Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Internauci na rynku nieruchomości

Internauci na rynku nieruchomości

Od kilkunastu miesięcy na rynku nieruchomości trwa prawdziwy boom. Najnowszy raport firmy Gemius SA pokazuje, co wpływa na decyzje internautów kupujących mieszkanie.

Od kilkunastu miesięcy na rynku nieruchomości trwa prawdziwy boom. Wśród respondentów, którzy wzięli udział w badaniu „Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania” 55 proc. zamierza w najbliższym czasie kupić mieszkanie, a 51 proc. dokonało takiego zakupu w roku poprzedzającym badanie. Najnowszy raport firmy Gemius SA pokazuje, co wpływa na decyzje internautów kupujących mieszkanie.

Za cel główny raportu „Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania” przyjęto pokazanie podstawowych aspektów zakupu nieruchomości, źródeł informacji wykorzystywanych przy poszukiwaniu i kupnie mieszkania, a także określenie czynników decydujących o jego wyborze. Ważną częścią raportu są dane związane z polskim rynkiem deweloperów. Informacje o wyborze i ocenie firm deweloperskich zostały podzielone na największe w Polsce ośrodki miejskie: Trójmiasto, Kraków, Poznań, Warszawę i Wrocław. Szczegółowe informacje zawarte w opracowaniu stanowią kompendium wiedzy dla wszystkich podmiotów działających na polskim rynku nieruchomości.

Czynniki decydujące o wyborze mieszkania

Liczba inwestycji mieszkaniowych dokonywanych lub planowanych przez respondentów na rynku pierwotnym i wtórnym jest podobna. Jeżeli internauci decydują się na zakup nowego „M”, w większości przypadków (43 proc.) są to mieszkania kupowane u firm deweloperskich. Stosunkowo małym powodzeniem cieszą się Towarzystwa Budownictwa Społecznego (6 proc. wskazań). Być może wynika to z małej liczby budowanych w ten sposób mieszkań lub faktu, że zakupione mieszkanie nigdy nie stanie się własnością nabywcy.


Wykres 1
W jaki sposób kupił(a) Pan(i) mieszkanie?/ W jaki sposób zamierza Pan(i)kupić mieszkanie?


zdjęcie do oferty
Źródło: Gemius SA, ”Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania”, wrzesień 2006 – styczeń 2007 r.


Cena mieszkania i jego metraż są podstawowymi czynnikami, które wpływają na podjęcie decyzji o kupnie własnego lokum. Warto podkreślić, że akceptowana wysokość ceny jednego metra kwadratowego mieszkania ma związek zarówno z jego odległością od centrum miasta, jak i z samym miastem, którego inwestycja dotyczy. Oprócz ceny i wielkości, najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze mieszkania okazała się być lokalizacja, wskazywana przez 73 proc. badanych. Na kolejnych miejscach, jeśli chodzi o częstość wymieniania, znalazły się: rozkład mieszkania (48 proc.), koszty użytkowania mieszkania w przyszłości (41 proc.), dodatkowe elementy: garaż, piwnica, balkon (25 proc.) oraz bezpieczeństwo inwestycji (22 proc.).

Respondenci planujący nabycie mieszkania lub ci, którzy zakupu takiego dokonali w ciągu ostatniego roku, informacji z dziedziny rynku nieruchomości najczęściej szukają w Internecie (76 proc.) – na stronach tematycznych, serwisach ogłoszeniowych, stronach deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych i banków. Mniejszą popularnością wśród osób poszukujących informacji przy kupnie mieszkania cieszy się prasa (59 proc.) oraz agencje nieruchomości (43 proc.).

Czynniki związane z wyborem firmy deweloperskiej

Jak pokazują wyniki badania „Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania”, 43 proc. respondentów kupiło lub planuje zakup mieszkania u dewelopera. Dla osób tych najważniejszymi kryteriami przy wyborze firmy deweloperskiej są: wiarygodność (94 proc.), terminowość (93 proc.) oraz oferowane warunki gwarancji (90 proc).


Wykres 2
Jak ważne przy wyborze firmy deweloperskiej są według Pani/Pana następujące cechy?


zdjęcie do oferty
Źródło: Gemius SA, „Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania”, wrzesień 2006 – styczeń 2007 r.


Jednym z założeń badania było także sprawdzenie znajomości i oceny firm deweloperskich działających na rynkach pięciu ośrodków miejskich w Polsce. Okazało się, że na każdym z lokalnych rynków rozpoznawani są inni liderzy branży deweloperskiej: w Trójmieście – Hossa (rozpoznawana przez 22 proc. respondentów z tego regionu), w Krakowie – Salwator (12 proc.), w Poznaniu – Ataner (26 proc.), w Warszawie – J.W Construction (29 proc.), a we Wrocławiu Dach-Bud z (9 proc. wskazań).

W obliczu trwającej prosperity na rynku nieruchomości, dla firm działających w tym sektorze kluczową kwestią staje się znajomość panujących trendów oraz budowanie przewagi konkurencyjnej w oparciu o wiedzę, która umożliwia sprostanie oczekiwaniom potencjalnych klientów.



O badaniu – badanie przeprowadzono między 18 września 2006 a 9 stycznia 2007 roku przy użyciu losowo wyświetlanych ankiet internetowych. Kwestionariusze emitowane były na witrynach objętych bezpłatnym audytem site-centric stat24/PBI internautom łączącym się z Internetem z okolic Trójmiasta, Krakowa, Poznania, Warszawy lub Wrocławia. Analizą objęto 2 937 internautów w wieku co najmniej 20 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Osoby włączone do analiz musiały ponadto kupić mieszkanie w ciągu roku poprzedzającego badanie lub planować taki zakup w ciągu roku następującego po badaniu na terenie (lub w okolicy) jednego z wymienionych ośrodków miejskich.

Gemius S.A. – firma badawcza, lider i prekursor w dziedzinie badań Internetu w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku polskim istnieje od 1999 roku, oferując profesjonalne rozwiązania badawcze, usługi analityczne i doradcze dla wszystkich podmiotów tego rynku. Firma oferuje szeroki wachlarz kompleksowych badań dotyczących m. in. zachowania internautów na witrynach (gemiusTraffic), ich profilu społeczno-demograficznego (gemiusProfile), czy też skuteczności prowadzonych w Internecie kampanii reklamowych (gemiusEffect). We współpracy ze spółką Polskie Badania Internetu, Gemius prowadzi całościowe badanie oglądalności witryn i aplikacji internetowych – Megapanel PBI/Gemius. Firma realizuje badania Internetu w Polsce, Czechach, Słowacji, na Litwie, Łotwie, w Estonii, Rumunii, na Ukrainie, a także na Węgrzech, Słowenii i Chorwacji.

Źródło: Gemius SA | 2007-02-07

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźkamienice do kupieniahale i magazyny do kupieniadomy na sprzedażdomy na wynajem powiat Lipskimieszkania na wynajem powiat Bydgoskilokale użytkowe na wynajem gmina Łomazymieszkania na sprzedaż gmina Potęgowomieszkania na sprzedaż w Grąbczyniemieszkania na sprzedaż w Czerwonej Wodziedomy na wynajem w Osinach

Deweloperzy

);