Przyszły odbiorca usług zobowiązany jest do wybudowania przyłącza wodno-kanalizacyjnego tylko do granicy swojej nieruchomości.
Przyszły odbiorca usług zobowiązany jest do wybudowania przyłącza wodno-kanalizacyjnego tylko do granicy swojej nieruchomości, a wszelkie koszty związane z nabyciem instalacją i utrzymaniem wodomierza głównego ponosić powinien dostawca usług wodno-kanalizacyjnych – wynika z niedawnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów regularnie monitoruje rynki usług komunalnych. Ostatnim efektem tych działań są decyzje dotyczące spółek działających na terenie województwa lubuskiego. Niezgodne z prawem zobowiązywanie klientów do wykonywania przyłączy wodno-kanalizacyjnych oraz utrzymania wodomierzy zarzuciła Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów spółkom komunalnym z Gorzowa Wielkopolskiego i Lubska. Przedsiębiorcy zobowiązali się do zmiany kwestionowanych praktyk. Przedsiębiorcy ci świadczący usługi dostarczania wody i odbioru ścieków są jedynymi dostawcami na lokalnych rynkach co sprawia, że ich kontrahenci są szczególnie narażeni na stosowane przez nich niezgodne z prawem praktyki.
Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Gorzowie Wielkopolskim zajmuje się zaopatrzeniem w wodę i odprowadzaniem ścieków na terenie Gorzowa Wielkopolskiego oraz pięciu sąsiadujących gmin. Postępowanie prowadzone przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazało, że spółka zobowiązywała swoich przyszłych klientów do budowy części sieci wodociągowej i kanalizacyjnej od granicy ich nieruchomości do miejsca wykonania włączenia do sieci. Tymczasem zgodnie z prawem przyszły odbiorca usług zobowiązany jest do wybudowania przyłącza tylko na obszarze swojej nieruchomości. Przedsiębiorca dobrowolnie zobowiązał się do odkupienia od swoich klientów wykonanych przez nich fragmentów sieci wodno-kanalizacyjnej. Zasady odpłatnego przekazywania przewodów przyłączeniowych mają być określone w regulaminach dostarczania wody i odprowadzania ścieków obowiązujących na terenach gmin obsługiwanych przez PWiK w Gorzowie Wielkopolskim, do 1 lipca 2013 r. Dlatego Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów odstąpi od nałożenia kary pieniężnej.
Urząd miał też zastrzeżenia do praktyk stosowanych przez spółkę Lubskie Wodociągi i Kanalizacja, która zajmuje się dostarczaniem wody i odbiorem ścieków na terenie gminy Lubsko. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił przedsiębiorcy m.in. stosowanie we wzorcach umownych niezgodnych z prawem postanowień zobowiązujących klientów do zabezpieczenia wodomierza głównego przed zalaniem, zamarznięciem, uszkodzeniem mechanicznym oraz dostępem osób niepowołanych. Tymczasem zgodnie z prawem wszelkie koszty związane z nabyciem instalacją i utrzymaniem wodomierza głównego ponosić powinien dostawca usług wodno-kanalizacyjnych. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zobowiązała spółkę Lubskie Wodociągi i Kanalizacja do wprowadzenia do obrotu nowych wzorców umownych niezawierających kwestionowanych postanowień oraz aneksowania dotychczas zawartych umów.
Analiza orzecznictwa Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, sposobu funkcjonowania przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych oraz dokonane porównania międzynarodowe pokazują, że funkcjonowanie sektora wodociągowo-kanalizacyjnego zarówno w Polsce, jak i wielu innych krajach UE, generuje problemy i jest obiektem różnorodnych interwencji władz publicznych. Szereg problemów występujących w sektorze wodociągowo-kanalizacyjnym wiąże się z istniejącymi regulacjami, które nie zawsze wystarczająco precyzyjnie opisują prawa i obowiązki uczestników rynku, co może prowadzić do konfliktów i utrudniać ocenę zgodności z prawem zachowań przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.
Czy ten artykuł był dla Ciebie interesujący?
Komentarze (0)
Pokaż wszystkie komentarze (0)