Inwestor, który rozpocznie lub kontynuuje prowadzenie budowy po upływie terminu wskazanego w art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, prowadzi roboty budowlane w warunkach samowoli budowlanej.
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał interpretację przepisów Prawa budowlanego w zakresie wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę. Wydanie przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego interpretacji w tym zakresie było konieczne z uwagi na liczne wątpliwości występujące w praktyce organów administracji architektoniczno-budowlanej dotyczące konsekwencji prawnych wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę.
Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 roku poz. 1409 z późniejszymi zmianami), decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie została rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna lub prowadzona budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata. Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa z mocy prawa z dniem ziszczenia się jednej z przesłanek określonych w wyżej wymienionym przepisie, a wydanie przez organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzji stwierdzającej wygaśniecie decyzji pozwolenia na budowę na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane w zw. z art. 162 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późniejszymi zmianami), ma charakter tylko deklaratoryjny, a zatem tylko potwierdza istniejący stan prawny.
W związku z powyższemu inwestor, który rozpocznie lub kontynuuje prowadzenie budowy po upływie terminu wskazanego w art. 37 ust. 1 ustawy Prawo budowlane, prowadzi roboty budowlane w warunkach samowoli budowlanej, w rozumieniu art. 48 ust. 1 ustawy Prawo budowlane. Jednak według Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego prowadzenie w powyższym zakresie postępowania w sprawie samowoli budowlanej jest możliwe dopiero po wydaniu przez organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzji o stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednocześnie wystąpienia przesłanek powodujących wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę nie można domniemywać oraz muszą być one niewątpliwe. Potwierdził to Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 8 marca 2007 roku sygn. akt II OSK 457/06. Ustalenie, czy przedmiotowe przesłanki powodujące wygaśnięcie decyzji o pozwoleniu na budowę zostały spełnione, następuje w ramach postępowania dowodowego poprzedzającego wydanie przez organ administracji architektoniczno-budowlanej decyzji o stwierdzeniu wygaśnięcia decyzji o pozwoleniu na budowę. Organ administracji architektoniczno-budowlanej w decyzji stwierdzającej wygaśniecie decyzji o pozwoleniu na budowę powinien w sposób jednoznaczny określić datę, w której przedmiotowa decyzja o pozwoleniu na budowę wygasła. Wszelkie roboty budowlane podjęte lub kontynuowane po tej dacie należy uznać za prowadzone bez podstawy prawnej (samowola budowlana).
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)