Od decyzji inspektorów nadzoru można się odwołać, a także je zaskarżać, a procedury administracyjne oraz sądowo-administracyjne zwykle pochłaniają sporo czasu. Oznacza to, że jeszcze przez jakiś czas, najprawdopodobniej część mieszkańców nadal będzie odciętych od światła dziennego, z kolei nocą będą oślepiani iluminacją pochodzącą ze sztucznego oświetlenia.
Pełne wejście w życie noweli z dnia 19 grudnia 2009 r. nie oznacza całkowitego zniknięcia wszechobecnych w miastach ogromnych reklam. Rozporządzenie dopuszcza bowiem ich zamieszczanie na budynkach (nawet tych mieszkalnych) w przypadku, gdy nie zabierają one światła bezpośrednio mieszkańcom. W związku z tym, można je stosować na tych ścianach budynków, które nie mają okien, na oknach klatek schodowych, a także na elewacjach budynków podczas remontów.
Źródło: KRN.pl | 2011-06-15
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)