Pozostał już jedynie miesiąc do odbycia we wspólnotach mieszkaniowych corocznego zebrania właścicieli. Konieczność zwołania zebrania dotyczy tylko tzw. „dużych” wspólnot mieszkaniowych.
Pozostał już jedynie miesiąc do odbycia we wspólnotach mieszkaniowych corocznego zebrania właścicieli. Konieczność zwołania zebrania dotyczy tylko tzw. „dużych” wspólnot mieszkaniowych. Zebranie nie musi być zwoływane, jeżeli we wspólnocie jest do siedmiu lokali włącznie. Do takich „małych wspólnot” mają bowiem, na mocy art. 19 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali, zastosowanie przepisy Kodeksu cywilnego o współwłasności, a więc nie ma konieczności powoływania zarządu.
Przypominamy, że zgodnie z art. 30 ustawy, zarząd (lub zarządca) jest obowiązany zwoływać co najmniej raz w roku zebranie ogółu właścicieli. Takie zebranie powinno zostać zwołane nie później niż w pierwszym kwartale danego roku, a więc do 31 marca. Jeżeli do tej daty zarząd nie wywiąże się ze swojego obowiązku, zebranie może być zwołane przez każdego z właścicieli.
Na takim spotkaniu powinny zapaść uchwały przede wszystkim w sprawie rocznego planu gospodarczego, który dotyczy zarządu nieruchomością wspólną i opłat na pokrycie kosztów zarządu. Nieodzowne jest także dokonanie oceny pracy zarządu, przyjęcie jego sprawozdania z działalności za zeszły rok oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenie mu (lub nie) absolutorium. W tym miejscu należy wyjaśnić, że absolutorium ma na celu zatwierdzenie działań oraz sposobu sprawowania funkcji przez osoby powołane na stanowiska. Udzielenie absolutorium zarządowi oznacza akceptację podjętych przez niego kroków w uprzednim roku obrotowym i w zasadzie w praktyce oznacza zwolnienie go od odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną wspólnocie swoim działaniem.
Konsekwencją nieprzyjęcia sprawozdania finansowego i nieudzielenia członkom zarządu absolutorium może być finalnie odwołanie członków zarządu ze swoich funkcji. Należy jednak pamiętać, że samo odrzucenie sprawozdania nie jest równoznaczne ze zmianą osobową w zarządzie. Zarząd wybierany jest na okres nieokreślony, nie ma swojej kadencji. Zasadą jest (zgodnie z art. 20 ust.2), że cały zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą zostać odwołani w każdym czasie na mocy uchwały właścicieli. Jeżeli na zebraniu nie uda się odwołać zarządu tą drogą, okoliczność złej oceny pracy zarządu może stanowić podstawę do żądania ustanowienia przez sąd przymusowego zarządu. Zgodnie bowiem z art. 26, jeżeli zarząd nie wypełnia swoich obowiązków albo narusza zasady prawidłowej gospodarki, każdy właściciel może żądać ustanowienia zarządcy przymusowego przez sąd, który określi zakres jego uprawnień oraz należne mu wynagrodzenie.
Należy także pamiętać, że ustawa nakazuje, aby zwołujący zebranie poinformował o tym każdego uprawnionego do wzięcia w nim udziału (tj. każdego z właścicieli lokalu) na piśmie przynajmniej na tydzień przed wyznaczoną datą. Takie zawiadomienie powinno zawierać dokładny termin (datę i godzinę), miejsce i porządek obrad.
Ustawa przewiduje, że uchwały zapadają większością głosów, liczonych według wielkości udziałów w nieruchomości wspólnej (chyba że wcześniej – w umowie lub uchwale właścicieli lokali – postanowiono, że w określonej sprawie przypada na właściciela jeden głos). Jednakże brak wystarczającej liczby osób na zebraniu nie uniemożliwia ostatecznie podjęcie uchwał. Jak wskazuje art. 23 ust. 1 ustawy, uchwała może być podjęta w głosowaniu odbytym częściowo na zebraniu, a częściowo w drodze indywidualnego zbierania głosów. Tak więc, w razie niskiej frekwencji właścicieli na zebraniu, dla podjęcia uchwały można kontynuować głosowanie poprzez indywidualne zbieranie głosów (co w praktyce wykonywane jest przez zarząd). Protokół z takiej czynności należy dołączyć do protokołu z rocznego zebrania; trzeba też pamiętać, aby o treści uchwały podjętej z udziałem głosów zebranych indywidualnie, poinformować na piśmie każdego z właścicieli.
Źródło: KRN.pl | 2010-02-24
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)