Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów zastąpi obecną, obowiązującą od 1999 r., ustawę o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ustawa ta przewiduje wsparcie jedynie dla przedsięwzięć przynoszących oszczędności energii cieplnej.
Ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów zastąpi obecną, obowiązującą od 1999 r., ustawę o wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ustawa ta przewiduje wsparcie jedynie dla przedsięwzięć przynoszących oszczędności energii cieplnej.
Z nowych przepisów będą mogły korzystać spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe z większościowym udziałem osób fizycznych, towarzystwa budownictwa społecznego, które przejęły np. od gmin stare czynszówki oraz osoby fizyczne. W nowelizacji poszerzono definicję budynków zbiorowego zamieszkania o plebanie, domy zakonne i klasztory, które także mogą ubiegać się o premię termomodernizacyjną. Ustawa określa także nową procedurę pozyskiwania premii termomodernizacyjnej. Będzie ona przyznawana przez Bank Gospodarstwa Krajowego odpowiednio w wysokości do 20 proc. kwoty preferencyjnego kredytu wykorzystanego na realizację przedsięwzięcia. Oznacza to, że realizując przedsięwzięcie termomodernizacyjne, inwestor spłaci tylko 80 proc. kwoty wykorzystanego kredytu. Prywatni właściciele czynszówek dostaliby na spłatę kredytu dodatkowo premię kompensacyjną za okres, w którym państwo reglamentowało czynsze (od 12 listopada 1994 r. do 25 kwietnia 2005 r.).
Z kolei premia remontowa (w tej samej wysokości) będzie przeznaczona wyłącznie na remont starych budynków wielorodzinnych, wybudowanych przed 14 sierpnia 1961 r. Premii termomodernizacyjnej nie będzie można wykorzystać w ramach przedsięwzięcia współfinansowanego ze środków unijnych. Ustawa zawiera poprawki Senatu, które pozwolą na zwiększenie dostępności kredytu z premią remontową, gdyż obniżenie minimalnego progu wskaźnika kosztu przedsięwzięcia z proponowanych 0,15 do 0,05 obniża minimalną kwotę kredytu do poziomu, jaki może udźwignąć np. wspólnota. Dodatkowo indywidualni inwestorzy są zwolnieni od płacenia podatku dochodowego od uzyskanej premii termomodernizacyjnej, remontowej i kompensacyjnej. Kolejna z poprawek zakłada wykreślenie ze spisu dokumentów wymaganych od wnioskującego o premię remontową oświadczenia banku kredytującego, że inwestor nie znajduje się w trudnej sytuacji finansowej.
Premia udzielana z Funduszu Termomodernizacyjnego BGK jest obecnie najbardziej dostępnym i opłacalnym sposobem uzyskania dofinansowania do realizowanych prac zmniejszających koszty energii grzewczej. Jednakże do wniosków o premię tremomodernizacyjną złożonych przez inwestora przed dniem wejścia w życie nowej ustawy przyznaje się premię na starych zasadach. Liczy się data wpływu wniosku o premię do BGK. Zatem należy się spieszyć, bo bank kredytujący musi udzielić kredytu (potrzebne odpowiednie uchwały). Umowę kredytową wraz z audytem energetycznym i wnioskiem o premię wysyła się do BGK. Vacatio legis ustawy remontowej wynosi trzy miesiące, a zatem wypada 23 marca 2009 r., więc z tą datą zacznie obowiązywać nowa ustawa.
Źródło: KRN.pl | 2008-12-31
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
powrót do listy artykułów
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)