Prosimy, odblokuj wyświetlanie reklam w naszym serwisie, są one związane z rynkiem nieruchomości.
To dzięki nim masz darmowy dostęp do naszych treści.

Z pozdrowieniami zespół KRN.pl :)


Artykuły Artykuły

Dobrze spożytkowane miliony

Dobrze spożytkowane miliony

Na skutek wzmożonej modernizacji prowadzonej w ostatnich latach przez PKP, dworce kolejowe w całej Polsce zmieniają się w przyjazne podróżnym punkty przesiadkowe.

Zniszczone perony, obskurne poczekalnie, odrapane ściany i brudne elewacje, z którymi do tej pory kojarzone były polskie dworce kolejowe, są obrazami, które w wielu miastach odeszły do przeszłości. Na skutek wzmożonej modernizacji prowadzonej w ostatnich latach przez PKP, tego typu obiekty zmieniają się w przyjazne podróżnym punkty przesiadkowe, gdzie dbałość o zabytkowe elementy architektury idzie w parze z nowoczesnymi rozwiązaniami. W ten sposób stare budynki dworców, które tętniły życiem od lat, odzyskują swój dawny blask. Tak jest już w Przemyślu, Tarnowie, Katowicach czy Wrocławiu i wielu innych polskich miastach. I choć odrestaurowanie każdego obiektu to koszt kilkudziesięciu milionów złotych, to o konieczności przeprowadzania tego typu prac przekonani są nie tylko kolejarze, architekci czy historycy sztuki, ale także podróżni.

Podkarpacka perła

Dworzec Główny w Przemyślu to jedna z najważniejszych stacji kolejowych w województwie podkarpackim. To jednocześnie niezwykle cenny zabytek – wzniesiony w latach 1859–1860 (przebudowany w 1895 r.) do dzisiaj zachował swój neobarokowy wystrój. Dodatkowo dworzec jest ważnym punktem komunikacyjnym z innego powodu – stanowi polsko-ukraińskie pasażerskie przejście graniczne. Z tego właśnie względu kapitalny remont dworca znalazł się wśród priorytetowych zadań PKP przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Trzeba podkreślić, że zadanie to zostało w pełni wykonane. Oficjalne otwarcie obiektu po gruntownym remoncie, który trwał dwa lata i pochłonął około 25 mln zł (pochodzących z budżetu państwa i budżetu PKP), odbyło się w styczniu br. Efekty prac są zdumiewające. Uwagę przykuwa przede wszystkich precyzja, z jaką odnowione zostały wszelkie detale architektoniczne o wartości historycznej znajdujące się w obiekcie – herby, obrazy, złocenia, kolumny, stiuki czy oku­cia blacharskie. Ich odrestaurowanie – połączone z kompleksowym remontem całego obiektu – sprawiło, że dzisiaj dworzec, który do niedawna odstraszał podróżnych, wygląda niczym pałac.

W odnowionych wnętrzach wygospodarowano pomieszczenia na Kawiarenkę Wiedeńską, salonik prasowy i inne punkty handlowe. Ponadto dawna sala restauracyjna została przystosowana do tego, aby mogły być w niej organizowane zarówno wystawy, jak i różnego rodzaju imprezy kulturalne.


Fot. 1. Odrestaurowane wnętrza dworca w Przemyślu (fot. G. Karnas)

Przywrócona historia

Na listę spektakularnych remontów dworców kolejowych bez wątpienia wpisać należy również obiekt w Tarnowie – ponad stuletni budynek, którego powstanie datuje się na 24 listopada 1910 r.

Generalny remont zaniedbanego budynku rozpoczął się w 2009 r. i trwał ponad rok –uroczyste otwarcie odrestaurowanego obiektu nastąpiło w listopadzie 2010 r., czyli w miesiącu, na który przypadała setna rocznica powstania obiektu. Lepszego prezentu nie można sobie wyobrazić – wiekowy budynek w swoje urodziny został na nowo uroczyście otwarty dla podróżnych.

Prace, w których czynny udział brali nie tylko budowlańcy i architekci, ale także konserwatorzy zabytków i artyści plastycy, miały na celu połączenie oryginalnej, zabytkowej architektury obiektu z nowoczesnymi rozwiązaniami mającymi służyć przede wszystkim podróżnym. Na inwestycje, która pochłonęła prawie 42 mln zł, złożył się szeroki wachlarz prac – część z nich nie jest widoczna gołym okiem. W budynku bowiem wymienione zostały m.in. instalacja elektryczna, stropy i ogrzewanie. Ponadto zmieniono również pokrycie dachowe, okna, drzwi i parapety. Jednak tym, co robi największe wrażenie, jest bez wątpienia kompleksowo odremontowane wnętrze – kasy biletowe, korytarze, poczekalnie, a także pomieszczenia komercyjne. Również w Tarnowie wszystkie prace wykonane zostały z niezwykłą dbałością o elementy architektury o wartości zabytkowej: freski, malowidła i różnego rodzaju detale rzeźbiarskie. Dzięki temu na odmalowanych ścianach głównego holu okazale prezentują się duże malowidła olejne autorstwa Edmunda Cieczkiewicza (z 1911 r.), które przedstawiają krajobrazy Tatr i Pienin. Co ciekawe, w 2010 r. z okazji stulecia dworca i w ramach jego generalnego remontu kolej ufundowała dwa współczesne wielkoformatowe obrazy o tematyce nawiązującej do projektów Cieczkiewicza, które zawieszono w miejsce brakujących oryginalnych obrazów – nie wszystkie bowiem wróciły do budynku tarnowskiego dworca po II wojnie światowej.

Odrestaurowana została również elewacja budynku, a doskonałe dopełnienie wszystkich prac stanowi na nowo zaaranżowany plac przed dworcem i nietypowa iluminacja całego obiektu, która po zmroku podkreśla jego walory architektoniczne.


Fot. 2. Dworzec w Tarnowie nocą

Na europejskim poziomie

Modernizację Dworca Głównego we Wrocławiu zaliczyć należy do jednej z największych tego typu inwestycji w kraju. Trwające około dwóch lat prace objęły nie tylko przebudowę i odrestaurowanie głównego budynku, ale także peronów i tuneli. Dodatkowo pod placem zlokalizowanym przed obiektem zbudowano podziemny parking, który jest w stanie pomieścić 217 pojazdów. Na nowo został zaaranżowany sam plac – w formie zielonych wysp poprzecinanych deptakami spacerowymi z małą architekturą. Do kompleksu dworcowego włączono również tzw. dworzec nocny nawiązujący swoją formą do wagonu. Składa się z trzech kondygnacji, na których mieszczą się m.in. zaplecze techniczne i gastronomiczne, toalety oraz hol.

W przypadku tej inwestycji duża uwaga została skupiona na tym, aby usunąć z przestrzeni dworca elementy będące pozostałością czasów PRL-u. Ze ścian skuto płytki ze szkła walcowanego, a pod nimi odkryto drewniane ramy secesyjnych okienek kasowych. Zostały one odnowione i stanowią obecnie ozdobę holu. Nawiązaniem do historycznego wyglądu obiektu są ponadto tarasy zlokalizowane po obu stronach wejścia głównego, które zostały odtworzone w ramach inwestycji – przed każdym z nich znalazła się fontanna.

Ponadto w mocno przebudowanym budynku stworzono nowe klatki schodowe z ruchomymi schodami. Zupełnie inaczej, w stosunku do pierwotnego wyglądu, zagospodarowano przestrzeń obsługi ruchu pasażerskiego. Nowoczesnymi rozwiązaniami są również poczekalnia VIP oraz taśmy bagażowe przy schodach prowadzących do tunelu centralnego Swój dotychczasowy wygląd zmieniły również tunele i perony, w których remoncie uczestniczyli konserwatorzy zabytków.


Fot. 3. Gmach dworca we Wrocławiu

Nowoczesność przede wszystkim

Przedsięwzięciem PKP zrealizowanym we współpracy z partnerem prywatnym, które niedawno, bo 29 października br., zostało wpisane na listę zrealizowanych z wielkim rozmachem inwestycji, jest dworzec w Katowicach – jeden z najnowocześniejszych w kraju. W odróżnieniu od poprzednich obiektów, katowicki dworzec realizowany był niemalże od podstaw – w miejscu wyburzonej hali. Elementami, które są nawiązaniem do dawnego obiektu są unikatowe kielichy stanowiące dach budynku. Ich odtworzenie było największym wyzwaniem dla wykonawców.

Dzięki pracom, które trwały ponad dwa lata i pochłonęły ponad 300 mln zł, podróżnych w stolicy województwa śląskiego wita dzisiaj przestronny i nowocześnie wyglądający budynek z 6 tys. m kw. powierzchni użytkowej, który mieści się w większości na jednym poziomie. Inwestorzy postawili tu na prostotę – wnętrza zostały wykończone za pomocą szkła, stali nierdzewnej i surowego betonu, pokrytego jedynie środkami przeciwpylnymi. Dworzec w Katowicach jest symbolem wielkich przemian, jakie przechodzi Polska w ciągu ostatnich 20 lat – powiedział Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak podczas otwarcia obiektu.

Fakt, że główny budynek dworca został oddany do użytku, nie oznacza jednak, że sfinalizowane są już wszystkie prace. Dworzec w Katowicach jest bowiem częścią wielkiej inwestycji prowadzonej przez PKP i spółkę Neinver Polska. W ramach tego przedsięwzięcia powstaje również dworzec autobusowy, Galeria Katowicka oraz biurowiec – tu prace są prowadzone cały czas. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to w następnym roku zostaną oddane do użytku podziemny terminal autobusowy, galeria oraz podziemny parking na 1200 miejsc.


Fot. 4. Kielichy wieńczące wejście dworca w Katowicach

Wymienione inwestycje to tylko nieliczne przykłady tego, jak zmienia się wizerunek polskich dworców kolejowych w dużych metropoliach i małych miasteczkach. Tylko przeciągu ostatnich kilku lat zrealizowanych zostało wiele podobnych inwestycji, a liczne są w trakcie realizacji.

Źródło: KRN.pl | 2012-11-09

Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?

powrót do listy artykułów

Komentarze (0)

Pokaż wszystkie komentarze (0)

 

 

Wybrane nieruchomości

mieszkania na sprzedaż w Poznaniumieszkania na sprzedaż w Krakowiemieszkania na sprzedaż w Warszawiemieszkania na sprzedaż w Wrocławiumieszkania na sprzedaż w Gdańskudomy na sprzedaż w Poznaniudomy na sprzedaż w Krakowiedomy na sprzedaż w Warszawiedomy na sprzedaż w Wrocławiudomy na sprzedaż w Gdańskumieszkania do wynajęcia Krakówmieszkania do wynajęcia Warszawamieszkania do wynajęcia Poznańmieszkania do wynajęcia Wrocławmieszkania do wynajęcia Gdyniamieszkania do wynajęcia Gdańskmieszkania do wynajęcia Łódźmieszkania poszukiwane do wynajęciadziałki do kupieniadomy do kupieniamieszkania na sprzedaż powiat Kętrzyńskilokale użytkowe na wynajem powiat Oświęcimskimieszkania na sprzedaż gmina Maszewomieszkania na wynajem gmina Rusinówdomy na wynajem w Tuszyniemieszkania na wynajem w Arturowiedomy na sprzedaż w Latkowie

Deweloperzy

);